Новини


23Окт2024

ЗАД БЮРОТО ПОВЕЧЕ ОТ ЧИНОВНИЦИТЕ: В 7-и клас децата учат по 10 часа на ден!

Ставане в 6,10 часа, за да стигнеш в 7,30 за първа смяна в училище. Минимум 6 учебни часа, домашна работа по поне три предмета. Частни уроци по български език и математика минимум веднъж седмично или посещаване на школа в събота или неделя сутрин до обяд. Извънкласни занимания по английски или друг чужд език, спорт, рисуване... Общо 10 часа труд на ден. 

Никак не е лесно да се подреди ежедневието на един съвременен седмокласник. Много работещи хора, особено на чиновнически длъжности в държавната администрация, имат в пъти по-лек график. А към него трябва да прибавим и стреса покрай избора на гимназия, в която момчетата и момичетата да продължат образованието си след ключовото в нашата система национално външно оценяване (НВО). Има случаи с по-надарени деца, които съчетават цялата тази натоварена програма с още допълнителни уроци по физика и дори китайски. Освен това налице са и семейни пътувания до баби и дядовци през уикендите, които също са причина за ранно ставане и допълнително натоварване.

„А на фона на това всички трябваме да отчитаме и чисто физиологичните и психично-емоционални промени, които настъпват в организма в тази възраст, която съпътства началото на пубертета. Действително всички трябва да сме особено внимателни и да подкрепяме децата в този ключов и изключително труден за тях житейски период. Действително може да говорим за опасност от прегряване още към края на първия срок“, коментира пред „Телеграф“ психологът Денница Илиева.

Стремеж

„Стресът и претоварването идват по-рядко от стремежа и амбицията на самото дете, но повече от родителите, които винаги са основен фактор. Има обаче и една немалка част седмокласници, на които изобщо не им пука. Материалът не бих казала, че е повече или по-труден в сравнение с другите класове, но тук голямото натоварване и стрес идват от желанието да се изкарат максимално високи оценки, защото те са определящият за приема в елитна или не толкова елитна гимназия. Има си някакви предпочитания, има си нагласи, едни са добри в едно, други в друго. И оттам нататък се започва тази борба за онези 20-30 места в еди коя си паралелка в еди кое си училище, заради която всъщност е цялото натоварване, защото някой дали родител или ученик много иска да влезе там“, обяснява и Андреана Андреева, която работи в столичното 93-то СУ и е майка на три деца, най-малкото от които е в седми клас през настоящата учебна година.

Тази ситуация вече е предположена повече от 10 години в нашата образователна система и към този момент не се вижда стремеж на база на натрупания опит да се постигне реална, необходима и полезна програма това да се спести на децата или поне да се промени до степен, която със сигурност не ги уврежда, както психически, така и физически.

„Това е траен проблем. Няма друго. Много родители си мислят, че колкото повече натоварим детето и на колкото повече уроци по математика или български го запишем, толкова по-добре. Всъщност изобщо не е така. Количеството невинаги е правопропорционално на постижението и понякога с точно премерени уроци и усилия могат да се постигнат много по-високи резултати, отколкото от прекалено много уроци“, категорична е Андреева.

Ясно е на всички, че стандартно децата учат по 40 минути и имат междучасие с идеята да си починат. Експертите обаче са категорични, че тяхната концентрация в самия час се движи между 15 и 30 минути максимум, като е много важно как учителят успява да привлече вниманието им. „С всеки следващ час и напредването на деня умората се увеличава и концентрацията съответно намалява. Точно затова казахме и че това, че някое дете е записано на много уроци, не значи, че то ще постигне повече, защото преумората и напрежението със сигурност ще му попречат. Всичко това се отразява и даже дава обратният резултат на този, който ни се иска“, добавя още училищният психолог пред „Телеграф“ и признава, че родителите на седмокласници е препоръчително да сведат до минимум семейните пътувания и отсъствията от училище по неуважителни причини до минимум.

Сигнали

„Езикът на тялото е нещо, което всеки един родител или учител, трябва да познава в известна степен. Той ни дава и някои сигнали, които не може да сбъркаме. Не е нужно да са професионалисти в тази област. Кога детето е разконцентрирано може да се хване по много такива знаци – когато се прозява, когато не може да си задържи вниманието върху нещо, това означава, че детето е преуморено. И ако това се натрупва с течение на времето, просто трябва да му се облекчи програмата. Иначе резултатът ще е никакъв и дори ще има сериозна вреда. Нещо, което съм забелязала, че много родители пропускат не само при седмокласниците, е, че не се погрижват децата да се наспят. А когато едно дете не се е наспало, концентрация няма. Трябва да следят те да си лягат в приличен час в зависимост от това в колко ще става на другия ден, особено ако не живее близо до училището. Ясно е, че детето трябва да се е наспало, да е спокойно, да е облечено...“, казва Андреана Андреева.

В крайна сметка трябва да се вземат предвид и всички биохимични, а и чисто физиологични процеси в човешкия организъм, които при такъв стрес насят сериозни щети не само върху психиката на децата, а и върху цялостното им здраве. Точно затова трябва да се мисли и работи върху коригиране на тази система на кандидатстване и оценяване на база резултатите само от два изпита в конкретен етап от образованието.

„При много деца откривам това, че първо трябва да се погрижим за комфорта и физическото състояние, а след това да работим с психиката им. Изпращат при мен деца, на които трябва да помогнем и като поработя с тях се оказва, че проблемът е в това, че мама не се е погрижила да си легне навреме и то се е скрило под завивките да си играе на телефона. Когато телефонът в неподходящо време се елиминира и се наспи детето, както трябва, то много лесно се концентрира както в час, така и на уроците, на които ходи, и резултатът е страхотен. Детето има нужда от повече почивка от възрастните и от по-дълъг сън. Такива неща забравят родителите, освен че с амбициите си натоварват децата със страшно много уроци. Разбира се, не всички. Някои се сещат и в седми клас спират някои от допълнителните занимания. Точно те обаче може да са били по-интересни на децата и от това също може да произтече проблем с мотивацията им да влагат усилия в българския език и математиката“, отбелязва Андреева, според която един до два пъти седмично уроци или школи по български език и математика са предостатъчно.

Пари 

Самите школи от психологична гледна точка също са много интересен феномен...

 

 

 

Виж цялата новина тук: Телеграф

Автор: Людмил Христов

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: