История и цивилизации | 5. клас | ▼ 6. клас | ▼ 7. клас |
|
5. клас. История и цивилизации |
|
|
ТЕСТОВЕ ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ ЗА 5. КЛАС (Пенка Стоянова)
Помагалото съдържа 196 задачи от различен тип, разпределени в 11 теста. Осем от тях са тематични, а три са обобщителни. Учениците имат възможност да проверяват самостоятелно знанията и уменията си с помощта на отговорите и скалата за оценяване. Учителите могат да използват тестовете и за текущ контрол в клас. Акцент в задачите са уменията и компетентностите, предвидени в учебната програма. Чрез работата върху тестовете учениците овладяват умения да:, • разпознават събития и личности по кратка характеристика; • идентифицират и представят археологически обекти и артефакти; • представят важни писмени извори за древната история; • подреждат събития върху линия на времето; • разпознават понятия по работни определения; • извличат информация от историческа карта. Затова са включени задачи с избираем и със свободен отговор, а броят точки за оценяване на всеки тест варира. Предложени са и творчески задачи, като описване на обществата и всекидневния живот на древните и кратък отговор на исторически въпрос по зададени опори. Помагалото насърчава развиването на така важните умения за четене с разбиране и за самостоятелно извличане на информация от различни източници.
|
|
|
ТЕТРАДКА ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ ЗА 5. КЛАС (Мария Босева)
Тетрадката допълва учебника с разработки на всичките 39 теми за нови знания. Част от задачите са за работа в клас, други – за самоподготовка на децата у дома. Подредбата им в четири рубрики следва стратегията за активно обучение. В рубриката „Откривам” децата самостоятелно достигат до знанието. Задачите, озаглавени „Разбирам”, им помагат да осмислят най-важните акценти от учебното съдържание. Рубриката „Научавам” е за по-лесно и трайно усвояване на урока. „Знам и мога” предлага творчески дейности за прилагане на знанията. С помощта на тетрадката петокласниците овладяват всички умения от програмата. Изработват контурни карти и усвояват алгоритъм за работа с карта. Попълват линии на времето и хронологични таблици, за да се ориентират в периодите и датировките на събитията. Учат се да извличат информация от писмени извори и изображения. Усвояват понятията и основните факти, като попълват текстове, буквени ребуси и кръстословици. Откриват важните закономерности чрез сравнителни таблици и схеми. Творческите задачи дават възможност на децата да прилагат знанията и уменията си и да развиват критическо мислене. Ритмичното редуване на дейности с учебника и тетрадката гарантира на учителя ефективност на обучението, а на учениците – отлично овладяване на знанията и компетентностите.
|
|
|
ТЕТРАДКА ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ ЗА 5. КЛАС (Екатерина Михайлова, Маргарита Димова)
Учебната тетрадка е важен елемент от учебния комплект по история и цивилизации за 5. клас. Разработена е в съответствие с държавния образователен стандарт за общообразователната подготовка по история и цивилизации и учебната програма, влезли в сила през 2016 г. Тетрадката предоставя на петокласника възможност не само да възпроизвежда дадена историческа информация, но да изпитва и своята наблюдателност и въображение. Към всеки урок за нови знания са дадени 3 – 4 задачи. Тяхната цел е да бъдат помощник на ученика в откриването на най-важната информация в урока, в ориентирането в събитията. Трудността на задачите постепенно нараства с навлизането в учебното съдържание. В тетрадката освен задачи от типа: допиши, размести, свържи; задачи към контурни карти, към изображения, има и такива за попълване на информация в таблица, които учениците може да изпълняват в часа или като домашна работа. Тетрадката за ученика съдържа и четири обобщителни теста, съобразени с обобщенията в учебника, които се състоят от задачи с избираем и свободен отговор.
|
|
|
ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ. ПОМАГАЛО ЗА ИЗБИРАЕМИТЕ УЧЕБНИ ЧАСОВЕ ЗА 5. КЛАС (Десислава Николова, Теодора Борисова-Петрова)
Учебното помагалото по история и цивилизации съдържа допълнителна информация, въпроси и задачи за темите, които са включени в учебната програма по история и цивилизации за 5. клас. То е предназначено за работа в ИУЧ. Урочните единици са свързани с най-старата и интересна история на човечеството – времето на Праисторията и Античността. С помощта на упражненията и задачите, включени в учебното помагало, учениците ще се научат да свързват събития и процеси, случили се в древността, със съвремието и да откриват тяхното влияние или принос към развитието на човечеството. Всяка тема започва с т.нар. Въпрос/и за изследване, които имат за цел да накарат учениците да разсъждават по глобални и важни за историята (а и не само) проблеми. Чрез тях ще търсят отговори, ще се научат да мислят и да бъдат критични при подбора и анализа на информация. Ето защо, повечето от подбраните въпросите нямат еднозначен верен отговор. Рубриката Проучете/направете накрая на всяка тема дава възможност на ученика сам или заедно с неговите съученици да влезе в ролята на историк, като изследва по-задълбочено даден проблем и намира отоговор за него. Това ще помогне на учениците да се научат да работят, както самостоятелно, така и в екип, за да намират решения и да развиват своето въображение и креативност. Към темите в помагалото са добавени интересни и по-малко познати факти от историята на древността, обособени в рубриката Знаете ли, че…? Тя ще задълбочи интереса на учениците към историческото познание и ще спомогне при формирането на богатата им обща култура. Авторите на помагалото си поставят за цел то да спомогне при формирането на умението за учене и намиране на решения, работата в екип и креативност, които са фундаментални качества за изграждане на приложими и трайни познания за историята на миналото и света, в който живеем днес.
|
|
|
АТЛАС ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ ЗА 5. КЛАС (Мария Босева)
Включените в атласа 26 панорамни учебни карти са четивни и съобразени с възможностите на петокласниците. Те представят всички исторически процеси, общества и държави от новата програма в нейните пет раздела: Праистория, Първите цивилизации, Древна Елада и елинистическият свят, Древна Тракия, Древен Рим. Работата с атласа дава възможност децата да разширят и затвърдят знанията си. Чрез опорните въпроси към всяка карта те овладяват умение за четене на карта и осмислят взаимовръзката между природните условия, човешката дейност и развитието на цивилизациите. Информацията е синхронизирана с учебниците на „Просвета” и „Просвета Плюс”. Системната работа с атласа в клас и у дома осигурява на децата разбиране на древната история и трайни знания.
|
|
История и цивилизации | ▲ 5. клас | 6. клас | ▼ 7. клас
|
|
6. клас. История и цивилизации |
|
|
ТЕСТОВЕ ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ ЗА 6. КЛАС (Пенка Стоянова, Катя Бранкова)
Познатото ви отпреди помагало вече е пълноцветно, което подобрява значително работата с историческите карти и с изображенията. Съдържа 187 задачи от различен тип, разпределени в 11 теста. Задачите осигуряват оптимални възможности за подготовка и проверка по предмета в 6. клас. УЧЕНИЦИТЕ: • проверяват самостоятелно знанията и уменията си; • откриват и попълват своите пропуски; • подготвят се за преговор и оценяване; • самооценяват се с помощта на отговорите и скàлата за оценка. УЧИТЕЛИТЕ: • могат да използват тестовете за текущ контрол в клас; • да анализират типични грешки и пропуски на учениците; • да прилагат индивидуален подход към всеки ученик. РОДИТЕЛИТЕ: • имат възможност да следят подготовката на детето си у дома; • добиват представа за нивото на неговите знания и умения.
|
|
|
ТЕТРАДКА ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ ЗА 6. КЛАС (Мария Босева)
Тетрадката допълва учебника с разработки на всичките 40 теми за нови знания. Значителна част от задачите са за работа в клас под контрола на учителя, други – за самоподготовка у дома. Всяка задача е свързана и озаглавена със съответната компетентност като очакван резултат от обучението. Дейностите следват стратегията за активно учене, а не за механично запомняне и възпроизвеждане на информацията. С помощта на тетрадката шестокласниците овладяват всички важни умения по учебната програма: • Изработват контурни карти и усъвършенстват алгоритъма за работа с карта. • Попълват линии на времето и хронологогични таблици, за да проследят и сравнят протичането на събития и процеси. • Извличат информация и тълкуват писмени извори и изображения по опорни въпроси. • Откриват закономерности и причинно-следствени връзки, като попълват сравнителни таблици, схеми и текстове. • Пишат кратък отговор на исторически въпрос по зададени опори. • Проучват самостоятелно събития, личности и културни паметници. • Рисуват и оцветяват възстановки на обекти и облекла. Творческите задачи дават възможност на децата да прилагат знанията и уменията си и да развиват своето критическо мислене. Редуването на дейности с учебника и тетрадката в клас гарантира на учителя съвременно ефективно обучение, а на учениците – задълбочени и трайни знания и умения.
|
|
|
ТЕТРАДКА ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ ЗА 6. КЛАС (Екатерина Михайлова, Теодора Борисова-Петрова, Никола Дюлгеров)
Тетрадката е важен елемент от учебния комплект по история и цивилизации за 6. клас. Тя дава възможност на ученика не само да възпроизвежда дадена историческа информация, но и постоянно да развива своите умения, да изпитва своята наблюдателност и въображение. Към всеки урок за нови знания са дадени между 3 и 4 задачи. Тяхната цел е ученикът още веднъж да повтори под различна форма компетентностите като очаквани резултати от обучението в 6. клас. Във всеки урок е включена по една задача – откъс от документ, роман, научен текст или създаден за целите на обучението методически текст, който да помага за развиване на четивната грамотност на учениците. Тетрадката съдържа още задачи от типа: допиши, попълни, открий, свържи; задачи към контурни карти и изображения, за попълване на таблици и др. Тетрадката за ученика съдържа два теста за начален и годишен преговор, както и три обобщителни теста, съобразени по време с обобщенията в учебника, които се състоят от задачи с избираем и свободен отговор.
|
|
|
АТЛАС ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ ЗА 6. КЛАС (Мария Босева)
Учебният атлас представя епохата на Европейското и Българското средновековие чрез големи панорамни карти на една или на две страници, съобразени с възможностите на шестокласниците. Проследени са всички важни процеси: Великото преселение на народите и образуването на „варварски” кралства, средновековните държави в Западна, Централна и Източна Европа, създаването и развитието на Българската държава на Балканите, разпространението на исляма в Средиземноморието, Кръстоносните походи, миналото на българите под османско владичество и др. Чрез активна работа с атласа в клас и у дома учениците по-успешно овладяват учебното съдържание и формират умения за пространствена локализация. Опорните въпроси към всяка карта ги улесняват да овладяват алгоритъма за четене на карта и да осмислят взаимовръзката между природните условия, човешката дейност и развитието на обществата и държавите. Атласът може да се използва не само с учебните комплекти на „Просвета” и „Просвета Плюс”, но и като допълнение към всички одобрени от МОН учебници. Системната работа с него осигурява на децата разбиране на историята и трайни знания.
|
|
История и цивилизации | ▲ 5. клас | ▲ 6. клас | 7. клас
|
|
7. клас. История и цивилизации |
|
|
ТЕСТОВЕ ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ ЗА 7. КЛАС (Екатерина Михайлова, Цветана Дойкова)
• Добре познатите ви тестове по история и цивилизации за 7. клас вече са в нов, изцяло цветен вариант. Някои от илюстрациите и картите са по-големи за по-добро възприемане на съдържанието им. Помагалото съдържа 11 теста. Два от тях са за проверка на входното и изходното ниво, 6 теста са върху големите теми от учебната програма във варианти за две групи, 3 от тестовете са за текущ контрол, преговор и обобщение. • Включени са задачи с избираем и със свободен отговор. Всяка от тях проверява конкретен очакван резултат от учебната програма по предмета. Авторите са включили разнообразни източници на информация, повечето от които се използват за първи път. • При работата с помагалото седмокласниците имат възможност не само да проверяват своите знания, но и да развиват уменията си за работа с линия на времето и карта, за извличане на информация от изображения и писмени източници, за характеристика на исторически личности, за писане на отговор на исторически въпрос. • С помощта на отговорите учениците могат да установят равнището на знанията си. Тестовете са подходящи и за текущ контрол от учителя. • Помагалото насърчава развиването на умение за четене с разбиране, както и на специфичните умения по предмета, и подпомага подготовката за Националната олимпиада по история и цивилизации.
|
|
|
ТЕТРАДКА ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ ЗА 7. КЛАС (Мария Босева)
Тетрадката допълва учебника с разработки на всички теми за нови знания. Основните цели на задачите са: да подпомагат седмокласниците в усвояването на най-важното от учебното съдържание, да развиват способностите им за проследяване на причинно-следствените връзки в историята и за нейното критическо осмисляне. Затова всяка задача е свързана и озаглавена със съответната компетентност като очакван резултат от обучението. Задачите не изискват механично запомняне и възпроизвеждане на информацията, а нейното систематизиране. Учениците овладяват всички важни умения по учебната програма: • Проследяват времевите измерения на събитията и процесите, като съставят самостоятелно линии на времето и хронологични таблици. • Разбират пространствените измерения и промените в границите на България чрез попълване на контурни карти. • Усъвършенстват придобитите умения за тълкуване на писмени документи, изображения, статистически данни. • Сравняват и посочват прилики и разлики в политическите режими, в стопанския и културния живот, във всекидневието на българите. • Откриват причинно-следствени връзки и закономерности в историята, като попълват сравнителни таблици и схеми. • Проучват и съставят биографични справки за бележити личности, представят културно-исторически паметници. • Съставят писмен отговор на исторически въпроси по зададени опори. • Съпреживяват съдбата на „малкия човек в голямата история”, като влизат в роли на българи от различни обществени групи, живели през отделните периоди. Редуването на дейности с учебника и тетрадката гарантира на учителя съвременно активно обучение, а на учениците – задълбочени знания и системност в овладяването на умения.
|
|
|
ТЕТРАДКА ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ ЗА 7. КЛАС (Екатерина Михайлова)
С тетрадката седмокласниците продължават да развиват своите умения, да изпитват своята наблюдателност и въображение. Тя съдържа: • задачи, които поставят учениците в конкретни ситуации; • задачи към карти и изображения; • задачи за развиване на функционалната грамотност чрез работа с интересни документи; • 2 теста – за начален и за годишен преговор; – 4 обобщителни теста.
|
|
|
АТЛАС ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИИ ЗА 7. КЛАС (Мария Босева)
Атласът може да се използва както при работа с учебните комплекти на „Просвета – София” и „Просвета Плюс”, така и с всички одобрени от МОН учебници. Съдържанието му обхваща националната история от епохата на Българското възраждане до нашата съвременност. Картографирани са основните аспекти на общественото развитие: промените в държавните граници на България, политическите режими, войните, в които България участва, стопанските явления и преобразования, културните постижения на българите през отделните периоди. Сложните исторически процеси са представени чрез система от лесно четими условни знаци. При активна работа в клас и у дома учениците усъвършенстват уменията си за пространствена локализация и откриват причинно-следствени връзки в историята.
|
|
|
ПОРТРЕТ НА ВАСИЛ ЛЕВСКИ
Рядко срещан и малко познат портрет на Васил Левски с интересна история. Отпечатан от Христо Г. Данов във Виена преди 1881 г., част от поредица портрети на революционери, възрожденски дейци и просветители. Екземпляр от него бе открит през 2013 г. на тавана на ОУ „Св. св. Кирил и Методий” в село Ковачево, Пазарджишко, от училищния директор Трифон Богданов. Заедно с него той намира там и портрет на Хаджи Димитър от същата поредица. Според експерти портретът на Левски е рисуван по последната снимка на Апостола, направена от Георги Данчов – Зографина, в Букурещ. Зографина е подобрявал снимката, добавил е на Левски модните по онова време малки мустаци, каквито революционерът тогава не е имал. Дрехите, с които позира, също не са негови, а са реквизит на студиото. Портретът е реставриран в най-старата лаборатория за реставрация на книги и документи у нас в Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий” заедно с още три портрета от същата серия, които „Просвета” успя да издири – на Христо Ботев, Хаджи Димитър и Васил Априлов. Издателството обяви национална инициатива за издирване на останалите портрети от колекцията на Христо Г. Данов – цветна литография с образите на св. св. Кирил и Методий и портрети на възрожденците Иларион Макариополски, Петко Славейков, Г. С. Раковски, Любен Каравелов, Константин Миладинов.
|
|
|
ПОРТРЕТ НА ХРИСТО БОТЕВ
Рядко срещан и малко познат портрет на Христо Ботев с интересна история. Отпечатан от Христо Г. Данов във Виена преди 1881 г., част от поредица портрети на революционери, възрожденски дейци и просветители. Изображението на Ботев е семейна реликва в дома на Калин Калинов, роден през 1876 г. в с. Гложене, Врачанско. Той бил учител в родното си село и починал през 1966 г. на 90-годишна възраст. Портретът е наследен от неговите трима внуци. Така семейството съхранило изображението повече от 130 години. Калинка Любомирова Сотирова, най-голямата от наследниците, научава от медиите за инициативата на „Просвета” и предава литографията за реставриране в Националния исторически музей. След това я предоставя на издателството за размножаване. „Просвета” успя да издири още три портрета от колекцията на Христо Г. Данов – на Васил Левски, Хаджи Димитър и Васил Априлов. Издателството обяви и национална кампания за издирването на останалите портрети от колекцията – цветна литография с образите на св. св. Кирил и Методий и портрети на възрожденците Иларион Макариополски, Петко Славейков, Г. С. Раковски, Любен Каравелов, Константин Миладинов.
|
|
|
ПОРТРЕТ НА ХАДЖИ ДИМИТЪР
Рядко срещан и малко познат портрет на Хаджи Димитър с интересна история. Отпечатан е от Христо Г. Данов във Виена преди 1881 г., част от поредица портрети на революционери, възрожденски дейци и просветители. Екземпляр от него бе открит през 2013 г. на тавана на ОУ „Св. св. Кирил и Методий” в село Ковачево, Пазарджишко, от училищния директор Трифон Богданов. Заедно с него той намира там и портрет на Васил Левски от същата поредица. Забележителното в този портрет е, че Хаджи Димитър, чието рождено име е Димитър Николов Асенов, е заснет в градски, европейски дрехи, а не с четническото облекло, с което сме свикнали да го възприемаме. Портретът е реставриран в най-старата лаборатория за реставрация на книги и документи у нас в Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий” заедно с още три портрета от същата серия, които „Просвета” успя да издири – на Васил Левски, Христо Ботев и Васил Априлов. Издателството обяви национална инициатива за издирване на останалите портрети от колекцията на Христо Г. Данов – цветна литография с образите на св. св. Кирил и Методий и портрети на възрожденците Иларион Макариополски, Петко Славейков, Г. С. Раковски, Любен Каравелов, Константин Миладинов.
|
|
|
ПОРТРЕТ НА ВАСИЛ АПРИЛОВ
Рядко срещан и малко познат портрет на Васил Априлов с интересна история. Отпечатан от Христо Г. Данов във Виена преди 1881 г., част от поредица портрети на революционери, възрожденски дейци и просветители. Екземпляр от изображението е предоставен на издателство „Просвета” от читалището в квартал „Нова махала” в Габрово. Портретът е реставриран в най-старата лаборатория за реставрация на книги и документи у нас в Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий” заедно с още три портрета от същата серия, които „Просвета” успя да издири – на Васил Левски, Христо Ботев и Хаджи Димитър. Издателството обяви национална инициатива за издирване на останалите портрети от колекцията на Христо Г. Данов – цветна литография с образите на св. св. Кирил и Методий и портрети на възрожденците Иларион Макариополски, Петко Славейков, Г. С. Раковски, Любен Каравелов, Константин Миладинов.
|
|
История и цивилизации | ▲ 5. клас | ▲ 6. клас | ▲ 7. клас
|
|