Химия и опазване на околната среда | 8. – 12. клас


 ⇒ 

 

Какво получава учителят, избрал „ПРОСВЕТА” в 8. – 10. клас, вижте ТУК.

 

 

Химия и опазване на околната среда | 8. клас | ▼ 9. клас | ▼ 10. клас | ▼ 11. и 12. клас

Химия и опазване на околната среда, профилирана подготовка | ▼ 11. клас | ▼ 12. клас

  
Химия и опазване на околната среда | 8. клас | Просвета – София
 

ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 8. КЛАС (печатен)
(Стефан Манев, Кирил Атанасов, Людмила Михова)

Графичното оформление на учебника подпомага разбирането и усвояването на материала. Темите са представени достъпно, а текстът е илюстриран с много снимки, фигури, схеми и таблици. Предложени са рубрики, чрез които се стимулират самостоятелното учене, работата с текст, груповата работа, творческата и изследователската дейност.
Въпросите и задачите, темите за самоконтрол и самооценка формират умения за извличане на информация от текст, таблици и графики, прилагането и анализирането на тази информация. Чрез представените лабораторни упражнения успешно се разкрива експерименталната същност на химията и се стимулира любознателността в учениците.

Учебникът за 8. клас се ползва и като първа част за 9. клас при паралелки с интензивно изучаване на чужд език.


ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 8. КЛАС (електронен) – ДЕМО

(Стефан Манев, Кирил Атанасов, Людмила Михова)

ВИДЕОАНИМАЦИЯ   УПРАЖНЕНИЕ

Електронният учебник предлага много ресурси – над 12 видеофилма (например: „Взаимодействие на калций с вода”, „Взаимодействие на калциева основа с въглероден диоксид”, „Свойства на алуминиевия трихидроксид”, „Горене на сяра”, „Взаимодействие на сярна киселина с меден оксид” и др.), 9 3D анимационни филмчета (например: „Алкални метали. Натрий”, „Химични връзки”, „Ковалентни връзки”, „Образуване на йонни съединения” и др.) и интерактивни задачи за: свързване; намиране на съответствие; поставяне на надписи на правилните места. Разработени са и специални кратки електронни уроци, които синтезират най-важното по всяка тема, така че учениците бързо и лесно да преговарят най-важното от учебния материал.

 

ТЕТРАДКА ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 8. КЛАС
(Стефан Манев, Кирил Атанасов, Людмила Михова)

Тетрадката по химия и опазване на околната среда за 8. клас е разработена под формата на работни листове, които следват логиката на изложението на материала в учебника. Предложени са задачи за ключови компетентности, експериментални и изследователски задачи, които допринасят за по-пълното осмисляне на изучаваните химични явления, закономерности и вещества.

Тетрадката за 8. клас се ползва и като първа част за 9. клас при паралелки с интензивно изучаване на чужд език.

 

 

КНИГА ЗА УЧИТЕЛЯ ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 8. КЛАС
(Стефан Манев, Кирил Атанасов, Людмила Михова)

Книгата за учителя е преработена в съответствие с новите изисквания на учебната програма за 2024/2025 година. В методическите указания към темата „Химична връзка” е добавено понятието водородна връзка. Отпаднали са текстовете, съдържащи понятието алотропни форми, а понятието пореден номер е променено на атомен номер.
Авторите предлагат конкретни идеи за организиране на процеса на обучение, като уточняват необходимите методи и дидактически средства. Посочени са допълнителни източници на информация, които учителите може да използват. По-подробни разработки са предложени за методическите единици, които имат нетрадиционна организация на работа.

Примерното годишно разпределение може да бъде изтеглено от секция „За учителя” в профила Ви в www.e-prosveta.bg.

 

 
ВАЖНО ЗА УЧИТЕЛЯ! Книгите за учителя, примерните годишни тематични разпределения,
както и други ресурси в помощ на учителя са достъпни и може да бъдат изтеглени от секция „За учителя”
в профила Ви в www.e-prosveta.bg.
 

 
Химия и опазване на околната среда | 8. клас | Просвета Плюс
 

ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 8. КЛАС (печатен)
(Лиляна Боянова, Красимир Николов, Ивайло Ушагелов, Емилия Тодорова)

Езикът и стилът на текстовете в учебника са съобразени с възрастта на учениците. При изучаването на свойствата на конкретните вещества е включена информация за физиологичното им действие, тяхното приложение и за въздействието им върху околната среда.
Авторският колектив е отделил специално внимание на химичния експеримент. Разработените задачи за лабораторни упражнения са съпроводени от подробни указания за техниката на изпълнение на опитите. Предложени са и задачи, чрез които се придобиват умения за преработка на информацията с различна степен на аналитичност и приложимост на знанията.

Учебникът за 8. клас се ползва и като първа част за 9. клас при паралелки с интензивно изучаване на чужд език.


ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 8. КЛАС (електронен) – ДЕМО

(Лиляна Боянова, Красимир Николов, Ивайло Ушагелов, Емилия Тодорова)

КРАТЪК Е-УРОК

Електронният учебник предлага много ресурси – над 12 видеофилма (например: „Взаимодействиена калций с вода”, „Взаимодействие на калциева основа с въглероден диоксид”, „Свойства на алуминиевия трихидроксид”, „Горене на сяра”, „Взаимодействие на сярна киселина с меден оксид” и др.), 9 3D анимационни филмчета (например: „Алкални метали. Натрий”, „Химични връзки”, „Ковалентни връзки”, „Образуване на йонни съединения” и др.) и интерактивни задачи за: свързване; намиране на съответствие; поставяне на надписи на правилните места. Разработени са и специални кратки е-уроци, които синтезират най-важното по всяка тема, така че учениците бързо и лесно да преговарят най-важното от учебния материал.

 

ТЕТРАДКА ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 8. КЛАС
(Лиляна Боянова, Красимир Николов, Ивайло Ушагелов, Емилия Тодорова)

В тетрадката по химия и опазване на околната среда за 8. клас ще намерите работни листове, задачи за ключови компетентности и такива, които допринасят за развитието на експерименталните умения. Всички те подпомагат по-пълното осмисляне на изучаваните химични явления, закономерности и вещества. Тетрадката може да се използва както за самостоятелна, така и за колективна работа в клас.

Тетрадката за 8. клас се ползва и като първа част за 9. клас при паралелки с интензивно изучаване на чужд език.

 

КНИГА ЗА УЧИТЕЛЯ ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 8. КЛАС
(Лиляна Боянова, Красимир Николов, Ивайло Ушагелов, Емилия Тодорова)

Книгата за учителя е преработена така, че да съответства на промените в учебната програма, въведени от 2024/2025 година. Поради тази причина са отпаднали всички текстове, съдържащи понятието алотропни форми, което бе премахнато от програмата. Понятието пореден номер е заменено с атомен номер. В темата „Химична връзка” е добавено понятието водородна връзка.
В книгата се обсъждат въпроси, свързани с учебното съдържание и с организирането на учебния процес по предмета. Тъй като методиката е позната, тук са отбелязани само някои акценти – уточнени са водещите методически идеи за всеки урок, както и логиката на изучаването на материала. Обърнато е внимание и на активното присъствие на ученика в познавателния процес. По-подробни разработки са предложени за методическите единици, които имат по-нетрадиционна организация на работа на учениците – организиране на ролева игра, разработване на проекти и др.

Примерното годишно разпределение може да бъде изтеглено от секция „За учителя” в профила Ви в www.e-prosveta.bg.

 

 
ВАЖНО ЗА УЧИТЕЛЯ! Книгите за учителя, примерните годишни тематични разпределения,
както и други ресурси в помощ на учителя са достъпни и може да бъдат изтеглени от секция „За учителя”
в профила Ви в www.e-prosveta.bg.
 

 
 

Химия и опазване на околната среда | ▲ 8. клас | 9. клас | ▼ 10. клас | ▼ 11. и 12. клас

Химия и опазване на околната среда, профилирана подготовка | ▼ 11. клас | ▼ 12. клас

 
Химия и опазване на околната среда | 9. клас | Просвета – София
 

ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 9. КЛАС (печатен)
(Донка Ташева, Кирил Атанасов, Стефан Манев, Людмила Михова)

Учебникът е с нова, съвременна линия, следваща принципите за достъпност, последователност и иновативност при представянето на учебния материал. Многобройните примери за приложението на химията във всекидневието и лабораторните упражнения засилват практическия характер на уроците и разкриват необходимостта от изучаването на науката химия. Предложените дейности са богати и разнообразни и улесняват възприемането на учебния материал от учениците. Учебникът съдържа още:
• тестови и логически задачи;
• интересни и атрактивни опити;
• любопитни факти и допълнения.
Използван е точен и достъпен език, което допринася за разбирането и усвояването на научната информация.

Учебникът за 9. клас се ползва и като втора част за 9. клас при паралелки с интензивно изучаване на чужд език.


ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 9. КЛАС (електронен) – ДЕМО

(Донка Ташева, Кирил Атанасов, Стефан Манев, Людмила Михова)

ВИДЕОАНИМАЦИЯ   ВИДЕО

Електронният учебник предлага много ресурси – над 10 3D анимационни филмчета (например: „Връзки във въглеродните съединения”, „Заместителни реакции при алканите”, „Присъединителни реакции при въглеводородите”, „Функционални групи”, „Химични свойства на етанола” „Карбоксилни киселини”, „Химични свойства на оцетната киселина” и др.) и много интерактивни задачи. Разработени са и специални кратки е-уроци, които синтезират най-важното по всяка тема, така че учениците бързо и лесно да преговарят най-важното от учебния материал.

 

ТЕТРАДКА ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 9. КЛАС
(Донка Ташева, Кирил Атанасов, Стефан Манев, Людмила Михова)

Учебната тетрадка е разработена под формата на работни листове, които следват логиката на изложението на материала в учебника. Предложени са задачи за ключови компетентности, експериментални и изследователски задачи, които допринасят за по-пълното осмисляне на изучаваните химични явления, закономерности и вещества. Подходяща е за самостоятелна или за групова работа.

Помагалото се ползва и като втора част за 9. клас при паралелки с интензивно изучаване на чужд език.

 

 

КНИГА ЗА УЧИТЕЛЯ ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 9. КЛАС
(Донка Ташева, Кирил Атанасов, Стефан Манев, Людмила Михова)

Книгата за учителя е преработена в съответствие с новите изисквания на учебната програма за 2024/2025 учебна година, а именно:
• понятието хидроксилни производни на въглеводородите се замества с кислородосъдържащи органични съединения;
• отпада качествената реакция за етанол;
• отпада понятието алотропни форми.
Учителите трябва да имат предвид и новите изискванията по отношение на разграничаване, съставяне на наименования и записване с химични формули на алкани, алкени и алкини с до пет въглеродни атома в молекулата на съединението.
Книгата за учителя е ценно методическо помагало за планиране и организиране на учебно-познавателната дейност. В нея се предлагат общи идеи за организиране на процеса на обучение, примерна разработка на урок за нови знания, упражнения, семинари и на урок за обобщение.

Примерното годишно разпределение може да бъде изтеглено от секция „За учителя” в профила Ви в www.e-prosveta.bg.

 

 
ВАЖНО ЗА УЧИТЕЛЯ! Книгите за учителя, примерните годишни тематични разпределения,
както и други ресурси в помощ на учителя са достъпни и може да бъдат изтеглени от секция „За учителя”
в профила Ви в www.e-prosveta.bg.
 

 
Химия и опазване на околната среда | 9. клас | Просвета Плюс
 

ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 9. КЛАС (печатен)
(Лиляна Боянова, Красимир Николов, Ивайло Ушагелов, Емилия Тодорова)

Учебникът работи с уточнените в учебната програма основни понятия, процеси и закономерности, което го прави напълно достатъчен за постигане на очакваните резултати. Важно място е отделено и на здравно-екологичната тематика. В уроците за веществата има текстове за физиологичното им действие, за опасностите от замърсяване на околната среда и за оказване на първа помощ при отравяне. Включени са и текстове за историята и развитието на органичната химия. След всеки урок са включени задачи за:
• практическо прилагане на знанията и стимулиране на творческата дейност;
• анализиране на текст и формулиране на решения;
• съставяне и разчитане на таблици, схеми, графики;
• групиране и класифициране на вещества и процеси.

Учебникът за 9. клас се ползва и като втора част за 9. клас при паралелки с интензивно изучаване на чужд език.


ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 9. КЛАС (електронен) – ДЕМО

(Лиляна Боянова, Красимир Николов, Ивайло Ушагелов, Емилия Тодорова)

КРАТЪК Е-УРОК   ВИДЕОАНИМАЦИЯ

Електронният учебник предлага много ресурси – над 10 3D анимационни филмчета (например: „Връзки във въглеродните съединения”, „Заместителни реакции при алканите”, „Присъединителни реакции при въглеводородите”, „Функционални групи”, „Химични свойства на етанола” „Карбоксилни киселини”, „Химични свойства на оцетната киселина” и др.) и много интерактивни задачи. Разработени са и специални кратки е-уроци, които синтезират най-важното по всяка тема, така че учениците бързо и лесно да преговарят най-важното от учебния материал.

 

ТЕТРАДКА ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 9. КЛАС
(Лиляна Боянова, Красимир Николов, Ивайло Ушагелов, Емилия Тодорова)

Тетрадката е разработена е под формата на работни листове, чрез които учениците да систематизират и затвърдят знанията си в клас или при самоподготовка.
Всички лабораторни упражнения са разработени като протоколи за отразяване на резултатите от проведените опити, анализ на данните и обобщаване на резултатите от учениците. В тетрадката са включени и тестови задачи, подобни на тези в учебника.

Помагалото се ползва и като втора част за 9. клас при паралелки с интензивно изучаване на чужд език.

 

КНИГА ЗА УЧИТЕЛЯ ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 9. КЛАС
(Лиляна Боянова, Красимир Николов, Ивайло Ушагелов, Емилия Тодорова)

Книгата за учителя е в съответствие с новите изисквания на учебната програма за 2024/2025 учебна година, а именно: понятието хидроксилни производни на въглеводородите се замества с кислородосъдържащи органични съединения, отпада качествената реакция за етанол и понятието алотропни форми. Важно е и уточнението, че по отношение на разграничаване, съставяне на наименования и записване с химични формули на алкани, алкени и алкини се разглеждат примери с до пет въглеродни атома в молекулата на съединението.
В книгата се коментират някои въпроси, свързани с учебното съдържание по химия и опазване на околната среда в 9. клас и с организирането на учебния процес. Тъй като методиката на изучаване на голяма част от уроците е позната, са отбелязани само някои акценти – уточнени са водещите методически идеи за всеки урок, както и логиката на изучаване на материала. По-подробни разработки са предложени за методическите единици, които имат нетрадиционна организация на работа с учениците – ролева игра, разработване на проекти и др.

Примерното годишно разпределение може да бъде изтеглено от секция „За учителя” в профила Ви в www.e-prosveta.bg.

 

 
ВАЖНО ЗА УЧИТЕЛЯ! Книгите за учителя, примерните годишни тематични разпределения,
както и други ресурси в помощ на учителя са достъпни и може да бъдат изтеглени от секция „За учителя”
в профила Ви в www.e-prosveta.bg.
 

 
Химия и опазване на околната среда | 9. клас
Помагала на чужд език
 

CHEMISTRY AND ENVIRONMENTAL PROTECTION FOR 9TH GRADE, PART 1. УЧЕБНО ПОМАГАЛО ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 9. КЛАС НА АНГЛИЙСКИ ЕЗИК, ЧАСТ ПЪРВА
(Донка Ташева, Кирил Атанасов)

Помагалото в две части е предназначено за учениците от 9. клас, които изучават химия и опазване на околната среда на английски език. То:
• осигурява необходимите знания на достъпен английски език;
• гарантира отлично овладяване на теоретични и практически компетентности, поднесени чрез разнообразни по вид и структура задачи и упражнения;
• поставя ученика в активна позиция;
• предоставя творческа свобода на ученика и учителя при използването му.

 

CHEMISTRY AND ENVIRONMENTAL PROTECTION FOR 9TH GRADE, PART 2. УЧЕБНО ПОМАГАЛО ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 9. КЛАС НА АНГЛИЙСКИ ЕЗИК, ВТОРА ЧАСТ
(Донка Ташева, Кирил Атанасов)

Помагалото в две части е предназначено за учениците от 9. клас, които изучават химия и опазване на околната среда на английски език. То:
• осигурява необходимите знания на достъпен английски език;
• гарантира отлично овладяване на теоретични и практически компетентности, поднесени чрез разнообразни по вид и структура задачи и упражнения;
• поставя ученика в активна позиция;
• предоставя творческа свобода на ученика и учителя при използването му.ито изучават химия и опазване на околната среда на английски език.

 

CHIMIE ET PROTECTION DE L’ENVIRONNEMENT POUR LA CLASSE DE 9E. УЧЕБНО ПОМАГАЛО ПО ХИМИЯ ЗА 9. КЛАС НА ФРЕНСКИ ЕЗИК
(Гергана Кръстева)

Учебното помагало е предназначено за учениците от 9. клас, които изучават интензивно френски език. Помагалото:
• представя в синтезиран вид уроците на достъпен и автентичен френски език;
• цели усвояване на знанията по предмета чрез развиване на комуникативните езикови компетентности;
• включва шест теста за проверка и оценка на знанията;
• съдържа разнообразни въпроси и задачи, които проверяват знанията и уменията на учениците и им дават възможност да използват химичните понятия на френски език;
• предлага рубриката „Ключови думи”, която съдържа малък двуезичен речник с най-важните понятия във всеки урок

 
 

Химия и опазване на околната среда | ▲ 8. клас | ▲ 9. клас | 10. клас | ▼ 11. и 12. клас

Химия и опазване на околната среда, профилирана подготовка | ▼ 11. клас | ▼ 12. клас

 
Химия и опазване на околната среда | 10. клас | Просвета – София
 

ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 10. КЛАС (печатен)
(Лиляна Боянова, Красимир Николов, Ивайло Ушагелов, Емилия Тодорова)

Учебникът е ориентиран изцяло към приложната страна на химията, връзката на изучаваните обекти с практиката, значението на веществата и въздействието им върху околната среда, здравето на човека и неговата активна позиция за съхраняването на природата.
Чрез рубриката „В помощ на ученика” се поставят най-важните акценти по темите. След всеки урок има разнообразни задачи, които стимулират творческата дейност на учениците и уменията им да прилагат знанията си, да разсъждават и да правят изводи.
Освен лабораторните упражнения в учебника ще намерите други идеи за провеждането на часовете с активното участие на учениците. Така те развиват творческия си потенциал и умението за самостоятелна работа. В края на всеки раздел са предложени тестови задачи за проверка на знанията, приложени са и тестове за входно и изходно ниво.

След всеки раздел уроци упражнения систематизират знанията, а 8 лабораторни упражнения поставят за решаване логически и експериментални задачи. В учебника са предложени и занятия с активното участие на учениците – семинари, представяне на проекти, дискусии, диспути, решаване на казуси, както и учебни екскурзии. В края на всеки раздел е посочено какво трябва да знаят и да могат учениците, приложени са тестови задачи с избираем отговор и задачи с отворен отговор, както и скàла за самооценка. Авторите предоставят и примерни задачи за входящ и изходящ контрол.


ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 10. КЛАС (електронен) – ДЕМО

(Стефан Манев, Кирил Атанасов, Людмила Михова)

ВИДЕОАНИМАЦИЯ 

Електронният учебник предлага много ресурси – над 15 видеофилма (например: „Разтваряне на калциев карбонат”, „Взаимодействие на солна киселина със сребърен нитрат”, „Зависимост на скоростта на химичните реакции от концентрацията на веществата”, „Зависимост на скоростта на химичните реакции от състоянието на веществата” и много др.), над 15 3D анимационни филмчета (например: „Характеристики на химичните реакции – промяна на температурата”, „Дисоциация на киселини и основи във вода”, „Взаимодействие на солна киселина с метали”, „Електролиза на водата” и много др.) и интерактивни задачи. Разработени са и специални кратки е-уроци, които синтезират най-важното по всяка тема, така че учениците бързо и лесно да преговарят най-важното от учебния материал.

 

КНИГА ЗА УЧИТЕЛЯ ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 10. КЛАС
(Лиляна Боянова, Красимир Николов, Ивайло Ушагелов, Емилия Тодорова)

Книгата за учителя е преработена в съответствие с новите изисквания на учебната програма за 2024/2025 учебна година. Съобразена е с отпадането на понятията обратими и необратими химични процеси, алотропни форми, хидролиза, вулканизация и др.
В книгата за учителя ще намерите:
• тестове за входяща, междинна (след всеки раздел) и изходяща диагностика;
• методически указания по темите.
Тъй като методиката при повечето уроци е позната, са отбелязани само някои акценти – уточнени са водещите идеи и логиката на изучаването на материала. По-подробни разработки са предложени за методическите единици, които имат по-нетрадиционна организация на работа с учениците – организиране на семинари, дебати, диспути, разработване на проекти и др.

