Новини
Седмокласникът с най-висок бал в НГДЕК Кирил Генков: Приеха ме благодарение на олимпиадата по история, на която изкарах 100 точки
Национална гимназия за древни езици и култури „Свети Константин-Кирил Философ“ прие 79 ученици на първо класиране. С най-висок бал сред тях е Кирил Генков. Благодарение на отличното си представяне на олимпиадата по история и националното външно оценяване бившият възпитаник на 120-о ОУ „Георги Раковски“ закова 495 точки. Младежът разказа пред „Монитор“ каква е тайната на успешната му подготовка и дали онлайн обучението е повлияло на представянето му.
Кирил, приеха те в НГДЕК с най-висок бал, но с резултатите си от НВО можеше да влезеш във всяка една гимназия. Защо избра Класическата гимназия?
Харесвам историята и Античността, митологията, развитието и начина на живот на хората. Миналото лято научих за НГДЕК, древните езици, които се изучават там и отделните предмети, на които се набляга. Аз ще бъда в хуманитарен профил с наблягане на история и философия. Приеха ме благодарение на олимпиадата по история, на която изкарах 100 точки. На националното външно оценяване по български език и литература изкарах 97,5 точки, а по математика - 98,75. НГДЕК са с отделен прием, затова кандидатствах и в останалите гимназии. Бях посочил 63 желания от 380 паралелки в София. Приеха ме първо желание в НПМГ в паралелката по физика, тъй като се явих и на четирите модула на Националното състезание по природни науки и география „Академик Любомир Чакалов“, което използват за приемен изпит.
Как се подготви за изпитите?
Не беше лесно, защото цяла година учих дистанционно. За външното оценяване по български език и литература се подготвях усилено цяла година. След като се явих, очаквах да е много по-трудно, но не беше. Най-много ме затрудни тезата. Доста се подготвях за нея, защото преди това изкарвах 5 от 6 точки. Ходих и на допълнителни уроци. В училище г-жа Вера Ценкова също ни помагаше - класните ни работи бяха във вида на НВО-то, бе направила интерактивни уроци, попълвахме кръстословици с литературни термини, учихме правилата, използвахме флашкарти за определенията. Потърсих и допълнителна информация на сайта на Института по български език, където има много интересни неща, които не всеки забелязва в езика. В края на шести клас имахме диктовка и госпожата каза само на двама от нас, че ще я изпрати в института, за да видят колко успешно сме я направили.
По математика с г-жа Регина Бабенко също беше увлекателно - домашните ни работи бяха разделени на три нива спрямо различните ученици, аз винаги имах С, защото ме смяташе за много способен. Правихме пробни изпити във вида на НВО. Винаги ми се караха, че бъркам най-често лесните задачи.
Ти си участвал в голяма част от ученическите олимпиади. Каква беше твоята мотивация?
Участвах в почти всички олимпиади, защото семейството ми смяташе, че ще се справя, а аз нямах нищо против. В първите кръгове бях доста стреснат, защото излязох рано в онлайн обучение, а по време на олимпиадите трябваше да ползвам предпазни средства, имаше и още противоепидемиологични мерки - бях отделен от останалите. Класирах се на областни кръгове на всички олимпиади, на които се бях явил – физика, химия, биология, математика, български език и литература, история и география. Най-добра подготовка имах по физика, но не се справих толкова добре, защото задачите не бяха основно от материала от 7-и клас, а 6-и и 5-и. По химия бях предложен за национален кръг, но не успях да стигна дотам. По география се оказах четвърти в страната, но не отидох на национален кръг, защото е на квотен принцип. По-добре, че не се явих, защото имах възможност да наблегна на историята. На националния кръг на олимпиадата бях спокоен, защото той не беше единственият ми шанс да изкарам висок резултат за прием в НГДЕК, тъй като те имат и приемен изпит. Преговарях основните неща и дадох каквото можах, съобразих се с всички неща, които съм учил и знам. Класическата гимназия проведе едноседмичен безплатен курс, който ми помогна за допълнителни знания. На последната задача може би не ми стигна донякъде времето за цялостния отговор на исторически въпрос. В началото започнах да пиша дълъг абзац и не знаех как ще събера всичко. На учените от СМГ дори им бяха казали да пишат ситно.
Беше ли трудно да съчетаваш подготовката за олимпиадите с онлайн обучението?
Беше трудно. За олимпиадата по физика учителката ми г-жа Нели Шипочка помагаше и даваше отделни уроци. По химия г-н Красимир Николов ме подготви допълнително, за да постигна по-добър резултат. По история чичо ми ми помагаше – всяка седмица се виждахме два пъти онлайн. Той ме изпитваше много, гледахме различни карти от атласите, търсих допълнителна информация от интернет, за да се подготвя по-добре за материала. Дистанционно допълнително с мен се занимаваха г-жа Албена Ашминова и г-жа Дорина Колева. Стимул получих и от класната си ръководителка г-жа Поля Борисова. Получих подкрепа и от семейството ми, родителите ми са с по две висши образования. Средата, в която живея, изисква повече усилия.
Остава ли ти време за странични хобита?
Тази година наблегнах на ученето и нямах много време за хобита и извънкласни
Виж цялата новина тук: Монитор
Автор: Стела Маринова