Новини


15Дек2021

Политиките за образованието: ново финансиране за училищата и по-малко учебници по предмет

В окончателния текст на управленската програма на новото коалиционно правителство в сектор образование се предвижда в рамките на следващата година да има промени в закона за професионалното образование за подобряване качеството на обучението и връзките с бизнеса. Сред спешните мерки са също ревизия и актуализация на законовите и подзаконови нормативни актове, за да се преодолеят основните проблеми в приобщаващото образование, недобрата координация между институциите в предучилищното и училищно образование, между държавните и местни органи, доставчиците на социални услуги, родителите, гражданския сектор.


Програмата предвижда за една година (2022- 2023) да се направи ревизия и актуализация на законовите и подзаконови нормативни актове, уреждащи:

  • Правилата за подбор и назначаване на директори на образователни институции;
  • Административните изисквания към учителите;
  • Разработване на комплексен план за мотивацията като стратегическа цел и средство за учители, директори, ученици и родители;
  • Нова система за стипендии за учениците;
  • Ограничаване броя учебниците по предмет за всеки клас, промяна в системата за оценяване пригодността на учебниците; пълен преглед на учебното съдържание;
  • Улесняване на достъпа на външни специалисти по определени учебни дисциплини в училищата;
  • Нова система за атестиране на учителите и директорите, включваща оценяване на знанията и уменията на учениците на входа и изхода от съответния образователен етап;
  • Нов модел за финансиране на училищата;
Другите срокове в програмата със срок до края на 2023 г. са свързани с висшето образование:
  • Ревизия и актуализация на законовите и подзаконови нормативни актове с цел усъвършенстване на механизмите за осигуряване на високо качество на висшето образование и научните изследвания без да се нарушава академичната автономия.
  • Нов Закон за насърчаване на научните изследвания и иновациите, който да включва единен стандарт зададен от държавата за качество на научните изследвания.
  • Актуализация на Закона за развитие на академичния състав за гарантиране на качеството на научните изследвания и на преподавателските кадри от държавата.
"Дневник" публикува пълния текст на споразумението в частта му за образование.

 

Какво предвижда текста на коалиционното споразумение - тук
Как преминаха преговорите по темата за образованието - тук

 

Приложение № 6: Образование

1. За цялата система
1.1.1. Ефективна информационна кампания за ваксинация, за да се осигури безопасно присъствено обучение. Връщане на децата в училище и на студентите във висшите училища.

1.1.2. Деполитизация и забрана на всякаква партийна дейност, в т.ч. чрез промяна в Закона за предучилищното и училищното образование с цел невъзможност за партийно въздействие върху и от страна на РУО, директорите и учителите. Подобряване на нормативната рамка за граждански контрол.

1.1.3. Създаване на регистър на българските деца в чужбина и регистър на учените от български произход в чужбина и разработване на национални програми за тяхната интеграция в български образователни и научноизследователски инициативи, както и за привличането им обратно в България.

1.1.4. Създаване на Национална карта "Образование - наука - икономика", изработена от държавата, общините, синдикатите, браншовите организации и бизнеса.

1.1.5. Всички промени в образованието да се въвеждат на базата на апробирането им и на научно-обосновани и доказани практики. 1.1.6. Комуникация на актуалните проблеми в областта на образованието и науката, както и на предлаганите и взетите решения за преодоляването им към учениците, родителите и учителите - на достъпен език.


2. Предучилищно и училищно образование

2.1. Общи

2.1.1. Съвместна работа за засилване на координацията и активната дейност на всички отговорни институции за максимално обхващане в образователната система (Механизъм за обхват).

2.1.2. Извършване на анализ на ресурсите и оценка на възможностите за гарантиране на достъпа на всяко дете до качествено образование и грижи в ранна детска възраст (0-3 години), както и до качествено предучилищно образование (4-6 години).

2.1.3. Цялостен преглед на административните изисквания към учителите, съчетан с дигитализация и синхронизация на различните регистри - цел: намаляване на административната тежест върху учителите.

2.1.4. Интелигентна цифровизация на образованието в синхрон с усилието за изграждане на електронно управление. Изграждане на информационна и комуникационна среда, в която да се интегрират използваните към момента дигитални образователни инструменти и данните, които те произвеждат, както и средствата за административна комуникация, електронен документооборот, електронни дневници, бази данни, регистри, кандидатстване, прием, отчетност, атестация, акредитация и др. Тази среда трябва да позволява оптимизация на събирането, структурирането и анализа на данните, както и сигурен автоматизиран обмен на информация с цел да се улеснят ежедневните образователни и административни дейности, да се управлява качеството и да се вземат управленски решения на базата на данни.

2.1.5. Разработване на комплексен план за мотивацията като стратегическа цел и средство за учители, директори, ученици и родители.

2.1.6. Оценка и контрол на качеството на образованието - чрез оценка на добавената стойност в конкретното училище, с отчитане на основни фактори от заобикалящата среда. Прилагане на математическо моделиране за оценка на добавената стойност.

2.1.7. Анализ на ролята и функциите на Националния инспекторат по образованието, описани в Закона за предучилищното и училищното образование.

2.1.8. Анализ на формата на националното външно оценяване и резултатите от него, както и тяхното отношение към развиването на компетентности. В резултат от анализа - преценка на необходимостта от усъвършенстване на формата на националното външно оценяване.

2.1.9. Осигуряване на лятна подготовка на учениците за наваксване на дефицитите в обучението.

2.1.10. Анализ на последствията, ако се допусне повтаряне на четвърти клас.2.1.11. Да се анализира възможността за осигуряване на гъвкави учебни пътеки, както и на вертикална и хоризонтална проходимост на учениците в училищната система.

2.1.12. Осигуряване на повече възможности за психологическа подкрепа в училище.

2.1.13. Нова система за стипендии за учениците.

2.1.14. Създаване на мрежа на талантите за подкрепа, проследяване на развитието им, стимулиране на оставането им в страната, запазване на връзката с тях при заминаване в чужбина.

2.1.15. Засилване ангажимента на държавата към българските училища в чужбина, вкл. неделните.


2.2. Учебно съдържание и методи на преподаване

2.2.1. Пълен преглед на учебните програми и учебното съдържание и съобразяването им със съвременните условия, с възрастовите особености на децата и учениците, с българската култура, история и традиционни национални ценности с приложен компетентностен подход.

В класическите дисциплини да бъде заменен академичният стил с развитие на функционални компетентности. В новите дисциплини - включване на представители от практиката в различни професионални области и научни направления за периодично обновяване на материала. Достъпен език на съдържанието на учебните програми, учебниците и учебните помагала според възрастовите особености. Развиване не само на ключовите образователни компетентности, но и на професионални, граждански, социални, за здравословен живот и др.

2.2.2. Извършване на анализ как най-ефективно да се включат обществени групи и експерти, за да определят какво е необходимо да знаят и могат учениците, а училищата да са отговорни за методите на преподаване.

2.2.3. Осъвременяване на образователните методи с поглед към бъдещето на децата и развиване на компетентности - знания, умения, нагласи и ценности, необходими в нашето съвремие и при бъдещата реализация и социално включване на учениците.

2.2.4. Дигитализация и промяна на формите на преподаване, създаване и комбиниране на различни електронни ресурси (започнат процес), който да се надгради с платформа за персонализирано обучение.

2.2.5. Осигуряване на свободен за учениците и учителите достъп до национални и европейски образователни ресурси.

2.2.6. Включване на добри практики от най-добрите учители чрез видеозаснемане в реална среда.

2.2.7. Развитие на иновативни образователни технологии при деца и студенти със специални образователни потребности.

2.2.8. Анализиране на оптималния брой учебници по предмет за всеки клас и промяна в системата за оценяване пригодността на учебниците. Да се обсъди възможността за осигуряване на безплатни учебници 1-12 клас.

2.2.9. Включване на информация за ромските и други общности в учебниците по история.

2.2.10. Отчитане на регионалните проблеми в образованието (например слабото владеене на български език в някои региони).

2.2.11. Повишаване на интереса и увеличаване на извънкласните дейности, гарантирани за всеки ученик. Допълнителна подкрепа за спорт, отдих и култура за осигуряване на широк достъп до тях и при изявени високи постижения.

2.2.12. Споделяне на събития от културния календар с финансиране от МОН за по-добро усвояване на хуманитарните предмети.

2.2.13. Създаване и развитие на Научен институт по образованието за научно осигуряване на развитието на образованието. 2.3. Подкрепа и развитие на педагогическия състав

2.3.1. Да се анализират очакваните предимства и проблеми, ако учителската професия се трансформира в регулирана.

2.3.2. Усъвършенстване на системата за подбор на педагогическите специалисти, в това число и на директорите. Разширяване на стажантската програма за студентите в педагогическите специалности за преподаване в училище. Изграждане на национална програма за наставничество на новодошлите учители в системата.

2.3.3. Фокус върху квалификациите на учителите и директорите, от които има най-голяма нужда, вкл. за образователен мениджмънт, система за контрол на качеството на квалификациите и стимулиране на професионални образователни общности.

2.3.4. Улесняване на достъпа на външни специалисти по определени учебни дисциплини в училищата (не само професионалните).

2.3.5. Нова система за атестиране на учителите и директорите, включваща оценяване на знанията и уменията на учениците на входа и изхода от съответния образователен етап.

2.3.6. Анализ на възможността за въвеждане на мандатност на ръководните кадри в образованието (директори на образователни институции и началници на РУО), на начините за нейното реализиране и на въздействието върху мотивацията им, като част от цялостен механизъм за гарантиране на качеството.


2.4. Финансиране и материална база

2.4.1. Поддържане на учителската заплата на ниво 120-125% от средната работна заплата за страната. Ежегодно актуализиране на заплатите на преподавателите във висшите училища и научните кадри спрямо средната заплата за страната.

2.4.2. Справяне с трайната недофинансираност на системата (например обвързване с БВП - напр. 5% за средно образование, 1% за висше образование, 1% за наука, обвързани с качеството.

2.4.3. Държавни инвестиции в обучение и грижа от ранна детска възраст. Безплатни ясли и детски градини и осигуряване на място за всяко дете по местоживеене.

2.4.4. Нов модел за финансиране на училищата, който да бъде изграден на базата на реални нужди, резултати и проектно финансиране. Усъвършенстване на формулата за финансиране на училищата с добавен компонент от оценката на добавената стойност. Парите да следват и качеството, отчитайки особеностите на училищата и влиянието на различни фактори (местоположение, материална база, режийни).

2.4.5. Включване на допълнителна компонента в субсидията на училището, например според квалификацията на учителите и класиране на учениците в олимпиади.

2.4.6. Национална програма за съвременна материална база във всички училища и създаване на база за целодневна организация (отдих, спорт, интереси). Създаване на необходимите условия за целодневна организация на обучението в училище и занимания по интереси. Национален приоритет - едносменен режим на обучение.

2.4.7. Координирано финансиране чрез оперативни програми, Националния план за възстановяване и устойчивост, европейски средства. Интегриран механизъм за оценка на резултатите от финансирането.
Подобряване на ефективността на ИА "Програма за образование".

2.4.8. Осъвременяване на базите на Министерството на образованието и науката и провеждане на летни и зимни лагери.


3. Професионално образование

3.1.1. Промени в Закона за професионалното образование и обучение за подобряване качеството на обучението и връзките с бизнеса.

3.1.2. Икономически анализ за потребностите на бизнес и държава и дългосрочна прогноза за кадрите. Насочване на средства към професионалните гимназии, в които има приоритетни специалности, идентифицирани от анализа.

3.1.3. Насърчаване на дуалното образование с участие на бизнеса и контрол върху изпълнението. Участие на бизнеса в разработването на учебните програми и в развитието на училищната среда, в професионалната ориентация на учениците, изграждане на кариерен план на учениците, участие в училищното обучение чрез свои специалисти.

3.1.4. Инвестиции в поетапното модернизиране на професионалните училища и изграждане на технологични лаборатории с участие на бизнеса.

3.1.5. Развиване на образователен модел, в който професионална гимназия е кооперирана с висше училище.


4. Приобщаващо образование

4.1.1. Анализ за нуждите на приобщаващото образование. На тази база осигуряване на адекватен функционален и физически достъп до образование, съответстващо на индивидуалните нужди на всяко дете. Преодоляване на основните проблеми - липса на капацитет и стимули, както и недобра координация между институциите в системата на предучилищно и училищно образование, държавните и местни органи и структури, доставчиците на социални услуги, родителите, гражданския сектор.

4.1.2. Прилагане на система за индивидуално идентифициране на дефицитите за всеки ученик и програма за тяхното преодоляване. Да се анализират и обсъдят подходите за работа с децата с интелектуални затруднения и децата с множество увреждания от експертна комисия, включваща специалисти от различни области.

4.1.3. Цялостен анализ на системата на места с висока сегрегация и реализиране на програми за приобщаващо образование.

4.1.4. Преглед и при необходимост промяна на нормативната уредба, засягаща приобщаващото образование.

4.1.5. Анализ на проблемите на социално-педагогическите интернати и специалните училища. Осигуряване на тясна връзка между МОН и Централната комисия за борба с противообществените прояви.


5. Висше образование и наука


5.1. Общи

5.1.1. Усъвършенстване на механизмите за осигуряване на високо качество на висшето образование и научните изследвания без да се нарушава академичната автономия. Задълбочаване на връзката между размера на държавните субсидии за обучение и за научни изследвания с качеството на съответните дейности, оценявано чрез комбинация от количествен анализ на данни и качествен анализ от независими институции.

5.1.2. Изчистване на профилите на висшите училища (изследователски, професионални, образователни) и коопериране в образователно-научни консорциуми.

5.1.3. Включване на икономическа компонента в Националната карта за висше образование и осъществяване на връзка с Иновационната стратегия за интелигентна специализация.

5.1.4. Съхраняване на държавните висши училища по регионите при оптимизиране на специалностите и програмите им в съответствие с необходимите кадри по региони. Участие в създаването на плановете за развитие на регионите.

5.1.5. Интернационализация и включване на висшите училища в европейските образователни и научни мрежи.

5.1.6. Улесняване създаването на международни магистърски програми и обмен на студенти, докторанти и преподаватели с Българската академия на науките и Селскостопанската академия.

5.1.7. Усъвършенстване на Националната карта за висше образование и на Рейтинговата система на висшите училища в България в диалог с работодателските организации и Съвета на ректорите на висшите училища в Република България.

5.1.8. Усъвършенстване на системата за акредитиране и следакредитационен контрол. Изработване на електронна платформа към Националната агенция за оценяване и акредитация и преминаване към акредитация в дигитален вариант.


5.1.9. Анализ и обсъждане на възможни промени в управлението на висшите училища.

5.1.10. Развитие и подкрепа на кариерните центрове във висшите училища.

5.1.11. Създаване на програми за достъп до учене през целия живот. Разширяване и укрепване на мрежата за учене през целия живот; широко приложение на сертифицирани електронни форми за дистанционно обучение.

5.1.12. Преглед и при необходимост усъвършенстване на нормативната база по отношение възможностите за полагане на труд от студентите по съответната специалност и включването им в научни изследвания.

5.1.13. Подпомагане на равния достъп до висше образование чрез стипендии за ученици и студенти с нисък социално икономически статус. С оглед на приобщаването на различни групи с нисък социално икономически статус, насърчаване на квалифицирането на техни представители в ключови професии като лекарската и учителската.

5.1.14. Усъвършенстване на системата за достъп на чуждестранни студенти от страни извън ЕС до българските университети, вкл. на системата за признаване на дипломите и системата за осигуряване на визи.

5.1.15. Приемане на нов Закон за насърчаване на научните изследвания и иновациите, който да включва единен стандарт зададен от държавата за качество на научните изследвания.

5.1.16. Доразвиване на Закона за развитие на академичния състав за гарантиране на качеството на научните изследвания и на преподавателските кадри от държавата.

5.1.17. Координиране на законодателната и изпълнителната дейност за защита на авторското съдържание, създадено от учените - раздел в новия Закон за насърчаване на научните изследвания и иновациите.

5.1.18. С европейско и национално финансиране развитие на центрове за върхови...

 

Виж цялата новина тук: Дневник

Автор: Лора Филева

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: