Новини
Връщат “Вятър ечи, Балкан стене” в учебника
Творбите на Добри Чинтулов “Стани, стани, юнак балкански” и “Вятър ечи, Балкан стене” влизат в програмата по български език и литература в 7-и клас. Това обяви заместник-министърът на образованието Диян Стаматов при представянето на проектите за учебни програми за 3-и7-и и 9-и клас.
За малко да посегнат на творбите на Чинтулов по време на предишното ръководство на министерството на образованието, но експертите се коригираха. Идеята тогава беше двете произведения да влязат в програмата по музика. Третокласниците пък задължително ще учат наизуст и рецитират “Обич” на Дора Габе В 1-и клас задължителното е “Аз съм българче”, а във 2-и - “Татковина”, припомни заместник-министърът. Акцентът в 3-и клас, както и в 7-и и 10-и, е България.
Това значи, че по литература основно се изучават български автори. По предмета “Човекът и обществото” акцентът е изцяло България - периодът от създаването на българската държава до Възраждането. По “Човекът и природата” придобиват първоначални знания за устройството и функциите на човешкото тяло и здравословния начин на живот, като се отделя специално внимание на мястото на човека в природните явления и процеси и ролята му за съхраняване на здрава околна среда. Обсъждането на програмите за 3-и, 7-и и 9-и клас трябва да приключи в края на януари.
Предвидили сме няколко срещи с колеги от страната, за да може в последните 20 дни на януари да отразим техните корекции и окончателно програмите да бъдат утвърдени, уточни зам.-министърът на образованието Диян Стаматов. След това по тях около 18 месеца ще се подготвят нови учебници, които пък ще влязат в сила от учебната 2018/2019 г. Тези програми отговарят на новата структура на образованието, според която основно се получава след 7-и клас, общообразователната подготовка приключва с 10-и клас, а профилите продължават в 11-и и 12-и.
В новите програми се акцентира върху практическите умения, които трябва да придобият учениците. Заместник-министърът на образованието Диян Стаматов и експерти от министерството представят проектите за програми за 3-и, 7-и и , които трябва да бъдат одобрени до края на януари. Запазва се съотношението нови знания към затвърждаване и индивидуални занятия с ученика 60 към 40.
“Има баланс между патриотичното възпитание, гражданското образование и уменията на XXI в. Програмата е олекотена, но без да се губи нищо важно”, допълни Диян Стаматов. Създава се връзка между предметите. (Виж примера в таблицата) Според новите програми всеки предмет трябва да дава и познания по български език, математика и дигитални умения. В 9-и клас ще учат за ползите от енергийната ефективност и безотпадните технологии за здравето, безопасността, опазването на околната среда и устойчивото развитие. По информационни технологии пък ще се запознават със съвременните постижения в областта на компютърните системи, компютърните мрежи и услугите, които те предоставят. Ще разработват проекти с помощта на съвременните информационни технологии. Ще се учат какво значи защита на информацията в информационната мрежа. Ще научат също какво е електронна търговия - електронни разплащания, смисъла на електронните пари. Третокласници ще се учат на програмиране Третокласниците ще се учат на програмиране. Те ще имат нов предмет “Компютърно моделиране”. Това е интересно, приятно и полезно, коментира заместник-министър Диян Стаматов.
Целта на новата дисциплина е запознаване с дигиталната идентичност. Учениците ще усвоят основните правила за работа в дигитална среда. Предметът цели да развие комуникационните умения, логическото мислене и творчеството. Учениците ще използват програмна среда, чрез която създават свои интерактивни истории и анимации “Технологии и предприемачество” е вторият нов предмет в 3-и клас, казаха още от министерството на образованието. Експертите предложиха примерна задача по предмета, която илюстрира новата му философия. Темата може да е коледно тържество в училище.
Технологичните знания и умения, които могат да развият децата, са изработване на изделие - картичка, гирлянди, сувенири. Определяне на необходимите ресурси, обсъждане на идеи за рекламиране, участие в благотворителен базар са предприемаческите умения, които може да се развият. При тема “Цветна градина в училище или квартала” в прогимназиален етап пък ще научат за начини за обработка на почвите, както и разработване на бюджет, групиране на приходите и др. Предметът е наследник на трудовото обучение, но освен да дава на децата практически умения за боравене с материали и уреди, ще включва нови знания като определяне на ресурси, правене на бюджет, организиране на събития и др.
В 7-и клас трябва да познават конституцията, ще правят реклами...
Виж цялата новина тук: "24 часа"
Автор: Ярослава Прохазкова