Новини
Ваня Кастрева: Изпитът в седми клас показва умения за аргументация, а не зубрене
Съветваме директорите да направят тренировки на промените при четвъртокласниците, казва началникът на Регионално управление на образованието – София-град.
-Г-жо Кастрева, в столицата и още няколко области грипната ваканция съвпада с края на първия срок. Какви са възможностите пред учителите, които не са оформили своите ученици?
- Това зависи от броя на оценките, които имат учениците. Децата от начален етап нямат срочни оценки и за тях няма никакъв проблем. При по-големите ситуацията е по-различна. Ако един ученик отсъства по здравословни причини, каквато е грипната ваканция, и учителят не може да го оформи, то педагогическият съвет има правомощието да удължи срока за поставяне на оценка с до един месец. Затова всяко училище трябва да разгледа конкретната ситуация.
- На какво се дължи притеснението за използването на аудиозапис на диктовката на изпита в 4-ти клас, кога разбраха учителите за тази новост?
- Преди началото на учебната година по време на септемврийските съвещания се дискутираше промяната във формата, но може би не всеки е обърнал внимание на този въпрос. Изпитът в четвърти клас има най-дълга история, тъй като започва през учебната 2006/2007-а и във времето не са правени много промени, но винаги е имало оптимизиране на дейностите. Тази година учениците ще положат само два изпита и това е облекчение за тях. Въвеждането на аудиозапис има за цел всички деца да бъдат равнопоставени. Те могат да чуят по един и същ начин текста от хора, които имат ясна дикция, четат бавно и се съобразяват с възрастта им. Сред опасенията е фактът, че децата са свикнали с дикцията на своя учител, но това не трябва да тревожи родителите. Умението да разграничаваш думите при различна дикция е знак и за друго умение, което да притежават. Учители и родители се притесняват дали ще бъде осигурена техника, която да дава възможност на всички четвъртокласници да чуват добре. За да няма проблем с това е важна ролята на директора, който трябва да осигури необходимите условия, за да бъдат и в това отношение всички ученици равнопоставени. Ние сме им изпратили инструкции да запознаят добре учителите с формата на всички изпити, ако е необходимо да направят тренировки, да направят преглед на техниката. До провеждането на националното външно оценяване има достатъчно време и ако четвъртокласниците проведат пробни сесии, ще могат да видят, че няма от какво да се притесняват. Затова и сме ги посъветвали да тренират и пренасянето на отговорите на други листи, което също ще се случи за първи път тази година.
- Напрежение има и около външното оценяване по математика в 7-ми клас. Основателно ли е?
- Промяната във формата по математика не е голяма и децата се облекчени, тъй като изпитът е олекотен. Миналата учебна година в първата част те трябваше да се справят с 18 задачи със затворен отговор и три с кратък или общо 21 задачи, а във втората с 5 задачи – 2 с кратък отговор и три с пълно описание. Тази година в първата част ще има 18 задачи с избираем отговор и две с кратък, а във втората само три задачи с плътно описание. Идеята е децата да се мотивират и да работят спокойно, както и да се обърне внимание на задачите с плътно описание, защото те говорят за последователност и умение да се аргументираш. Важно е децата да разсъждават, а не да зубрят, да достигнат сами до верния отговор.
- Електронната система дава възможност да се проследи напредъкът на всяко училище. Какво се случва с школата, които имат по-лоши резултати от предходни години?
- Всеки учител може да види напредъка на своите ученици, да ги съпостави с текущите оценки. Директорът пък трябва да направи анализ на випуска – между различните паралелки, между сегашния и предишния. Резултатите от националното външно оценяване са обективен измерим показател на качеството на образованието, от които следва да се предприемат стъпки. Като Регионално образователно управление имаме интерес както към тези с високи резултати, така и с ниски, тъй като е важно е да изследваш причинно-следствените връзки. Защо се получава разликата между оценките на учениците в един клас, ако има такава. Възможността за анализ е предпоставка за подобряване на качеството.
- Вече вървят обсъжданията за план-приема след 7-ми клас. Какво ще е отношението на професионалните и профилираните паралелки през учебната 2020/2021?
- Според прогнозния план-прием в столицата могат да бъдат предложени най-много 388 паралелки. За да достигнем успешни целеви стойности, 42,90% от всички приети ученици трябва да бъдат в професионални паралелки или паралелки с професионална подготовка. 38,62% пък трябва да бъдат в STEM профил и професионални паралелки. За да постигнем тези индикатори, започнахме срещи с директорите на средните училища, които да получат увереност, че могат да организират професионални паралелки. Предварителните разговори с тях бяха подтикнати и от срещата ни с Агенцията по заетостта, която представи своите изследвания за потребностите на пазара на труда. В София ще имаме необходимост от кадри в сферата на администрацията, на услугите.
- Потребност от какви нови паралелки са изявили директорите училищата?
- Нова за страната е професионалната паралелка „Осигуряване на продуктова информация“ в Професионална гимназия по екология и биотехнологии „Проф. д-р Асен Златаров“. За областта за първи път пък се предлагат паралелките „Икономическо и информационно осигуряване“ в Софийска професионална гимназия „Княгиня Евдокия“, „Трайни насаждения“ в Професионална гимназия по селско стопанство „Бузема“, „Декорация на органични материали“ в Софийска гимназия по хлебни и сладкарски технологии. За учебната 2020/2021 са предложени и паралелки, които са нови за самите училища. Прави впечатление, че училища, които имаха профил „Изкуства“, много бързо се преориентираха и предлагат възможност в обучение в тази сфера, но в по-съвременни специалности. Пример са „Компютърна графика“ в 51 средно училище „Елисавета Багряна“, „Графичен дизайн“ в 3 средно училище „Марин Дринов“ и 140 средно училище „Иван Богоров“, „Рекламна графика“ от 144 СУ „Народни будители“. В 132 СУ „Ваня Войнова“ имат традиции в областта на спорта и искат да дадат възможност на учениците си да излязат и с професия с новата паралелка „Спортно-туристическа дейност“. Любопитна е „Туристическата анимация“ в 17 СУ „Дамян Груев“ и 88 средно училище „Димитър Попниколов“, както и „Екскурзоводско обслужване“ в 33 езикова гимназия „Света София“, Профилирана гимназия с интензивно изучаване на румънски език „Михай Еминеску“, 105 СУ „Атанас Далчев“, които дават перспективи за града ни. Търсени професии в столицата са „Търговия на едро и дребно“, която предлагат в 85 СУ „Отец Паисий“, 97 средно училище „Братя Миладинови“ , 131 СОУ „Климент Аркадиевич Тимирязев“, както и „Продавач-консултант“ в 113 СУ „Сава Филаретов“ и СУ 130 „Стефан Караджа“. Досега извършването на балнеоложки процедури се правеше в ПГ по фризьорство и козметика „Княгиня Евдокия“, но сега такава паралелка иска да открие и 78 средно училище „Христо Смирненски“ в Банкя. За да се реализира държавния план-прием, роля има активността на директорите по отношение на кариерното ориентиране на учениците. Важно е едно дете да намери правилното училище за себе си, за да ходи мотивирано, спокойно и да намери пътя за своята по-нататъшна реализация.
-Тази година учениците, които завършват първи гимназиален етап в обединени училища, ще трябва да кандидатстват, ако искат да продължат обучението си. Кога ще стане ясно колко училища предлагат прием след 10-ти клас и какво е необходимо на тези гимназисти?
-В София има само две обединени училища, които имат десетокласници. За тях е важна оценката от...
Виж цялата новина тук: Монитор
Автор: Стела Маринова