Примерното годишно разпределение може да бъде изтеглено от секция „За учителя” в профила Ви в www.e-prosveta.bg.

 

 
ВАЖНО ЗА УЧИТЕЛЯ! Книгите за учителя, примерните годишни тематични разпределения,
както и други ресурси в помощ на учителя са достъпни и може да бъдат изтеглени от секция „За учителя”
в профила Ви в www.e-prosveta.bg.
 

 
Химия и опазване на околната среда | 10. клас
Помагала на чужд език
 

CHEMISTRY AND ENVIRONMENTAL PROTECTION for the 10th GRADE
(Пламен Пейков, Александър Златков, Людмила Михова, Кирил Атанасов)

Помагалото е предназначено за всички ученици от 10. клас, които изучават предмета химия и опазване на околната среда на английски език. То:
• осигурява необходимите знания на достъпен и съвременен английски език;
• улеснява овладяването на учебния материал чрез разнообразни по вид и структура задачи;
• поставя ученика в активна позиция чрез съвременния си дизайн;
• дава желаната творческа свобода на ученика и учителя при използването му.

 
 

Химия и опазване на околната среда | ▲ 8. клас | ▲ 9. клас | ▲ 10. клас | 11. и 12. клас

Химия и опазване на околната среда, профилирана подготовка | ▼ 11. клас | ▼ 12. клас

 
Химия и опазване на околната среда | 11. и 12. клас
Препоръчани помагала
 

ВСИЧКО ЗА КАНДИДАТ-СТУДЕНТИТЕ ПО ХИМИЯ С РЕШЕНИ ЗАДАЧИ ЗА СПЕЦИАЛНОСТИТЕ МЕДИЦИНА, СТОМАТОЛОГИЯ, ФАРМАЦИЯ

С помагалото кандидат-студентите:
• усвояват темите от програмите по химия за конкурсните изпити във висшите медицинските училища и в университетите в страната;
• прилагат с лекота законите, зависимостите и величините и систематизират свойствата на веществата при решаването на задачите по химия на конкурсния изпит;
• затвърждават и надграждат знанията, уменията и компетентностите си, необходими за изпитите по химия;
• се представят отлично на кандидат-студентските изпити по химия.
Помагалото съдържа и 138 решени задачи по обща и неорганична химия и 56 решени задачи по органична химия;

 
 

Химия и опазване на околната среда | ▲ 8. клас | ▲ 9. клас | ▲ 10. клас | ▲ 11. и 12. клас

Химия и опазване на околната среда, профилирана подготовка | 11. клас | ▼ 12. клас

 
Химия и опазване на околната среда | 11. клас
Профилирана подготовка
 

ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 11. КЛАС. ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА. МОДУЛ 1. ТЕОРЕТИЧНИ ОСНОВИ НА ХИМИЯТА
(Лиляна Боянова, Красимир Николов, Калинка Бенова, Антоанета Хинева)

Учебното съдържание в учебника за 11. клас е структурирано в пет тематични раздела: „Химична термодинамика”, „Химична кинетика”, „Системи от две или повече вещества”, „Строеж на атома и Периодична система”, „Строеж и свойства на веществата”.
Термодинамичният подход на изучаване на обектите в началото на курса дава възможност теоретичният материал да се използва и при интерпретиране на учебен материал, включен в теми, които се изучават в останалите раздели. По този начин се позволява по-голяма степен на осмисленост и пренос на знания, съответстващи на нивото за профилирана подготовка, заложено в учебната програма.
Разработени са и препоръчаните лабораторни занятия. Към всеки от разделите има обобщителни теми, чрез които да се откроят по-ярко връзките с приложението на процесите и веществата.

Разработени са и препоръчаните в учебната програма лабораторни занятия. За часовете, предвидени за разработване на проекти, за провеждане на дискусии, семинари и др., има насочващи текстове.
Към всеки от разделите има разработени обобщителни теми, чрез които придобитите знания се затвърдяват и се откроят по-ярко връзките с приложението на процесите и веществата.
Езикът и стилът на текстовете в учебника са точни и коректни от научна гледна точка. Знанията са поднесени на ниво, подходящо и съобразено с възрастовите особености на учениците. Учебникът е илюстриран и с достатъчно примери, снимки, схеми и таблици.

 

КНИГА ЗА УЧИТЕЛЯ ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 11. КЛАС, ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА. МОДУЛ 1. ТЕОРЕТИЧНИ ОСНОВИ НА ХИМИЯТА
(Лиляна Боянова, Красимир Николов, Калинка Бенова, Антоанета Хинева)

В книгата за учителя са отразени вижданията на авторския колектив за организацията на учебно-възпитателния процес по химия и опазване на околната среда, който е съобразен, от една страна, с учебната програма по химия и опазване на околната среда за 11. клас (профилирана подготовка), а от друга, със съставения въз основа на нея учебник.
Авторите се спират бегло на някои моменти, които според тях се нуждаят от известен коментар, и дават обяснение за избраната от тях структура и подход при написване на учебника, както и на конкретни решения по модул 1. Дадени са и целите, които се преследват при изучаването на съответния раздел (тема).

Примерното годишно разпределение може да бъде изтеглено от секция „За учителя” в профила Ви в www.e-prosveta.bg.

 

 
ВАЖНО ЗА УЧИТЕЛЯ! Книгите за учителя, примерните годишни тематични разпределения,
както и други ресурси в помощ на учителя са достъпни и може да бъдат изтеглени от секция „За учителя”
в профила Ви в www.e-prosveta.bg.
 

 

ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 11. КЛАС. ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА. МОДУЛ 2. ХИМИЯ НА НЕОРГАНИЧНИТЕ ВЕЩЕСТВА
(Лиляна Боянова, Красимир Николов, Калинка Бенова, Антоанета Хинева, Даниела Маноилова, Антоанета Хинева)

Учебното съдържание по химия и опазване на околната среда за 11. клас, модул 2 е структурирано в шест тематични раздела: „Разпространение и видове химични елементи”, „Вещества на s-елементите”, „Вещества на p-елементите”, „Вещества на d-елементите”, „Класификация на веществата” и „Химическа промишленост и околна среда”.
С помощта на таблични данни е поднесена информация за отделните елементи, а чрез анализа им са потърсени закономерностите в природните групи. Направено е и сравнение с други групи, както и сравнение по периоди. На основата на подобно представяне са изложени и свойствата на прости вещества и на химични съединения.
В уроците за упражнения са подбрани разнообразни задачи. Химията е точна наука и изчисленията са част от компетентностите на работещите в области, използващи химични знания, затова не са подминати и изчислителните задачи.

Специално място заема характеристиката на физиологичното действие на веществата, връзката с практиката и опасностите от замърсяването на околната среда и проблеми с опазването ѝ.
Изучаването на химичните и металургичните производства е подчинено на връзката наличие на суровини, химични процеси и технологичен цикъл и проблеми, свързани със замърсяването и опазването на околната среда.
Наред с лабораторните упражнения при изучаване на групите е предвиден кратък практикум върху качествени реакции, свързани с изучените елементи, основно метали.
В уроците за упражнения са подбрани разнообразни задачи – за разпознаване, за избор, за съотнасяне, за групиране, за оценка, генетични преходи, разпознаване на неизвестни вещества по техни свойства, изравняване по метода на електронния баланс, мисловен експеримент и др., както изчислителни и комбинирани задачи.
Разделите завършват с обобщителни уроци, оформени са изискванията към знанията на учениците и е осигурен самоконтрол и самооценка.
Езикът и стилът на учебника са достъпни, точни и коректни от научна гледна точка. Знанията са поднесени на ниво, подходящо и съобразено с възрастовите особености на учениците. Учебникът е илюстриран с достатъчно примери, снимки, схеми и таблици.

 

КНИГА ЗА УЧИТЕЛЯ ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 11. КЛАС, ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА. МОДУЛ 2. ХИМИЯ НА НЕОРГАНИЧНИТЕ ВЕЩЕСТВА
(Лиляна Боянова, Красимир Николов, Калинка Бенова, Антоанета Хинева)

В книгата за учителя са отразени вижданията на авторския колектив за организацията на учебно-възпитателния процес по химия и опазване на околната среда, който е съобразен, от една страна, с учебната програма по химия и опазване на околната среда за 11. клас (профилирана подготовка), а от друга, със съставения въз основа на нея учебник.
Авторите се спират на някои моменти, които според тях се нуждаят от известен коментар, и дават обяснение за избраната от тях структура и подход при написване на учебника, както и на конкретни решения по модул 2. Дадени са и целите, които се преследват при изучаването на съответния раздел (тема).

Примерното годишно разпределение може да бъде изтеглено от секция „За учителя” в профила Ви в www.e-prosveta.bg.

 

 
ВАЖНО ЗА УЧИТЕЛЯ! Книгите за учителя, примерните годишни тематични разпределения,
както и други ресурси в помощ на учителя са достъпни и може да бъдат изтеглени от секция „За учителя”
в профила Ви в www.e-prosveta.bg.
 

 
Химия и опазване на околната среда | 11. клас
Препоръчани помагала
 

РЕШЕНИ ЗАДАЧИ ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 11. КЛАС, ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА, МОДУЛ 1 И МОДУЛ 2
(Калинка Бенова)

Помагалото предлага решения на изчислителните задачи по химия и опазване на околната среда за 11. клас в модул 1 и модул 2 на издателство „Просвета – София”.
Задачите следват тематично материала по обща и неорганична химия, изучаван в часовете по химия и опазване на околната среда в двата модула.
След условието на всяка задача са дадени краткото записване на данните от условието, това, което се търси, и решението на задачата.
Включени са и допълнителни задачи за упражнение.

 
 

Химия и опазване на околната среда | ▲ 8. клас | ▲ 9. клас | ▲ 10. клас | ▲ 11. и 12 клас

Химия и опазване на околната среда, профилирана подготовка | ▲ 11. клас | 12. клас

 
Химия и опазване на околната среда | 12. клас
Профилирана подготовка
 

ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 12. КЛАС. ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА. МОДУЛ 3. ХИМИЯ НА ОРГАНИЧНИТЕ ВЕЩЕСТВА
(Донка Ташева, Кирил Атанасов)

Учебникът не надвишава предвиденото в учебната програма съдържание. Зависимостите, термините и процесите са обяснени точно, ясно и разбираемо, а на места, където е необходимо – достатъчно подробно. Стилът е съобразен с възрастовите характеристики на учениците от 12. клас и насърчава самостоятелността, критичното мислене и творческата им дейност. Информацията и представените данни са актуални и точни. Учебникът предлага още:
• актуални теми за семинари и проектни задачи, при които учениците търсят допълнителна информация от различни източници и я представят под формата на проекти или презентации;
• допълнителни текстове, свързани с основното съдържание, със задачи и упражнения и с практическото прилагане на знанията и уменията;
• много таблици за сравнително разглеждане на веществата;
• схематично представяне на химични свойства и наименуване на веществата;
• задачи с различна степен на трудност;
• задачи, стимулиращи самостоятелната и груповата изследователска работа при уроците за упражнения и експериментална работа.

 

КНИГА ЗА УЧИТЕЛЯ ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 12. КЛАС. ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА. МОДУЛ 3. ХИМИЯ НА ОРГАНИЧНИТЕ ВЕЩЕСТВА
(Донка Ташева, Кирил Атанасов)

В книгата за учителя ще намерите:
• отговори и решения на тестовите задачи в края на всеки от разделите;
• указания, упътвания и пояснения за решаване на някои от задачите в уроците за упражнения и в работните листове;
примерно годишно тематично разпределение.

 

 
ВАЖНО ЗА УЧИТЕЛЯ! Книгите за учителя, примерните годишни тематични разпределения,
както и други ресурси в помощ на учителя са достъпни и може да бъдат изтеглени от секция „За учителя”
в профила Ви в www.e-prosveta.bg.
 

 
 

Химия и опазване на околната среда | ▲ 8. клас | ▲ 9. клас | ▲ 10. клас | ▲ 11. и 12. клас

Химия и опазване на околната среда, профилирана подготовка | ▲ 11. клас | ▲ 12. клас

 
Споделете с приятели


Открий ни в: