Новини


5Юли2016

Училището на бъдещето

Това не е приказка от далечното бъдеще, когато в училище ще ходят нашите пра-правнуци. Това се случва в момента. Образованието в целия свят се променя. При това с еднаква скорост се извършват промените в традиционния западен модел, зададен от Великобритания, и в азиатския на Южна Корея, където вече работят по план за 2035 година.

Тези процеси пряко засягат нашите деца, които тази или следващата година ще избират гимназия или висше училище у нас или по света. Само че тук почти никой не говори на тази тема, а се занимаваме с това дали на децата в първи клас да се пишат двойки и има ли смисъл от учителски събори.

Но да започнем от началото. А именно – училището на бъдещето е високотехнологично. Всеки може да учи отвсякъде и да създава уроци. Академичните знания не са достатъчни, за да имаш добра професионална кариера. Трябва да развиваш таланта си, да имаш социални умения и най-вече да си лидер в екип. Защото ако днес си наемен работник на ниска позиция, утре може да основеш своя фирма или да работиш от дома си. И още – функционалната грамотност не трябва да е на светлинни години от базовата грамотност. В противен случай не просто ще стоиш на ниско стъпало в професионалното си развитие, а няма да можеш да се оправяш и в ежедневието си, защото всичко в бита ще е високотехнологично.

В Австралия вече работят по проект за т. нар. виртуално училище на бъдещето, пише вестник The Age. То ще работи 24 часа 7 дни в седмицата и ще функционира на принципа на дистанционното обучение, като учениците ще са във виртуална класна стая и ще учат в удобните за тях моменти. Уроците ще са мултидисциплинарни, събрани в масови образователни програми, а всеки ученик ще има индивидуален план на обучение. Все още създателите на проекта не са предложили достатъчно добър план за социалните функции на училището, които безспорно съществуват в сегашния му класически вариант.

Подобен проект се разработва в т. нар. Център за училище на бъдещето към Колежа по образование „Ема Екълс Джоунс” в държавния университет на Юта, САЩ. Мисията на центъра е: определяне на най-ефективните учебни подходи, техники и идеологии, насърчаване на иновациите и тяхното адаптиране към конкретните обстоятелства, изграждане на общност от родители и учители, които се подкрепят взаимно в подобряване на училищата. И в основата на всичко това са технологиите.

Не става дума само за компютри и общи програми. Или ползване на електронна поща за даване на задачи и връщане на написаните домашни работи. Променя се ролята на учителите, които от „държащи ключа към знанието“ стават по-скоро треньори и ментори. Защото идеята, че образованието може да се проведе само в класната стая е подобна на идеята, че купуването на продукт може да се осъществи само когато го видите на рафта в магазина. The Age припомня, че от 10 години в Япония се експериментира с роботи учители при онлайн обучението на деца със затруднени двигателни способности.

И докато първата цел – осигуряване на равни възможности за получаване на знания в началния и средния етап – е почти изпълнена в целия свят, вече е време за втората цел, която някои експерти наричат „професия, призвание, признание”. Това всъщност е изискване, което под различна форма се поставя като важна цел за промяна на училищата в края на 2020 година. Изискват го работодателите. Трябва да имаш професия, за която си призван да работиш, за да получиш най-голямо признание.

Допреди десетина година професията гарантираше, че няма да останеш без работа. През следващите 10 години тя ще гарантира, че ще имаш професионалните умения да излезеш на пазара на труда. Образователните системи на бъдещето отсега изискват учениците в професионалните училища да познават технологии, които ще навлязат в производството след пет и повече години. И още едно изискване към висшето образование – новият специалист да е готов да учи през целия си живот.

Ето защо една от най-модерните тенденции, която прокарват големите корпорации, най-вече в IT-сектора, са платформите за онлайн обучения. Дали дигиталното училище ще се превърне в голяма интернет образователна платформа от курсове? Все още не е сигурно, но тази тенденция е факт, твърди Анант Агарвал, главен изпълнителен директор на edX, онлайн платформа за учене, основана от Харвард и Масачузетския технологичен институт. „Технологията разкрива иновациите на масови отворени курсове, на динамични нови възможности за обучение, които са достъпни за всеки, независимо от произхода или местонахождението му", казва проф. Агарвал.

Новата цел на образованието е да се акцентира върху обучението, а не върху ученето. През следващите години рейтинговите класации на учебните заведения ще продължат да измерват успеха на обучението чрез осигурителния доход на хората, които са ги завършили. Но работодателите ще наемат функционално грамотни хора, които не само владеят определени умения, а имат желание да натрупват нови и нови. Светът вече търси не знания, а креативност и индивидуалност. Защото само творческият човек, може да прави открития, да ражда идеи и да движи една компания напред. Времето на монотонната работа, която изисква устойчиви познания от началото до края на професионалната кариера, приключи.

 

ЕЛЕКТРОННАТА КНИЖАРНИЦА НА „ПРОСВЕТА“


   Най-голямото българско издателство за учебна литература „Просвета“ предлага по-удобен начин за пазаруване чрез електронната си книжарница на адрес www.e-uchebnik.bg. От нея може да се купят всички книжни издания, които пристигат на посочения от клиента адрес в страната до 3 работни дни от подаване на поръчката. Освен това „Просвета“ предлага специални отстъпки в онлайн книжарницата си, а поръчки на стойност над 35 лв. се доставят безплатно.

За да използва електронната книжарница, потребителят трябва да си направи регистрация. Това става лесно и бързо: първо, трябва да се регистрирате като уточните във формуляра какъв тип потребител сте – родител, учител или ученик, като родител и учител може да се изберат едновременно. Това е необходимо, за да получите максимално полезно съдържание от сайта.

От сайта www.e-uchebnik.bg потребителите могат за закупят и новото 3D поколение електронни учебници на „Просвета“. В тях съдържанието от хартиените варианти е обогатено с много и разнообразни електронни ресурси: видеофилми, галерии от снимки, интерактивни упражнения, игри и тестове. Най-атрактивни за преподавателите, а и за техните ученици са триизмерните анимации и възстановки на исторически и географски обекти и др. Стойността на един е-учебник е 6 лв.

 

Виж цялата новина тук: "Животът днес"

Автор: Гергана Петкова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: