Новини


6Юни2014

Популизъм, непрофесионализъм и доста ангария

„На пазара има много видове сирене и потребителят се обърква. И на всичкото отгоре е скъпо. Затова да се въведе един вид сирене, то да се произвежда от Министерството на земеделието, да струва два лева - родолюбиви овчари ще носят даром млякото в кофи.“

„Футболът ни е много зле, неоправдано е толкова отбори в „А“ група. Целесъобразно е от всички най-добри футболисти да се състави един отбор, те ще играят сами със себе си и за без пари. Победителят ще се определя лично от рефера, който единствен ще има право да бие дузпи. Ако сегашните звезди не са съгласни, ще намерим пенсионери ентусиасти.“

Нещата ще изглеждат точно така, ако починът на министър Клисарова „един учебник - нула проблеми“ се подеме и от нейните колеги министри. А как би изглеждала следващата фаза на идеята „Клисарова“? Нея я има и се нарича БДЖ. Влаковете са държавни, бавни, вечно закъсняват, но за сметка на това катастрофират често и гълтат по стотина милиона държавен бюджет годишно. Затова: „За да подобрим състоянието на БДЖ, да се забрани на междуградските автобуси да превозват пътници. Така ще насочим целия пътникопоток към влаковете. И тъй като сме социално мислещи, ще намалим билетите за пенсионерите и учениците с 2,5 стотинки - за сметка на алчните частници.“ И пенсионерите, и учащите се организират да викат „ура“ и да пращат телеграми „в подкрепа“.

Какво предлага Клисарова?

Накратко: 1. Да има един учебник по предмет за клас. а) за да е по-евтино - тази година учебниците стрували на държавата цели 42 млн. лв.; и б) за да не се обърквали децата, които се местят от едно училище в друго. 2. Този учебник да се печата в печатницата на МОН, която щяла да работи „без печалба“. 3. Той да се прави от учители, мнозина щели „да дарят“ авторското си право - също перо в цената на учебниците. Като се направел проект за учебник, той щял да се качи на страницата на МОН за всенародно обсъждане - за да се изберат най-добрите предложения. И т.н.

Каква е истината

1. Изобщо няма да е по-евтино. а) защото и сега на един ученик се дава по един учебник, а не по три. Тоест количеството раздадени учебници ще остане едно и също. То зависи от броя на учениците, а не от измежду колко учебника се избира. Сумата от 42 млн. е, защото тази година има пълен избор - купуват се нови учебници за почти всички предмети и класове от първи до седми. Такава е всяка трета година - през другите две е от порядъка на 25 млн. лв. На пръв поглед - огромни пари, но... за образование в България се отделят 3,5% от брутния национален продукт, или около 2,8 млрд. лева! Тези 42 млн. са точно 1,5%, а в „малките години“ - не повече от 0,8% от парите за образование! Защо ли министър Клисарова се е вторачила в тях? б) за съжаление, българските деца се местят най-вече в чужбина. Да създадем направо единен световен учебник?

2. За печатницата на МОН - и тя прави учебниците от хартия и мастило, не от боядисан въздух. Но няма капацитет, следователно - ще превъзлага на частници. Тя и сега работи „без печалба“ - в отчета й за 2012 г. фигурират близо 850 хил. лв. дълг и само 28 хил. печалба. Кой ли е кредиторът? Дали не е ...

Виж цялата новина тук: Преса

Автор: Никола Кицевски

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: