Новини


7Апр2015

Търси ме грамотност

Неграмотността е навсякъде около нас –  на указателни табели, в написаната на ръка обява „Търси ме продавачка”, дори в някои  тестове за матура. Все по-често виждаме ШТ вместо Щ, ИА вместо Я и ИУ вместо Ю, 4 вместо Ч и 6 вместо Ш. Проблемът се задълбочава, а прогнозите за бъдещето не са окуражителни. 

Някой ще попита: Нужно ли е да сме грамотни в свят, в който „селфи“ печели приза „Дума на годината“, а компютърът ни подчертава грешно изписаните думи? Защо ни е да знаем правописа? Помага ли ни грамотността в живота? 

Управителят на магазина, написал горецитираната обява, няма шанс да наеме грамотна продавачка - грамотен човек няма да разбере кой кого търси. А неграмотната продавачка ще му причини много вреди, най-вече финансови. Защото, ако тя не може да пише, почти сигурно е, че не може и да смята. Така неграмотността се мултиплицира и от това страда икономиката - увеличава се безработицата, падат доходите на хората, потреблението се свива и намаляват постъпленията от данъци в държавната хазна. Държавата съответно няма достатъчно пари за качествено образование, здравеопазване, социални грижи и пътища. Кръгът на неграмотността се затваря и няма излизане от него. Затова сме най-бедната и най-нещастната нация в Европейския съюз.

Но грамотността не е само правилно писане, гладко четене и разбиране на определен брой граматични правила. Грамотният човек внимава за начина, по който се изразява, умее да подбира правилните думи, да намира тона във всяка ситуация и подхода към проблемите. Той знае значението на думите и влиянието, което имат. Той чете повече и научава повече и разбира процесите и явленията в икономиката, политиката и обществото. Той знае за какво да гласува на избори, а не чака някой да го подсети с 20 лв. коя бюлетина да избере.  

Днес децата и младежите разговарят помежду си в интернет не само когато ги делят океани и континенти, но дори когато са от двете страни на бетонен панел. Връзката е бърза, многоцветна, привлекателна, прелитат снимки, видеофилми, колажи, игри на думи. Това е една нова система на ограмотяване, която създаде и нови професии – блогърство, геймърство, онлайн журналистика, графичен уебдизайн и др. Но и в тази система грамотните хора имат по-голям шанс да успеят. Защото неграмотно написаната обява на хартия ще бъде видяна от ограничен брой хора, а в интернет тя ще стои вечно и ще я прочетат милиони потребители. 

Затова родителите, които искат добро бъдеще за децата си, би следвало от малки да ги възпитават колко важно е да четат и пишат правилно. Учителите, които държат учениците им да се представят добре на външни оценявания и други изпити, би следвало да подбират и препоръчват допълнителни книги и помагала. Ето няколко, които биха свършили прекрасна работа.

„Моят първи речник“ (автори Т. Владимирова и А. Михайлова) е сред най-новите заглавия на издателство „Просвета”. Предназначен е за ученици от 1. до 4. клас. Това е обновено и допълнено издание на правописния и правоговорен речник, съставен от Тодорка Владимирова през 1984 г. Има нещо, което го прави уникален - неговите близо 10 000 думи не са подбрани произволно. Със съдействието на Института за български език към БАН те са извадени от сега действащите учебници по всички предмети от 1. до 4. клас. Така словникът предлага оптималния набор от думи, необходими на учениците от началния етап - нито повече, нито по-малко. Освен правилното им изписване и изговаряне са дадени и много техни форми, които затрудняват не само децата. Например двойното н при някои прилагателни имена - лунен, лунна, или двойното т при членуването на съществителни имена от женски род - пролет, пролетта. Графично са откроени представките на думите. С оглед възрастта на учениците, към които е адресиран речникът, не са включени предлози, съюзи, глаголи от свършен вид и отглаголни съществителни имена, в които няма правописни особености. В края има приложения, съдържащи имената на някои често употребявани географски обекти – селища, държави, реки, морета и континенти, и собствени имена на хора и литературни и културни герои, които затрудняват учениците при писане. С помощта на този речник грамотните деца в България ще са повече.

„Диктовки“ за 1., 2., 3., и 4. клас е поредица от помагала на „Просвета”, която следва реда на темите, предвидени в учебната програма по български език за съответния клас. Те осигуряват задачи към всяка тема, които допълват изучения материал в клас и облекчават процеса на неговото усвояване. Това ги прави пълноценен помощник в часовете по български език. Включените текстове са подходящи за диктовки и  разширяват читателските умения на учениците. Може да се използват в целодневното обучение на децата, както и за работа вкъщи. И нещо много важно - дават ясна представа за степента на грамотност на вашето дете.

Поредицата „Четене с разбиране по формата PISA“ от 2. до 6. клас на „Просвета” помага на ученика да развие и усъвършенства уменията си да разбира по-добре текстовете, които чете. Откъси от класически литературни творби за деца са комбинирани с енциклопедични текстове или биографични данни за авторите, кратки справки или таблици. Въпросите в тестовете след всяка тема насърчават развитието и усъвършенстването на уменията на учениците да извличат информация от всички тези източници, да правят заключения и да проявяват самостоятелно мислене. Те подготвят децата от малки да се справят с изпитния формат на международното изследване PISA. 

Всички издания на „Просвета“ ще намерите при представителите на издателството във всеки областен град в страната и в търговските обекти на издателството – виж www.prosveta.bg. Можете да поръчате и онлайн на www.store.bg, www.mobilis.bg, www.helikon.bg, www.ciela.bg. ЕЛЕКТРОННИ УЧЕБНИЦИ поръчайте от www.e-uchebnik.bg.

Виж цялата новина тук: Животът днес

Автор: Гергана Петкова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: