Философия | Гражданско образование | 8. – 12. клас


 ⇒ 

 

Какво получава учителят, избрал „ПРОСВЕТА” в 8. – 12. клас, вижте ТУК.

 

 

Философия | Гражданско образование | 8. клас | ▼ 9. клас | ▼ 10. клас | ▼ 11. клас | ▼ 12. клас

Философия | 8. клас | Просвета – София
 

ФИЛОСОФИЯ ЗА 8. КЛАС (печатен)
(Евелина Иванова-Варджийска, Силвия Цветанска, Ясен Захариев)

Изключителното равнище на интерактивност е основно отличително качество на този учебник. От първата до последната страница той води диалог с ученика. Това улеснява осмислянето на новите понятия от учебната програма, някои от които са трудни за възприемане.
Всеки урок за нови знания започва с въвеждаща ситуация и с въпроси за изследване. Изложението е стегнато, ясно и на разбираем за осмокласниците език. Текстът е разделен на малки порции информация чрез подзаглавия или подходящи задачи. Новите понятия са обозначени добре графично и са обяснени точно и разбираемо. Накрая има кратко обобщение, практически задачи, задачи за самопроверка и речник на непознати думи и имена.
Уроците за упражнение също започват с въвеждаща ситуация и въпроси за изследване. Те предлагат различни по вид и по степен на трудност задачи, които развиват следните познавателни компетентности:


• анализ на философски текст;
• създаване на аналитичен текст;
• участие в дискусия;
• анализ на казус;
• разработване на проект;
• публично представяне.
Тези компетентности са описани подробно в отделни приложения в края на учебника.
Задачите и в двата типа уроци са увлекателни и достатъчно на брой. Те са обозначени с графични символи, които показват коя компетентност се упражнява и развива. Със звездички е посочена и степента им на трудност.
Учебникът има още едно голямо предимство – не се налага учителят да търси допълнителни материали или задачи за часа. Може просто да следва текста на урока, да подбере подходящи задачи от предложените или от специално създадените „Работни листове по философия за 8. клас” и със сигурност ще постигне очакваните резултати от учебната програма.


ФИЛОСОФИЯ ЗА 8. КЛАС (електронен) – ДЕМО

(Евелина Иванова-Варджийска, Силвия Цветанска, Ясен Захариев)

КРАТЪК Е-УРОК 

Електронният учебник е в платформата е-просвета и предлага много функции, като интерактивна бяла дъска, разделяне на екрана за едновременна работа с две издания, директна връзка между всеки урок и методическите указания към него в книгата за учителя, възможност за записване на линкове към външни източници на информация, за създаване и записване на собствени планове на уроците и др.
Чрез кратки дигитални уроци гимназистите преговарят, затвърдяват и систематизират новите знания бързо и ефективно. Освен тях електронният учебник добавя над 80 интерактивни упражнения, подходящи за групова работа в клас, за мигновена проверка или самопроверка на знанията. Сред тях има:
• въпроси с един верен отговор;
• въпроси с няколко верни отговора;
• попълване на пропуснати думи в текст;
• теми за дискусия или за съставяне на кратки текстове;
• задачи за свързване на понятия със съответстващите им определения;
• задачи за свързване на понятия със съответстващата им музика;
• попълване на таблици;
• решаване на казуси.
Те показват, че философията може и да забавлява. Електронният учебник, както и платформата е-просвета непрекъснато се обогатяват с нови ресурси и функции.

 

КНИГА ЗА УЧИТЕЛЯ ПО ФИЛОСОФИЯ ЗА 8. КЛАС
(Евелина Иванова-Варджийска)

От книгата за учителя ще научите как учебникът на „Просвета – София” улеснява учителите. Освен това тя съдържа:
• методически насоки и идеи за работа по всяка тема;
• пояснения за новите моменти в преподаването на философия в 8. клас.

 

 
ВАЖНО ЗА УЧИТЕЛЯ! Книгите за учителя, примерните годишни тематични разпределения, както и други ресурси в помощ на учителя са достъпни и може да бъдат изтеглени от секция „За учителя” в профила Ви в www.e-prosveta.bg.
 

 
Философия | 8. клас | Препоръчани помагала
 

РАБОТНИ ЛИСТОВЕ ПО ФИЛОСОФИЯ ЗА 8. КЛАС
(Евелина Иванова-Варджийска, Силвия Цветанска, Ясен Захариев
)

Работните листове са разработени като допълнение към 14-те урока за нови знания в учебника на „Просвета – София”, но биха били полезни и на гимназисти, които ползват други учебници и искат да затвърдят и разширят знанията си.
Предложените в помагалото задачи са подбрани така, че да допълват и разширяват знанията, уменията и компетентностите на учениците за себепознание и критическо мислене. Те са практически ориентирани, интересни и провокативни. Чрез тях се подпомага разбирането на философски концепции, които обикновено затрудняват учениците. Включени са психологически тестове, свързани с поведението при общуване и решаване на конфликти.
Работните листове може да се използват в клас за систематизиране на новото знание, проверка на наученото или оценяване на напредъка на учениците. Те са подходящи и за самоподготовка или домашна работа. Разнообразните по форма задачи позволяват да се комбинира индивидуално изпълнение с работа в малки групи и проекти.

Отговорите на някои задачи от работните листове ще намерите ТУК.

 
 

Философия | Гражданско образование | ▲ 8. клас | 9. клас | ▼ 10. клас | ▼ 11. клас | ▼ 12. клас

 
Философия | 9. клас | Просвета – София
 

ФИЛОСОФИЯ ЗА 9. КЛАС (печатен)
(Евелина Иванова-Варджийска, Донка Панева, Ясен Захариев)

Учебникът запазва високото равнище на интерактивност от предходния клас. Непрестанният диалог подтиква ученика да изследва типични житейски ситуации, личния си опит или интересни казуси.
Заглавията на уроците за нови знания са формулирани като понятия, а заглавията на уроците за упражнения – като въпроси. Всеки урок започва с въвеждаща ситуация и с въпроси за изследване. Изложението е стегнато, ясно и на разбираем за деветокласниците език. Текстът е разделен на малки порции информация чрез подзаглавия и подходящи задачи. Новите понятия са обозначени добре графично и са обяснени точно и разбираемо. В края на урока има кратко обобщение, практически задачи, задачи за самопроверка и речник на някои непознати думи. Задачите и в двата типа уроци са увлекателни и достатъчно на брой. Те са обозначени с графични символи, които показват коя компетентност се упражнява и развива. Със звездички е посочена степента им на трудност. Отговорите на задачите за самопроверка са дадени в края на учебника.


Продължава започналото в 8. клас развиване на следните познавателни компетентности:
• анализ на философски текст;
• създаване на аналитичен текст;
• участие в дискусия;
• анализ на казус;
• разработване на проект;
• публично представяне.
Учителят е улеснен от това, че може просто да следва текста на урока, да подбере подходящи задачи от предложените или от специално създадените „Работни листове по философия за 9. клас” и със сигурност ще постигне очакваните резултати от учебната програма.


ФИЛОСОФИЯ ЗА 9. КЛАС (електронен) – ДЕМО

(Евелина Иванова-Варджийска, Донка Панева, Ясен Захариев)

УПРАЖНЕНИЕ 

Електронният учебник е в платформата е-просвета и предлага много функции, като интерактивна бяла дъска, разделяне на екрана за едновременна работа с две издания, директна връзка между всеки урок и методическите указания към него в книгата за учителя, възможност за записване на линкове към външни източници на информация, за създаване и записване на собствени планове на уроците и др.
Кратки дигитални уроци обобщават новите знания и са бърз и ефективен начин за преговаряне, систематизиране и запомняне на най-важната информация. Освен тях електронният учебник предлага над 70 допълнителни интерактивни задачи, подходящи за групова работа в клас, за мигновена проверка или самопроверка на знанията. Сред тях има:
• въпроси с един верен отговор;
• въпроси от типа вярно/невярно;
• попълване на пропуснати думи в текст;
• теми за дискусия или за съставяне на кратки текстове;
• задачи за свързване на понятия със съответстващите им определения;
• задачи за анализиране на картини и музикални произведения;
• попълване на таблици;
• решаване на казуси.
Те показват, че философията може и да забавлява. Електронният учебник, както и платформата е-просвета непрекъснато се обогатяват с нови ресурси и функции.

 

КНИГА ЗА УЧИТЕЛЯ ПО ФИЛОСОФИЯ ЗА 9. КЛАС
(Евелина Иванова-Варджийска)

От книгата ще разберете как учебникът по философия на „Просвета – София” улеснява учителите. Освен това в нея ще намерите:
• допълнителни задачи и дейности;
• тестове за текуща проверка;
• тест за установяване на изходно равнище;
• методически насоки към уроците с верните отговори на задачите;
• попълнени сравнителни таблици за обобщаване на информация;
• учебната програма.

 

 
ВАЖНО ЗА УЧИТЕЛЯ! Книгите за учителя, примерните годишни тематични разпределения, както и други ресурси в помощ на учителя са достъпни и може да бъдат изтеглени от секция „За учителя” в профила Ви в www.e-prosveta.bg.
 

 
Философия | 9. клас | Препоръчани помагала
 

РАБОТНИ ЛИСТОВЕ ПО ФИЛОСОФИЯ ЗА 9. КЛАС
(Евелина Иванова-Варджийска, Ясен Захариев
)

Работните листове предоставят допълнителни ресурси към уроците за нови знания в учебника на „Просвета – София”, които в 9. клас са 15. Предложените в помагалото упражнения са практически ориентирани, интересни и провокативни. Чрез тях се подпомага разбирането на философски концепции, които обикновено затрудняват учениците. Затова биха били полезни и на гимназисти, които учат по други учебници и искат да разширят и задълбочат знанията си.
Работните листове може да се използват в клас за систематизиране на новото знание, проверка на наученото или оценяване на напредъка на учениците. Те са подходящи и за самоподготовка или домашна работа. Разнообразните по форма задачи позволяват да се комбинира индивидуално изпълнение с работа в малки групи и проекти.

Отговорите на някои задачи от работните листове ще намерите ТУК.

 
 

Философия | Гражданско образование | ▲ 8. клас | ▲ 9. клас | 10. клас | ▼ 11. клас | ▼ 12. клас

 
Философия | 10. клас | Просвета – София
 

ФИЛОСОФИЯ ЗА 10. КЛАС (печатен)
(Евелина Иванова-Варджийска, Анна Бешкова, Ясен Захариев)

Интерактивен – това е най-точното и най-краткото определение за този учебник. В него достъпното и интересно изложение на основни философски проблеми се съчетава с разнообразни възможности учениците сами да изследват философското познание, публичния живот и личния си опит. Учителят е техен партньор, който улеснява процесите на изследване и учене, като подбира най-подходящите за всеки клас учебни дейности измежду многото предложения на авторите. За улеснение степента на трудност на задачите е обозначена с една, две или три звезди.
Изследователските въпроси в началото на всеки урок насочват вниманието на учениците към проблема и загатват посоките, в които те да търсят отговори. Тези въпроси могат да бъдат и важен ориентир за учителите при планирането на урока.
В учебника има много казуси, които са най-подходящият начин за развиване на умението на учениците да откриват общите проблеми в конкретни ситуации и да прилагат изучените теории, понятия и подходи, за да ги решат. Включени са и изследователски задачи и граждански проекти, които развиват уменията за самостоятелно и групово учене и формират граждански ценности.

Запазена марка на тази поредица на „Просвета” е изследването на взаимовръзките между философия и киноизкуство чрез задачи върху стойностни филми. Естетическите познания, придобити в 9. клас, се надграждат със задачи за анализ на произведения на изкуството.
Основна новост в 10. клас е надграждането в уменията да се пише есе с подчертано внимание върху логико-аргументативната структура на текста и изискванията за качество на аргументацията. Запознаването с основите на логиката в началото на учебната година прави възможно това надграждане. В учебника има отделен урок, в който се прави анализ на аргументативната структура на конкретно есе.
И още едно голямо предимство – не се налага учителят да търси допълнителни материали за часа или да измисля задачи. Може просто да следва текста на урока, да подбере подходящи задачи от предложените и със сигурност ще постигне очакваните резултати от учебната програма по философия за 10. клас.


ФИЛОСОФИЯ ЗА 10. КЛАС (електронен) – ДЕМО

(Евелина Иванова-Варджийска, Анна Бешкова, Ясен Захариев)

КРАТЪК Е-УРОК   УПРАЖНЕНИЕ

Електронният учебник е в платформата е-просвета и предлага много функции, като интерактивна бяла дъска, разделяне на екрана за едновременна работа с две издания, директна връзка между всеки урок и методическите указания към него в книгата за учителя, възможност за записване на линкове към външни източници на информация, за създаване и записване на собствени планове на уроците и др.
Гимназистите имат на разположение кратки дигитални уроци, с които да преговорят бързо новите знания и да ги затвърдят чрез интерактивни упражнения. Освен това електронният учебник предлага над 100 допълнителни задачи, подходящи за групова работа в клас, за бърза проверка или самопроверка на знанията. Сред тях има:
• забавни логически задачи;
• въпроси с един верен отговор;
• въпроси с няколко верни отговора;
• попълване на пропуснати думи в текст;
• задачи за свързване на понятия със съответстващите им изображения;
• попълване на таблици;
• анализиране на казуси.
Те показват, че философията може и да забавлява. Електронният учебник, както и платформата е-просвета непрекъснато се обогатяват с нови ресурси и функции.

 

КНИГА ЗА УЧИТЕЛЯ ПО ФИЛОСОФИЯ ЗА 10. КЛАС
(Евелина Иванова-Варджийска, Анна Бешкова)

Книгата за учителя е изключително богата на допълнителни задачи и материали, събрани в 12 приложения:
• тестове;
• работни листове;
• кинозадачи;
• задачи, свързани с изобразителното изкуство.

 

 
ВАЖНО ЗА УЧИТЕЛЯ! Книгите за учителя, примерните годишни тематични разпределения, както и други ресурси в помощ на учителя са достъпни и може да бъдат изтеглени от секция „За учителя” в профила Ви в www.e-prosveta.bg.
 

 
Философия | 10. клас | Препоръчани помагала
 

РАБОТНИ ЛИСТОВЕ ПО ФИЛОСОФИЯ ЗА 10. КЛАС
(Евелина Иванова-Варджийска, Анна Бешкова, Ясен Захариев)

Работните листове допълват с упражнения и задачи уроците за нови знания в учебника по философия за 10. клас на „Просвета – София”. Те са 30 и са практически ориентирани, разнообразни и провокативни. Чрез тях се подпомага разбирането на философски концепции и понятия от логиката, които обикновено затрудняват учениците. Затова биха били полезни и на гимназисти, които учат по други учебници и искат да разширят и задълбочат знанията си.
Работните листове може да се използват в клас за систематизиране на новото знание, проверка на наученото или оценяване на напредъка на учениците. Те са подходящи и за самоподготовка или домашна работа. Разнообразните по форма задачи позволяват да се комбинира индивидуално изпълнение с работа в малки групи и проекти.

Отговорите на някои задачи от работните листове ще намерите ТУК.

 
 

Философия | Гражданско образование | ▲ 8. клас | ▲ 9. клас | ▲ 10. клас | 11. клас | ▼ 12. клас

 
Гражданско образование | 11. клас | Просвета – София
 

ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА 11. КЛАС (печатен)
(Христо Тодоров, Майя Грекова, Петя Кабакчиева, Луиза Славкова, Кирил Славчев)

Оценителите на Министерството на образованието и науката, одобрили учебника, изтъкват следните негови достойнства:
• сложни научни понятия са обяснени на ясен и разбираем за учениците език;
• всяко ново понятие се разглежда във взаимовръзката си с въведените преди него понятия;
• плурализъм на гледните точки към всяко ново понятие;
• новите знания са въведени чрез актуални примери от съвременния живот, познати и разбираеми за учениците.
Към тези достойнства ще добавим разнообразието от кинозадачи. При тях документални и игрални филми в електронния вариант на учебника допълват и разширяват знанията за новите понятия и дават възможности за интересни дискусии в клас. Някои уроци за практически дейности и упражнения в печатния учебник са изградени изцяло върху конкретен филм.


Само чрез практически дейности и упражнения са представени също темите за ученика и училището в демократичното общество, за личната гражданска позиция и за конструктивното общуване и взаимодействие. В тези уроци на учителя и неговите ученици са предоставени различни интерактивни похвати, като симулации, ролеви игри в училищна среда, възпроизвеждащи ситуации и актуални процеси от обществено-политическия живот, които максимално се доближават до реалността.
Съдържанието на учебника не надхвърля обема от знания, заложен в учебната програма, а очакваните резултати се постигат лесно и увлекателно, чрез много и разнообразни практически задачи.


ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА 11. КЛАС (електронен) – ДЕМО

(Христо Тодоров, Майя Грекова, Петя Кабакчиева, Луиза Славкова, Кирил Славчев)

КРАТЪК Е-УРОК   ВИДЕОФИЛМ

Електронният учебник е в платформата е-просвета и предлага много функции, като интерактивна бяла дъска, разделяне на екрана за едновременна работа с две издания, директна връзка между всеки урок и методическите указания към него в книгата за учителя, възможност за записване на линкове към външни източници на информация, за създаване и записване на собствени планове на уроците и др.
Кратки дигитални уроци улесняват възприемането на новите знания и дават възможност за бърз преговор с помощта на електронните ресурси в учебника. Освен тях електронният вариант на учебника предлага десетки интерактивни задачи:
• за анализиране на казуси от малки екипи;
• с един верен отговор или с няколко верни отговора;
• от типа вярно/невярно;
• за писане на есе по конкретна тема;
На разположение са и 10 документални и игрални филма. Върху някои от тях („Слава”, „Най-младият лагерист в Ловеч”) са изцяло изградени уроци от печатния учебник. Други („Голямата екскурзия, 1989 г.”, „Зимата на 1997 г.”, „Да живее България!”) са част от кинозадачите, които допълват или разширяват темите за обсъждане в края на уроците. Трети („Да останем ли в България?”) дават нов поглед върху изучаваните понятия и съответно нови теми за дискусия.
Електронният вариант непрекъснато се допълва и разнообразява. Например към урока „Политики към етническите и религиозните малцинства” бе добавен филмът „Здравните медиатори”, заснет през лятото на 2021 г. Актуализирането на ресурсите става автоматично.

 

КНИГА ЗА УЧИТЕЛЯ ПО ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА 11. КЛАС
(Христо Тодоров, Кирил Славчев, Майя Грекова, Петя Кабакчиева, Луиза Славкова)

Книгата за учителя съдържа:
• верните отговори на теста за установяване на изходно равнище с точките за оценяване и формулата за преобразуване на точките в оценка;
• идеи за провеждане на всеки от 36-те урока в учебника;
• приложения с правила: „Как да провеждаме дискусия”, „Как да участваме в дебат”, „Как да вземем и да представим интервю”, „Как да разработим проект”, „Как да аргументираме позиция по казус”;
• цели и очаквани резултати от обучението по гражданско образование;
• учебната програма по предмета за 11. клас.


Книгата е изключително полезна, защото заедно с идеите за провеждане на уроците се посочва на кои знания по философия и история и цивилизации от предишните класове може да се стъпи като основа за въвеждане и обясняване на новите понятия. Дават се конкретни съвети за работа с ресурсите в електронния вариант на учебника, за текущ контрол и оценка, както и за домашни работи.

 

 
ВАЖНО ЗА УЧИТЕЛЯ! Книгите за учителя, примерните годишни тематични разпределения, както и други ресурси в помощ на учителя са достъпни и може да бъдат изтеглени от секция „За учителя” в профила Ви в www.e-prosveta.bg.
 

 
 

Философия | Гражданско образование | ▲ 8. клас | ▲ 9. клас | ▲ 10. клас | ▲ 11. клас | 12. клас

 
Гражданско образование | 12. клас | Просвета – София
 

ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА 12. КЛАС (печатен)
(Христо Тодоров, Георги Ганев, Майя Грекова, Петя Кабакчиева, Луиза Славкова, Кирил Славчев)

Учебникът за 12. клас запазва всички достойнства на учебника за предходния клас, а именно:
• сложни научни понятия са обяснени на разбираем за учениците език;
• всяко ново понятие е ясно дефинирано и добре обозначено;
• разнообразни гледни точки към всяко ново понятие;
• новите знания са въведени чрез актуални примери от съвременния живот, познати и близки на учениците.
Към тях ще добавим:
• тестове за входяща и изходяща диагностика;
• тестове за текущ контрол след всеки раздел;
• уроци за обобщение след разделите и обобщителен урок върху целия материал за 11. и 12. клас.


Остава да подчертаем балансирания подход при поднасянето на новите знания в раздела „Гражданите и икономиката” и оригиналния начин за представяне на двете най-влиятелни икономически школи през последните 100 години чрез рап песни, чиито оригинални текстове са публикувани в книгата за учителя.
В уроците за практически дейности и упражнения на учителя и неговите ученици са предоставени различни интерактивни похвати, като симулации, ролеви игри, възпроизвеждащи ситуации и актуални процеси от обществено-политическия живот, които максимално се доближават до реалността.
Съдържанието на учебника не надхвърля обема от знания, заложен в учебната програма по гражданско образование за 12. клас, а очакваните резултати се постигат лесно и увлекателно, чрез много и разнообразни практически задачи.


ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА 12. КЛАС (електронен) – ДЕМО

(Христо Тодоров, Георги Ганев, Майя Грекова, Петя Кабакчиева, Луиза Славкова, Кирил Славчев)

КРАТЪК Е-УРОК 

Електронният учебник е в платформата е-просвета и предлага много функции, като интерактивна бяла дъска, разделяне на екрана за едновременна работа с две издания, директна връзка между всеки урок и методическите указания към него в книгата за учителя, възможност за записване на линкове към външни източници на информация, за създаване и записване на собствени планове на уроците и др.
Кратки дигитални уроци в електронния учебник улесняват възприемането на новите знания и дават възможност за бърз преговор. На разположение на учителите и учениците са и десетки допълнителни интерактивни упражнения и задачи.
Кратки видеофилми представят ясно и подробно основните европейски институции: Европейския парламент, Съвета на ЕС, Съда на ЕС, Европейския съд за правата на човека, Съвета на Европа. Във видеообръщение председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен разяснява целите на т.нар. Зелена сделка.
Изключително интересен е филмът за еволюцията на Европейския съвет от задушевни разговори на шепа лидери край камината до днешните редовни заседания, на които се решават глобални проблеми и се чертае пътят за развитие на Стария континент. Разказите на участници в тези срещи разкриват не само любопитни подробности за взаимоотношенията между европейските лидери, но и същността на Европейския съюз, неговите цели и политики.
Електронният вариант непрекъснато се допълва и разнообразява. Например към урока „Здравето като личен и социален проблем” бяха добавени два филма, заснети през лятото на 2021 г. – „ХИВ в България” и „Ваксината БЦЖ в България”. Актуализирането на ресурсите става автоматично.

 

КНИГА ЗА УЧИТЕЛЯ ПО ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА 12. КЛАС
(Христо Тодоров, Георги Ганев, Майя Грекова, Петя Кабакчиева, Луиза Славкова, Кирил Славчев)

Книгата за учителя по гражданско образование за 12. клас съдържа:
• отговори на всички задачи в тестовете от учебника със скала за точкуване и формула за преобразуване на точките в оценка;
• примерен тест върху учебния материал за 12. клас с верните отговори, скала за точкуване и формула за преобразуване на точките в оценка;
• идеи за провеждане на всеки от 36-те урока в учебника;
• учебната програма по предмета за 12. клас.
Книгата е изключително полезна, защото заедно с идеите за провеждане на уроците се посочва на кои знания по гражданско образование, философия и история и цивилизации от предишни класове може да се стъпи като основа за въвеждане и обясняване на новите понятия. Дават се конкретни съвети за работа с ресурсите в електронния вариант на учебника, за текущ контрол и оценка, както и за домашни работи.

 

 
ВАЖНО ЗА УЧИТЕЛЯ! Книгите за учителя, примерните годишни тематични разпределения, както и други ресурси в помощ на учителя са достъпни и може да бъдат изтеглени от секция „За учителя” в профила Ви в www.e-prosveta.bg.
 

 
 

Философия | Гражданско образование | ▲ 8. клас | ▲ 9. клас | ▲ 10. клас | ▲ 11. клас | ▲ 12. клас

 
Споделете с приятели


Открий ни в: