Новини


22Дек2021

С ръста от 13,5% през 2022 г.: 1 430 лв. стартовата заплата за учител

МОН предлага и увеличение на стипендиите на студентите и докторантите

 

Стартовата заплата заплата за учителите може да стане 1430 лв. през 2022-а, пресметна „Монитор“. Образователният министър акад. Николай Денков съобщи, че предложението на МОН до финансовото министерство е за 13,5% увеличение на възнагражденията на педагозите. За 2021-а основната стартова заплата е 1260 лв. или с увеличението от 13,5% възнаграждението на новозначените педагози ще скочи със 170 лв.

„Изпратили сме нашите очаквания за бюджета за образование за 2022 г. към Министерството на финансите и сме поискали увеличение на учителските заплати, за да бъдат те в рамките на това, което е записано в коалиционното споразумение - около 125% от средната работна заплата. През миналата седмица имахме Отраслов съвет със синдикатите, представихме им нашата заявка към МФ и тя беше посрещната с одобрение. Те подкрепят това предложение за бюджета, като 13,5 процента увеличение на заплатите на учителите водят до тези 125%“, обясни министърът.

Миналата седмица стана ясно, че към тазгодишните 4,446 млрд. лева (3,6% от БВП) са поискани допълнително още 834 млн. лева. В предложението си до МФ просветното ведомство са заявили и допълнителни средства за училищни автобуси, за извънкласни дейности, за квалификация на учителите, както и за квалификация за справянето в кризисни ситуации, допълни акад. Денков.

В сферата на висшето образование и науката също е направено предложение за увеличение на част от перата. „Заявили сме увеличение на издръжката във висшите училища, защото има недостиг на средства за заплати както в БАН, така и за непедагогическия персонал във висшите училища. Поискали сме също увеличение на стипендиите за студентите и докторантите, но това са заявките ни до момента към МФ“, каза просветният министър.

По-ранният старт на учебната година, промяната в учебните планове и програми, учебниците са въпрос на последващи разговори, обясни акад. Денков. По думите му цялата подготовка на учителите и цялата дискусия трябва да се фокусира върху това какво трябва да се учи в клас, върху това, че учениците трябва да се учат да мислят, а не да произвеждат знания. „Това ще отнеме време и няма да е еднократен акт“, уточни образователният министър. Той обясни, че първо трябва да бъде уточнено откъде ще започва тази промяна - дали трябва да се променят учебните планове и учебното съдържание от самото начало. „Не вярвам, че това трябва да се прави, но по това как се подготвят учителите да преподават, какво пише в учебниците и как се изпитва е това, което трябва да се промени“, обясни министърът. По думите на акад. Денков не е важен броят произведения. Той запита дали искаме просто децата да са минали през всичко в списъка, или тези, които са изучили, да бъдат осмислени и да им помогнат да вземат решения за своя живот.

Министърът коментира и ситуацията около присъственото обучение на учениците. Той посочи, че епидемичната ситуацията се подобрява, но остава въпросът какво ще се случи след празниците. В 10 области вече сме в жълта област. За мен по-притеснително е какво ще се...

 

Виж цялата новина тук: Монитор

Автор: Стела Маринова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: