Новини


11Сеп2024

Учители за идеята за диктовка и редактиране: Ще наложи промени на часовете!

Диктовка или редакция на текст да бъде една от задачите на Националното външно оценяване за 4-ти клас. Решение по този въпрос все още не е взето окончателно, но дебатът вече е отворен. 

Министерството на образованието и науката предлага промяната да се въведе още в края на започващата след дни учебна година, заяви образователният министър проф. Галин Цоков. Замяната трябва добре да се обмисли, защото уменията да се пресъздаде прочетен на глас текст са основа на бъдещата грамотност, твърдят обаче специалисти в системата. Учители пък предлагат да се съчетаят двете задачи в изпита, без да отпада диктовката.

 

Ползи

Редактиране на текст е основен инструмент за проверка на правописните умения в началните класове, посочи проф. Цоков. Идеята е в последната задача от изпита четвъртокласниците да открият и да редактират думи с правописни грешки.

В подкрепа на идеята е, че това е техника, която се използва редовно в обучението по български език в началния курс. С въвеждането на тази промяна щели да се разнообразят задачите, а от друга страна, отпада необходимостта да се осигурява аудиозапис или четец.

„Промените са в продължение на усилията ни за поставяне на по-голям акцент на изпитите върху измерването на придобити компетентности, а не просто възпроизвеждане на знания“, обясни проф. Цоков.

Текстът за редактиране е една алтернатива на диктовката. Позволява учениците не просто да възпроизведат текст, който не само ще оцени дали са изучили правописните норми, а ще изисква от тях да мислят, да откриват грешки и да покажат какво са научили, категорични са образователни експерти.

 

Контра

Редактирането на текст изисква умения, които се формират в по-късна възраст, смятат други експерти. Да се формира усет за откриване правописните грешки е задължително още от началния етап в образованието, но промяната може да се отрази негативно на оценките на децата, защото изпитът все пак завършва с оценка, смятат родители. Витае и мнението, че МОН ще си спести осигуряване на техническо средство за изчитане на текста, а и винаги се намират съмнения, че записът не е с добро качество.  

Диктовката учи децата да слушат, да помнят и да пишат, споделят и учители, които изтъкват, че при диктовка децата трябва да си представят какво записват и прилагат наученото по граматика, а при редактирането упражняват граматиката. Други пък споделят мнението, че децата могат да редактират елементарни и средно трудни текстове, но трябва да са чели много художествена и научно-популярна литература, а това за съжаление не е честият случай, особено предвид четенето и писането в социалните мрежи.

 

Комбинация

„Нашите учители смятат, че може в изпита да присъстват както диктовка, така и редактиране на текст, защото така се измерват различни умения“, коментира за „Телеграф“ директорът на 51-во СУ Асен Александров, който е и председател на Сдружението на директорите в системата на средното образование у нас.

„Ценното умение при диктовката е, че формира умението да записваш това, което чуваш. Когато децата влязат в 5-и и 6-и клас при преподаватели по различни предмети, тогава...




Виж цялата новина тук: Телеграф

Автор: Сияна Севова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: