8. клас | 9. клас | 10. клас | 11. клас | 12. клас |
|
8. клас. Физика и астрономия |
|
|
ФИЗИКА И АСТРОНОМИЯ ЗА 8. КЛАС | ПРОСВЕТА (Виктор Иванов, Димитър Мърваков, Мая Гайдарова, Мариета Иванова)
Учебното съдържание е структурирано в 24 урока за нови знания, 4 урока за преговор и обобщение, 9 урока за упражнения, 9 урока за практически дейности (лабораторни уроци), 3 урока за контрол и оценка. Чрез коректно, но занимателно поднасяне на новите знания и интересни и близки до всекидневието проблемни въпроси и задачи учениците навлизат неусетно в необятния свят на физиката – основата на съвременната техника и технология. Богатият илюстративен материал заедно с ресурсите в електронния учебник не просто онагледяват явленията, откритията и законите, които са в основата на научните знания, но и правят осмокласниците съпричастни на тази нова за тях вселена. Учебникът за 8. клас се ползва и като първа част за 9. клас при паралелки с интензивно изучаване на чужд език.
⇒ ВИЖТЕ ДЕМО НА ЕЛЕКТРОННИЯ ВАРИАНТ
|
|
8. клас | 9. клас | 10. клас | 11. клас | 12. клас |
|
9. клас. Физика и астрономия |
|
|
ФИЗИКА И АСТРОНОМИЯ ЗА 9. КЛАС | ПРОСВЕТА (Виктор Иванов, Мариета Иванова)
Езикът на учебника е точен и е съобразен с възрастовите особености на учениците. Във всеки от двата раздела „Електричен ток” и „Механично движение” има по три теми с уроци за: – нови знания; – решаване на задачи; практически дейности; – преговор и обобщение.
Преговорът и обобщението са съпроводени от тестови задачи за проверка на знанията. Всеки урок също завършва с въпроси и задачи за проверка на равнището на усвояемост на преподадените знания. Характерна особеност на учебника е рубриката „Да приложим наученото”. В нея въз основа на конкретен пример авторите разкриват алгоритъма за решаване на задачи. Таблиците при обобщенията не просто онагледяват знанията, а анализират и представят зависимости и закони. На анализ учи и алгоритъмът в уроците за решаване на задачи и в уроците за практически дейности: лабораторни упражнения или семинари. Практическите дейности допринасят за развиването на колективен и откривателски дух у учениците. Богатият илюстративен материал допринася за трайното възприемане на изучавания материал. Голямо внимание е обърнато на графиките, които служат не само за илюстриране на зависимости, но и за самостоятелни изводи при решаването на проблемни ситуации или задачи. Учебникът за 9. клас се ползва и като втора част за 9. клас при паралелки с интензивно изучаване на чужд език.
⇒ ВИЖТЕ ДЕМО НА ЕЛЕКТРОННИЯ ВАРИАНТ
|
|
8. клас | 9. клас | 10. клас | 11. клас | 12. клас |
|
10. клас. Физика и астрономия |
|
|
ФИЗИКА И АСТРОНОМИЯ ЗА 10. КЛАС | ПРОСВЕТА (Виктор Иванов, Димитър Мърваков, Валери Голев, Мая Гайдарова, Илона Мирчева, Мариета Иванова)
Учебникът е съобразен изцяло с Учебната програма по физика и астрономия за 10. клас и съдържа три раздела: „Електромагнитни явления”, и „Светлина” и „От атома до Космоса”. Подходът при поднасянето на учебния материал следва логиката, използвана в учебниците по този предмет в 8. и 9. клас. Така се осигурява приемственост при възприемането на новите знания. Уроците са: за нови знания, за решаване на задачи, за практически дейности (лабораторни упражнения и семинар) и за преговор и обобщение. Преговорът и обобщението са съпроводени от тестови задачи за проверка на знанията. Езикът е точен и е съобразен с възрастовите особености на учениците. Всеки урок също завършва с въпроси и задачи за проверка на равнището на усвоеност на преподадените знания. Рубриката „Да приложим наученото”, която е извън „Въпроси и задачи”, доказа своята ефективност и отново намира място в повечето от уроците за нови знания. Въз основа на конкретен пример в тази рубрика авторите разкриват алгоритъма за решаване на задачи, свързан с конкретния материал в урока. Таблиците при обобщенията на изучения материал също намират широко приложение като начин за анализ и представяне на зависимости и закони. В уроците за решаване на задачи, където целта е осигуряване на трайно усвояване на знанията и развиване на полезни умения, се използва познатият алгоритъм: „дадено”, „намерете” и „извод”. Така се практикува анализът, необходим и в уроците за практически дейности: лабораторни упражнения или семинар. Практическите дейности допринасят за развиването на колективен и откривателски дух у учениците. Богатият илюстративен материал е пряко свързан с текста и допринася за трайното възприемане на изучавания материал. Голямо внимание е обърнато на графиките, които служат не само за илюстриране на зависимости, но в определени случаи – за самостоятелни изводи при решаването на проблемни ситуации или задачи.
⇒ ВИЖТЕ ДЕМО НА ЕЛЕКТРОННИЯ ВАРИАНТ
|
|
8. клас | 9. клас | 10. клас | 11. клас | 12. клас |
|
11. клас. Физика и астрономия |
|
|
ФИЗИКА И АСТРОНОМИЯ ЗА 11. КЛАС. ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА. МОДУЛ 2: ПОЛЕ И ЕНЕРГИЯ | ПРОСВЕТА (Виктор Иванов)
Учебникът е съобразен изцяло с Учебната програма по физика и астрономия за 11. клас профилирана подготовка ІІ модул „Поле и енергия” и съдържа и три раздела: „Поле”, „Електромагнетизъм” и „Електромагнитни вълни. Оптика”. Уроците са: за нови знания, за решаване на задачи, за практически дейности (лабораторни упражнения и семинар) и за преговор и обобщение. Езикът е точен и е съобразен с възрастовите особености на учениците. Всеки урок завършва с въпроси и задачи за проверка на равнището на усвояемост на преподадените знания. Характерна особеност на учебника е, че в голяма част от уроците за нови знания фигурира рубрика „Да приложим наученото”, която е извън „Въпроси и задачи”. Въз основа на конкретен пример в тази рубрика авторите разкриват алгоритъма за решаване на задачи, свързан с конкретния материал в урока. Таблиците при обобщенията на някои знания не са просто онагледяване на знанията, а начин за анализ и представяне на зависимости и закони. Уроците за решаване на задачи допринасят за трайното усвояване на знанията и развиването на полезни умения. Алгоритъмът, който следва да спазват учениците, ги учи на анализ: „дадено”, „намерете” и „извод”, ако извод се изисква от условието на задачата. Анализът е необходим и в уроците за практически дейности: лабораторни упражнения или семинар. Практическите дейности допринасят за развиването на колективен и откривателски дух у учениците. Богатият илюстративен материал е пряко свързан с текста и допринася за трайното възприемане на изучавания материал. Голямо внимание е обърнато на графиките, които служат не само за илюстриране на зависимости, но в определени случаи и задачи – за самостоятелни изводи при решаването на проблемни ситуации или задачи. В книгата за учителя са дадени решенията на всички задачи, чиито условия са след уроците., което определено е новост в досега предлаганите подобни помагала. По този начин колежанският подход, използван от автора, няма да затрудни нито учениците, нито техните преподаватели. Предлага се и тест за проверка на постигнатите в края на обучението резултати.
|
|
|
ФИЗИКА И АСТРОНОМИЯ ЗА 11. КЛАС. ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА. МОДУЛ 3: ЕКСПЕРИМЕНТАЛНА ФИЗИКА | ПРОСВЕТА (Иван Петков)
Учебникът следва плътно изискванията на учебната програма по физика и астрономия за 11. клас, профилирана подготовка, модул ІІ „Експериментална физика”. Темите са групирани в три глави: „Измерване на физични величини”, „Експериментално определяне на функционални зависимости” и „Експериментална проверка на физични закони и зависимости”. Богатият илюстративен материал, пряко свързан с текста, дава възможност за онагледяване на процеси, явления или опити, което разширява обхвата на знания и уменията, пряко свързани с всекидневието. За достъпността на описваните зависимости и закони помага съобразеният с възрастта на учениците език, който е богат и четивен. Учебникът не е ръководство за лабораторни упражнения, а по-скоро с него се обогатяват и разширяват знанията и уменията на учениците за работа с уреди и апарати и с правилното тълкуване на експерименталните данни. Примерните задачи са съобразени с наличната апаратура във всяко училище, така че да се постигнат Държавните образователни стандарти. В зависимост от равнището на аудиторията учителят може да използва различни методи: семинарни уроци, домашен експеримент, индивидуална и групова работа по проекти. Особено подходящи за целта са последните уроци „Направи сам!”. Експериментите не просто правят „видими” изучените зависимости и закони, но и допринасят за развиване на откривателски дух у учениците. В книгата за учителя се предлагат входен тест и примерна система за оценка на учениците.
|
|
8. клас | 9. клас | 10. клас | 11. клас | 12. клас |
|
12. клас. Физика и астрономия |
|
|
ФИЗИКА И АСТРОНОМИЯ ЗА 12. КЛАС. ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА. МОДУЛ 4: АТОМИ, ВЪЛНИ И КВАНТИ | ПРОСВЕТА (Виктор Иванов, Венелин Кожухаров, Лъчезар Симеонов)
Учебният материал в модул 4 е посветен на микросвета: от молекулния строеж на веществата, през Теорията на относителността, вълните и квантите, до ядрената физика. В учебника на „Просвета – София” последователно и на разбираем за учениците език се разкрива разликата между класическата и съвременната физика. И докато в класическата физика частиците и вълните са два различни обекта, при квантовите обекти величините, описващи движението на обектите, и величините, характеризиращи вълните, са неразривно свързани. Преходът от едната картина на света към другата е поднесен елегантно, така че гимназистите да не се сблъскат с непреодолима граница между изученото до този момент и съвременните представи. Напротив – знанията им за причинно-следствените връзки между явленията и процесите и новата единна картина на света ги стимулират да търсят и откриват практическите им приложения в различни високотехнологични устройства. Както и да продължат образованието си в областта на физиката.
|
|
8. клас | 9. клас | 10. клас | 11. клас | 12. клас |
|