Новини
7Юли2014
С PISA измерваме колко изостанало е образованието
Изследването PISA в областта на природните науки най-общо оценява учениците дали могат да разграничават предположение от доказателство, да определят дали даден научен метод е приложим в конкретна ситуация, да формулират хипотези, като се основават на представени доказателства и да предлагат логична аргументация на хипотезата, като използват данни от няколко достатъчни източника. От 15-годишните ученици, участващи в изследването, се очаква още да тълкуват съвкупност от данни от източници, представени в различен формат, и да правят заключения, като комбинират отделни данни. В този етап от развитието на учениците се очаква да правят оценка за валидността на заключението си и да използват рационални аргументи. Задачите, които учениците решават в рамките на изследването PISA, са свързани с решаването на реални проблеми, съдържат основна информация за формули и зависимости и за интересни и актуални за съвремието ни проблеми. Този тип задачи включват оценка и отношение и информират за съвременните постижения на науката и технологиите. Въпросите от теста съдействат за формиране на екологично съзнание.
Според българските анализатори и в четирите изследвания, в които България участва - през 2000, 2006, 2009 и 2012 г., резултатите по природни науки показват, че родните ученици срещат сериозни затруднения да прилагат познанията си по природни науки в конкретни ситуации и контекст. Те притежават познания и умения, необходими да се справят с познати несложни задачи и проблеми, и могат да интерпретират буквално резултатите от научно изследване. 15-годишните българчета притежават необходимите познания по природни науки да правят изводи, които се основават на несложни проучвания. Въпреки че PISA не е състезание, прави впечатление незадоволителното представяне на българските ученици, обобщават експертите. Резултатите от изследването през 2012 г. показаха, че 39.4% от 15-годишните ученици в България са неграмотни и имат само елементарни четивни умения. 43.8% са под критичните нива по математика, а в областта на природните науки делът на учениците със слаби постижения е 36.9%.
На какво според анализа се дължат слабите резултати на 15-годишните ученици?
Един от основните проблеми е, че ...
Виж цялата новина тук: Сега
Автор: Ванина Стоянова