Новини


8Авг2022

Връща ли се интересът към учителската професия?

Да си учител днес е предизвикателство и същевременно огромна отговорност. Учителите учат всеки ден, за да предадат най- доброто на своите ученици. Те трябва да следят постоянно излизащите нови технологии, за да могат да ги прилагат в обучението. След увеличенията на заплатите в сферата на образованието през последните години и сътресенията на пазара на труда учителската професия е все по-желана. Въпреки наплива към нея обаче, все по-трудно се намират подготвени и мотивирани преподаватели. Директорите на учебни заведения твърдят, че се явяват кандидати с все повече дипломи и квалификации, които обаче не могат да се справят в реалната среда в класната стая или групата в детската градина. Няколко десетилетия доходите на учителите бяха застопорени на трицифрени суми от по 400, 500 и 600 лева и по нищо не изглеждаше, че колелото ще се завърти в тяхна полза. Това, обаче се случи. Какви са трудностите, които се налага да преодоляват учителите и достойно ли е заплащането на труда им? При представянето на дейността в рамките на кабинета "Петков" Министерството на образованието представи доклад, в който имаше и една добра новина, а именно, че ниските учителски заплати от близкото минало вече са спомен. С две последователни повишения през последните 7 месеца, средното месечно възнаграждение за гимназиалните преподаватели у нас вече стигна 2032 лева, повече от средната работна заплата за страната, която е 1593 лева. Освен това драстичното повишение на заплащането предизвика небивал интерес към учителската професия. В разгара на лятната ваканция, на прага на новата учебна година, за една свободна позиция на преподавател се борят 20 души, съобщи доскорошният образователен министър Николай Денков. Така ли е всъщност? Потърсихме за коментар д-р Юлиян Петров, председател на Синдикат "Образование":
 
"Ние редовно правим подобни анализи и тази тенденция, която започна преди пет години продължава и тази година. Много се радвам, че преди пет години управляващите разбраха, че професията "учител" е една много важна професия за България, не само за самото образование, а и за държавата. Оттам насетне започна едно положително движение на учителските заплати и вследствие се достигна едно ниво от 125% над средната брутна работна заплата за страната. Ние не сме направили някакви чудеса, защото по- скоро се изравняваме с някакви европейски нива и сега в момента дори има страни в Европа, в които има една идея по- ниски заплати от учителските в България, но оттам насетне всички останали пък са по- високи."
 
Съпоставими ли са показаните резултати от учениците при Националното външно оценяване и останалите изпити и трудовите възнаграждения на учителите и трябва ли те да имат повече права, за да се постигне по- добра дисциплина в класните стаи- това попитахме още Юлиян Петров, председател на Синдикат "Образование":
 
"Много е важно да се акцентира към възпитанието, граденето на ценности и елемента "дисциплина", който е неразривно свързан и много важна част от целия този компонент, а всъщност това е най- ниско индикирано в една съвременна оценка на българското образование. Това пък пречи на по- добрите резултати, които очакваме да се случат. В тоя ред на мисли, учителят трябва да бъде водещ в това възпитание."- поясни Юлиян Петров.
 
Напълно естествено е младите кандидат- учители да се изкушат от парите. Нормално е заплата от 2000 лева в условия на инфлация да доведе до силен интерес. Увеличението на учителските заплати безспорно е добра новина. Но достатъчно ли е това, за да видим в системата тези преподаватели, които наистина имат мотивацията и уменията да подкрепят всяко дете да развие потенциала си, да прескочи матурите и да се справи в университета. Потърсихме за коментар Верка Петкова, директор на СУ "Христо Ботев" в Козлодуй:
 
"В последните години се възвръща интересът към учителската професия, например в нашето училище, от педагогически персонал 45 педагози, 10 учители са с професионален опит до 3 години и още 10 учители са от 3 до 10 години професионален опит, което показва, че почти половината от учителите са млади с малък професионален опит."- уточни Верка Петкова.
 
Демографската криза направи така, че в малките населени места през последните години рязко намаля броят на учениците. В тази връзка предизвикателствата през учителите са все по- големи. Елица Иванова е начален учител в СУ "Васил Левски" в Кула. С нея разговаря Наско Цанов:
 
"Трудовият ми стаж е преминал в СУ "Васил Левски". В началото в училището имаше доста деца, над 400, но сега вече учениците намаляват и това е едно от предизвикателствата в образованието в момента в малките населени места. Трудно е особено за ръководството, особено когато броя на учениците в паралелката не е нормален и винаги трябва да се търси решение на Общинския съвет, който да утвърди маломерността на паралелката. От една страна е лесно да се работи с малко ученици, но от друга страна между самите деца намалява конкуренцията и критериите, по които ние ги оценяваме също намаляват."- каза Елица Иванова.
 
Учителската професия е и огромна отговорност, прокрадват се вече и...
 

Виж цялата новина тук: БНР

Автор: Пламен Коцев

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: