Новини
Становище на Европейската асоциация на издателите на учебници
В издателство „Просвета“ се получи становище на Европейската асоциация на издателите на учебници по повод изразеното намерение на Министерството на образованието и науката да въведе само един учебник по всеки предмет.
Поради важността на този въпрос за бъдещето на българското образование издателство „Просвета“ предоставя становището на компетентните държавни институции и на медиите.
СТАНОВИЩЕ
Европейската асоциация на издателите на учебници ЕАИУ (www.eepg.org) е сдружение с идеална цел на 20 издатели от Европа, посветени на развитието на преподаването и ученето.
Асоциацията научи, че българското правителство възнамерява да въведе мерки, които ще компрометират качеството на образованието в България.
Въвеждането на един учебник по предмет, списван само от учители и без сътрудничество с професионални автори и издатели, е сериозна стъпка, която противоречи на най-добрите практики в образованието. Асоциацията не отрича, че учители могат да бъдат успешни автори на учебници, и всъщност такива има сред най-добрите автори в много европейски издателства. Но искаме да подчертаем значението на сътрудничеството между действащите учители и професионалните издатели, заети с производството на учебници.
Образованието, преподаването и ученето трябва да отчитат индивидуалните особености на децата или учениците, техните различни способности. Ето защо има различни методи на преподаване и на учене. Има разлика в това дали детето расте в провинцията, или в голям град, има разлика и в това дали учи в малоброен, или многоброен клас. Има още много примери като тези. Професионалистите в издателствата събират информация от учителите в цялата страна и въз основа на данните разработват учебни материали за различни случаи.
Всяко училище би трябвало да може да избира онези учебни материали, които са най-подходящи за неговите ученици. Един-единствен учебник не може да задоволи нуждите на различни видове учители и ученици.
Даването на равен шанс на всяко дете трябва да е една от основните цели на образованието. Това обаче не се постига, като се дават едни и същи учебни материали. По традиция издателите на учебници осигуряват разнообразни материали. Правителството би трябвало само да ги одобрява и да разрешава на училищата да избират от одобрените. Но правителството не трябва да става издател. Ако държавата поеме контрола над учебниците, експертните екипи, които ги разработват сега и представляват безценен капитал, ще се разпилеят и изгубят.
Повечето европейски правителства уважават експертността на издателствата и работят заедно с тях по много и различни проекти. Те насърчават честната и полезна конкуренция между издателствата, което гарантира, че всички се стремят към максимално подобряване на качеството на продуктите.
Европейската асоциация на издателите на учебници е убедена, че резултатите на българските ученици в международните изследвания PISA няма да се подобрят, като им се дава само един учебник по предмет. Това може да стане чрез по-добро техническо оборудване в училищата и постоянно професионално развитие на учителите. Както в повечето европейски страни, българските издателства вече сериозно са се заели с обучаването на учители и с повишаването на стандартите на преподаване.
Издаването на учебници в България сега е застрашено от изчезване и това ще има сериозни последици за училищата, учителите, родителите и учениците.
Ето защо Европейската асоциация на издателите на учебници призовава правителството да преосмисли позицията си и да намери по-добро решение за бъдещото образование в България.
12 юни 2014 г.
Теуво Санкила,
Председател на УС на ЕАИУ
Лиляна Маринкович,
Член на УС на ЕАИУ
Синтия Бухановска,
Член на УС на ЕАИУ
Хелга Холткамп,
Директор на ЕАИУ