Новини


19Авг2022

Школата закъсват за учители по български

Школата ще закъсат за учители по български език и литература и математика преди първия звънец на 15 септември. Причината за проблема е предложението за увеличаване на броя на часовете по двата предмета и невъзможността вече наетите педагози да ги поемат.

Няколко промени, засягащи часовете на учениците от прогимназиален етап (б.а. - 5-7 клас), все още са за обществено обсъждане.

Идеи

Едната е занятията на 5-и, 6-и и 7-и клас да бъдат по 40 минути вместо по 45. Това обаче съкращава общото време за обучение и за компенсация МОН предложи увеличение на броя часовете по три предмета от новата учебна година с по половин час седмично. Промяната засяга занятия по математика в целия прогимназиален етап, по български език и литература в 5-и и 6-и клас и по география за пети. Така те ще имат по един учебен час отгоре през първия или втория срок спрямо миналогодишните випуски. Това обаче води и до увеличение в хорариума на педагозите и невъзможност допълнителните часове да бъдат водени от тях в част от училищата. „За големите училища ще има необходимост от назначаване на специалисти по български език и математика. Такива има във всяко населено място. Ако почти всички големи училища имат необходимост от по още един специалист, то ще са нужни между 200 и 400 новоназначения за всеки един от тези предмети“, разясни проблема пред „Телеграф“ директорът на столичното 119-о СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ и председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България Диян Стаматов. Той обясни, че евентуално само часовете над нормата по география ще могат да бъдат дадени като лекторски, защото там натоварването е по-малко. „Учителите по математика и български език са и най-натоварени, тъй като проверяват най-много домашни, контролни, класни. На тях трудно биха се дали допълнителни часове над нормата, защото това е сериозно натоварване“, коментира Стаматов.

Кадри

В 119-о СУ се налага да обявяват за втори път позиция по математика и информационни технологии и български. „За второто обявяване има само един кандидат по математика и трима по български език и литература. За да има добър подбор, трябва да има конкуренция“, категоричен е директорът. Затова, за да започне без проблем учебната година, най-вероятно ще търси помощ от пенсионирани учители, които да помогнат временно за разрешаването на казуса. „Това ще бъде интензивно търсене, но не знам откъде ще се намерят кадри“, каза още Стаматов. Той обърна внимание, че в бюджета до края на годината няма предвидени пари за назначаване на учители и допълнителни лекторски и те трябва да дойдат от икономии, но тези средства отдавна са изчерпани.

Позиции

Три свободни позиции за прогимназиален етап има и в столичното 142-ро ОУ „Веселин Ханчев“. Оттям обясниха, че едната е за учител по български език и литература, тъй като преподавателят е напуснал. Другите две позиции са за преподаватели по история, география и математика. Те обаче са само за половин щат, тъй като действащите учители изпълват норматива си и не могат да поемат увеличения брой часове от следващата учебна година. „Или ще се наемат външни специалисти, които да покриват тези часове, или те ще бъдат преразпределени между колегите. Някои от действащите учители обаче предпочитат да си карат само норматива, тъй като и без това им идва твърде много“, обясни пред „Телеграф“ Величка Димитрова от 142-ро училище. Тя допълни, че не липсват кандидатури за обявените места.

Информатиците също кът

С информационните технологии проблемът е още по-голям, защото в частния сектор получават 2 пъти по-големи заплати, каза още директорът на 119-о СУ. Те трудно биха се съгласили да водят и лекторски часове за по 9 лв. на час, тъй като за същото време получават в пъти повече. Според Стаматов, за да се разреши този проблем, има няколко възможни варианта. Един от тях е да получават по-високо заплащане спрямо останалите учители. Това може да важи и за дефицитните кадри по математика, български. Може да се разработи и нова национална програма, подобна на „Мотивирани учители“, която да стимулира придобиването на правоспособност по тези предмети.

Допълнителният час в помощ на малките училища

В малките училища с по една паралелка на випуск допълнителният учебен час ще бъде глътка въздух за педагозите според проучване на Синдиката на българските учители. Причината е, че те не могат да формират норматива си от задължителните часове и трябва да го допълват с избираеми. „Учителите там приемат увеличението на часовете по български език, математика и география. То ще даде глътка въздух на учителите да допълнят норматива си качествено“, сподели пред „Телеграф“ председателят на СБУ Янка Такева. Директорът на 200 ОУ „Отец Паисий“ в с. Лозен Цветелина Генева даде да пример, че учителят по български език с три паралелки по 170 часа събира 510 часа при норматив от 648. Така той трябва или да води избираеми часове, или още един предмет. В нейното училище е въведена практиката педагозите да имат допълнителна степен. „Нито един от учителите в училището няма само една магистратура. Всички са с по две и поне 1, 2 или 3 следдипломни...

 

Виж цялата новина тук: Телеграф

Автор: Стела Маринова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: