|
8. клас | 9. клас | 10. клас | 11. клас | 12. клас |
|
8. клас. Химия и опазване на околната среда |
|
|
ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 8. КЛАС | ПРОСВЕТА (Стефан Манев, Кирил Атанасов, Людмила Михова)
Учебникът с динамичен дизайн – това е учебникът по химия и опазване на околната среда за 8. клас на издателство „Просвета – София” с авторски колектив доц. д-р Стефан Манев, Кирил Атанасов и Людмила Михова. Графичното оформление на учебника е естетически издържано, подпомага разбирането и усвояването на материала. Стилът на писане е четивен, а текстът е илюстриран с много снимки, фигури, схеми и таблици. Предложени са рубрики, чрез които се стимулират самостоятелното учене, работата с текст, груповата работа, творческата и изследователската дейност. Въпросите и задачите, темите за самоконтрол и самооценка са издържани в посока на формиране на умения за извличане на информация от текст, таблици и графики, прилагането и анализирането на тази информация. Чрез представените лабораторни упражнения успешно се разкрива експерименталната същност на химията и се стимулира любознателността в учениците. Учебникът за 8. клас се ползва и като първа част за 9. клас при паралелки с интензивно изучаване на чужд език.
⇒ ВИЖТЕ ДЕМО НА ЕЛЕКТРОННИЯ ВАРИАНТ
|
|
|
ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 8. КЛАС | ПРОСВЕТА ПЛЮС (Лиляна Боянова, Красимир Николов, Ивайло Ушагелов, Емилия Тодорова)
Темите в учебника следват учебната програма по химия и опазване на околната среда за 8. клас за общообразователна подготовка. Разработени са 32 урока, групирани в 5 раздела: Преговор – 2 урока, Строеж на веществото – 9 урока, Свойства на метали и техни съединения – 9 урока, Свойства на неметали и техни съединения – 11 урока, и Опазване на околната среда – 1 урок. Уроците за нови знания са за 17 учебни часа, за преговор и обобщение – 3 учебни часа, за практически дейности (упражнения, лабораторна работа, дебати, семинари, ролеви игри и др.) – 12 учебни часа. 6 от темите са разработени за 7 учебни часа за затвърдяване на знанията. 2 учебни часа са предвидени за контрол и оценка. Това са часовете, които са отделени за входящия и изходящия контрол. Учебникът позволява ученикът да го използва като достъпен източник на информация, да затвърдява и проверява знанията си. Предложени са и задачи, чрез които се придобиват умения за преработка на информацията с различна степен на аналитичност и приложимост на знанията. При изучаване на конкретните вещества е включена информация за физиологичното им действие, както и за тяхното приложение в практиката и бита и за въздействието им върху околната среда. По традиция авторският колектив е отделил специално внимание на химичния експеримент. Разработените задачи за лабораторни упражнения са съпроводени от подробни указания за техниката на изпълнение на опитите. Езикът и стилът на текстовете в учебника са съобразени с възрастта на учениците. Уроците са сравнително кратки, показват значимостта на темата и приложимостта на веществата в практиката. Учебникът за 8. клас се ползва и като първа част за 9. клас при паралелки с интензивно изучаване на чужд език.
⇒ ВИЖТЕ ДЕМО НА ЕЛЕКТРОННИЯ ВАРИАНТ
|
|
8. клас | 9. клас | 10. клас | 11. клас | 12. клас |
|
9. клас. Химия и опазване на околната среда |
|
|
ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 9. КЛАС | ПРОСВЕТА (Донка Ташева, Кирил Атанасов, Стефан Манев, Людмила Михова)
Учебникът е с нова, съвременна линия, следваща принципите за достъпност, последователност и иновативност при представянето на учебния материал. Многобройните примери за приложението на химията във всекидневието и лабораторните упражнения засилват практическия характер на уроците и разкриват необходимостта от изучаването на тази наука. Дидактичният материал е богат и разнообразен: тестови и логически задачи, въпроси, опити, любопитни факти и допълнения. Те улесняват възприемането на учебния материал от учениците. Учебникът за 9. клас се ползва и като втора част за 9. клас при паралелки с интензивно изучаване на чужд език.
⇒ ВИЖТЕ ДЕМО НА ЕЛЕКТРОННИЯ ВАРИАНТ
|
|
|
ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 9. КЛАС | ПРОСВЕТА ПЛЮС (Лиляна Боянова, Красимир Николов, Ивайло Ушагелов, Емилия Тодорова)
Учебникът работи само с уточнените в учебната програма основни понятия, процеси и закономерности, което го прави напълно достатъчен за постигане на очакваните резултати. Написан е на ясен и точен език, съобразен с възрастта на учениците. Уроците са 52, групирани в 6 раздела и илюстрирани с достатъчно примери, снимки, схеми и таблици. Наред с връзките състав → строеж → свойства → приложение важно място е отделено и на здравно-екологичната тематика: в уроците за веществата има текстове за физиологичното им действие и токсичността им, идеи за опасностите от замърсяване на околната среда и за оказване на първа помощ при отравяне. Включени са и текстове за историята и развитието на органичната химия и на по-важните съединения. Разнообразни са упражненията след всеки урок. В тях има задачи за: – практическо прилагане на знанията и стимулиране на творческата дейност; – разсъждаване и правене на изводи; – анализиране на текст и формулиране на решения; – съставяне и разчитане на таблици, схеми, графики; – наблюдаване, сравняване, разпознаване, групиране и класифициране на вещества и процеси; – анализ на информация и планиране; – конструиране на апаратури и извършване на химични експерименти.
При лабораторните упражнения се обръща специално внимание на правилата за безопасна работа. Резултатите от опитите се отразяват в протокол в работната тетрадка. В края на всеки раздел е изведено какво трябва да знаят и могат учениците, подкрепено от тестови задачи с избираем отговор, от задачи с отворен отговор, както и скàла за самооценка. Този подход позволява и на родителите при желание от тяхна страна да могат да следят самоподготовката на учениците. Учебникът за 9. клас се ползва и като втора част за 9. клас при паралелки с интензивно изучаване на чужд език.
⇒ ВИЖТЕ ДЕМО НА ЕЛЕКТРОННИЯ ВАРИАНТ
|
|
8. клас | 9. клас | 10. клас | 11. клас | 12. клас |
|
10. клас. Химия и опазване на околната среда |
|
|
ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 10. КЛАС | ПРОСВЕТА ПЛЮС (Лиляна Боянова, Красимир Николов, Емилия Тодорова, Ивайло Ушагелов)
Учебникът е ориентиран изцяло към приложната страна на химията, връзката на изучаваните обекти с практиката, значението на веществата и въздействието им върху околната среда и здравето на човека, активната позиция на човека в съхраняването на природата. Темите от учебната програма са разработени в 65 урока, групирани в 6 раздела. Уроците поставят ученика в ситуация да анализира и прави заключения, да използва теоретичните знания при обяснение на конкретни проблеми, задачи или казуси. В рубриката „В помощ на ученика” са поместени специални текстове, чрез които се поставят важни акценти в темите. След всеки урок има разнообразни задачи, които стимулират творческата дейност на учениците и уменията им да да прилагат знанията си, да разсъждават и да правят изводи. Предложени са задачи за: – съставяне и разчитане на таблици, схеми и графики; – наблюдаване, сравняване, разпознаване, групиране и класифициране на вещества и процеси; – анализ на информация; – планиране и извършване на химични експерименти; – изследване на вещества и процеси, като се спазват правилата за безопасна работа.
След всеки раздел уроци упражнения систематизират знанията, а 8 лабораторни упражнения поставят за решаване логически и експериментални задачи. В учебника са предложени и занятия с активното участие на учениците – семинари, представяне на проекти, дискусии, диспути, решаване на казуси, както и учебни екскурзии. В края на всеки раздел е посочено какво трябва да знаят и могат учениците, приложени са тестови задачи с избираем отговор и задачи с отворен отговор, както и скàла за самооценка. Това позволява и на родителите при желание да проследяват самоподготовката на учениците. Авторите предоставят и примерни задачи за входящ и изходящ контрол.
⇒ ВИЖТЕ ДЕМО НА ЕЛЕКТРОННИЯ ВАРИАНТ
|
|
8. клас | 9. клас | 10. клас | 11. клас | 12. клас |
|
11. клас. Химия и опазване на околната среда |
|
|
ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 11. КЛАС. ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА. МОДУЛ 1: ТЕОРЕТИЧНИ ОСНОВИ НА ХИМИЯТА | ПРОСВЕТА (Лиляна Боянова, Красимир Николов, Калинка Бенова, Антоанета Хинева)
Учебното съдържание в учебника по химия и опазване на околната среда за 11. клас (профилирана подготовка), Модул 1. Теоретични основи на химията е структурирано в пет тематични раздела: „Химична термодинамика”, „Химична кинетика”, „Системи от две или повече вещества”, „Строеж на атома и Периодична система”, „Строеж и свойства на веществата”. Авторският колектив е променил мястото на разделите 1. и 2. Те заемат мястото на разделите 4. и 5. Така курсът започва с химична термодинамика. Термодинамичният подход на изучаване на обектите в началото на курса дава възможност теоретичният материал да се използва и при интерпретиране на учебен материал, включен в теми, които се изучават в останалите раздели, например теми, свързани със строежа на веществото, както и в раздела „Системи от две и повече вещества”. Например понятието енталпия присъства както при характеризиране на енергията на връзката, така и при редица процеси, свързани с разтваряне, кристализация, дисоциация и др. Химичното равновесие, въведено в началото, позволява то да се използва и при характеризиране на голяма част от процесите, които по своята същност са обратими. По този начин се позволява по-голяма степен на осмисленост и пренос на знания, съответстващи на нивото за профилирана подготовка, заложено в учебната програма. Така структуриран, Модул 1 следва последователността от характеризиране на макросистеми към микрообекти. По-непосредствена е и връзката с темите от Модул 2. Химия на неорганичните вещества – строежът на атомите и същността на химичната връзка и строежът на веществата са теоретичната основа за изучаване на химичните елементи и техните съединения, за по-дълбоко осмисляне на причинно-следствените връзки. По този начин учебното съдържание следва по-стройна система. Въпреки така избраната структура не са допуснати отклонения в предвидения обем учебно съдържание и в същото време е постигната по-голяма задълбоченост в изложението на всяка тема, а предвидените нови понятия изцяло са въведени на нивото, определено в учебната програма. Темите на уроците във всеки раздел са съобразени с изискването за логическа последователност и обвързаност на материала. В учебника е намерен баланс между необходимия минимум, който обезпечава изпълнението на програмата, и потребностите на изявени ученици, за които това няма да е достатъчно. За тях са маркирани познавателни теми, по които може да потърсят повече информация. Като цяло изложението е системно. То е осигурено и с голям брой задачи. При въвеждането на нов тип изчислителни задачи са предложени и образци на решения, като по този начин материалът е по-достъпен за учениците. Разработени са и препоръчаните в учебната програма лабораторни занятия. За часовете, предвидени за разработване на проекти, за провеждане на дискусии, семинари и др., има насочващи текстове. Към всеки от разделите има разработени обобщителни теми, чрез които придобитите знания се затвърдяват и се откроят по-ярко връзките с приложението на процесите и веществата. Предложени са и изискванията към знанията и уменията, които трябва да се придобият. С цел самоконтрол са разработени задачи, които обхващат материала от съответния раздел. Задачите са както с изборен, така и с отворен отговор. Езикът и стилът на текстовете в учебника са точни и коректни от научна гледна точка. Знанията са поднесени на ниво, подходящо и съобразено с възрастовите особености на учениците. Учебникът е илюстриран е с достатъчно примери, снимки, схеми и таблици.
|
|
|
ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 11. КЛАС. ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА. МОДУЛ 2: ХИМИЯ НА НЕОРГАНИЧНИТЕ ВЕЩЕСТВА | ПРОСВЕТА (Лиляна Боянова, Красимир Николов, Калинка Бенова, Даниела Маноилова, Антоанета Хинева)
Учебното съдържание в учебника по химия и опазване на околната среда за 11. клас (профилирана подготовка), Модул 2. Химия на неорганичните вещества е структурирано в шест тематични раздела: „Разпространение и видове химични елементи”, „Вещества на s-елементите”, „Вещества на p-елементите”, „Вещества на d-елементите”, „Класификация на веществата” и „Химическа промишленост и околна среда”. Разпространението на елементите на Земята и в Космоса е разгледано във връзка с общия им произход, а видовете химични елементи – със знанията за строежа на атома и с Периодичната система. Природните групи са обединени около класификацията на s-, р- и d-елементите. Преди разглеждането на отделните групи са потърсени общите особености на елементите. Те са представени в самостоятелни текстове. С помощта на таблични данни е поднесена информация за отделните елементи, а чрез анализа им са потърсени закономерностите в природните групи. Направено е и сравнение с други групи, както и сравнение по периоди. На основата на подобно представяне са изложени и свойствата на прости вещества и на химични съединения. Наред с общата характеристика, самостоятелно са разгледани отделни, уточнени в програмата, елементи с важно за практиката значение, като сяра, азот, фосфор, алуминий, мед, сребро, цинк, желязо и техни съединения. Специално място заема характеристиката на физиологичното действие на веществата, връзката с практиката и опасностите от замърсяването на околната среда и проблеми с опазването ù. Общата характеристика на групите включва: атоми на елементите – характеризиране на вида и свойствата на простите вещества – строеж и свойства на съединенията, които образуват елементите – значение и приложение – биологично значение и токсичност. Въпросите, свързани с разпространението и получаването, са включени в последния раздел – химикотехнологични производства. При изучаване на химичните елементи и природните групи са използвани знания за строежа на атома и химичната връзка, а в обясненията на химичните реакции – изученото в разделите от химичната термодинамика и кинетика. Разпространението, получаването и употребата на веществата се свързват със свойствата на елементите и тяхната реактивоспособност. В раздела „Класификация на веществата” класификацията е направена въз основа на генетичната връзка елемент – вещество. Тъй като свойствата на отделните класове съединения са изучени и познати на учениците, е предвидено уроците да протичат като обобщителни със сериозното присъствие на самостоятелна работа. Така учащите се поставят не само в позицията да си спомнят изучени свойства, да ги обясняват, но и съзнателно и самостоятелно да ги систематизират. Изучаването на химичните и металургичните производства е подчинено на връзката наличие на суровини, химични процеси и технологичен цикъл и проблеми, свързани със замърсяването и опазването на околната среда. Към раздела е предвидена производствена екскурзия и едно занятие дискусия, в което се дава възможност на учениците да изразят своите знания и отношение по проблемите. И в Модул 2 е потърсена връзката на изучавания материал с експеримента. Наред с лабораторните упражнения при изучаване на групите е предвиден кратък практикум върху качествени реакции, свързани с изучените елементи, основно метали. Общата организация на материала е сходна с организацията в Модул 1. Разделите завършват с обобщителни уроци, оформени са изискванията към знанията на учениците и е осигурен самоконтрол и самооценка. Разделът „Класификация и номенклатура на неорганичните вещества” е с особени функции и възможности. Той съчетава в себе си обобщение и систематизиране на знанията, натрупани през годините и разширени в първата част на Модул 2. Той дава възможност да се дооформи единна картина за природата от гледище на теоретичната и неорганичната химия. За всеки вид неорганични вещества са предвидени урок за обобщение и урок за упражнение. В уроците за упражнения са подбрани разнообразни задачи – за разпознаване, за избор, за съотнасяне, за групиране, за оценка, генетични преходи – създаване или реализиране, разпознаване на неизвестни вещества по техни свойства, изравняване по метода на електронния баланс, мисловен експеримент и др., както и комбинирани задачи. Доста от тях носят и допълнителна информация за веществата. Не са подминати и изчислителните задачи – от термодинамика, от равновесия в разтвори на протолити, стехиометрични изчисления по уравнения, концентрация на разтвори, електрохимия и др.. Химията е точна наука и изчисленията са част от компетентностите на работещите в области, използващи химични знания. Разделът „Химическа промишленост и околна среда” е последен в учебника. Обособяването му в края на учебника има определени предимства. Едно от тях е, че учениците вече имат значителен обем от знания за свойства на веществата, видове химични процеси, химична кинетика, равновесни системи и топлинни ефекти. Друго предимство е, че учениците вече различават основните групи химични замърсители на въздуха, водата и почвата, свързват екологичните проблеми с човешката дейност и имат мнение за тяхното решаване. С този раздел се внася осъвременяване, осъществява се връзка на химичната наука с практиката. Езикът и стилът на учебника са достъпни, точни и коректни от научна гледна точка. Знанията са поднесени на ниво, подходящо и съобразено с възрастовите особености на учениците. Учебникът е илюстриран с достатъчно примери, снимки, схеми и таблици.
|
|
8. клас | 9. клас | 10. клас | 11. клас | 12. клас |
|
12. клас. Химия и опазване на околната среда |
|
|
ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА 12. КЛАС. ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА. МОДУЛ 3: ХИМИЯ НА ОРГАНИЧНИТЕ ВЕЩЕСТВА | ПРОСВЕТА (Донка Ташева, Кирил Атанасов)
Учебникът не надвишава предвиденото в учебната програма съдържание. Зависимостите, термините и процесите са обяснени точно, ясно и разбираемо, а на места, където е необходимо, достатъчно подробно. Стилът е съобразен с възрастовите характеристики на учениците от 12. клас и насърчава самостоятелността, критичното мислене и творческата им дейност. Информацията и представените данни са актуални и точни. Учебникът предлага още: • актуални теми за семинари и проектни задачи, при които учениците търсят допълнителна информация от различни източници и я представят под формата на проекти или презентации; • допълнителни текстове, свързани с основното съдържание, със задачи и упражнения и с практическото прилагане на знанията и уменията; • много таблици за сравнително разглеждане на веществата; • схематично представяне на химични свойства и наименуване на веществата; • задачи с различна степен на трудност; • задачи, стимулиращи самостоятелната и груповата изследователска работа при уроците за упражнения и експериментална работа.
|
|
8. клас | 9. клас | 10. клас | 11. клас | 12. клас |
|