Новини
"Поколенческа катастрофа" - над милиард ученици още са засегнати от пандемията
Над 60% от учениците в света остават засегнати от коронавирусната пандемия. От началото си кризата е променила живота на още 580 млн. повече деца и обучаващи се младежи в последните месеци и задълбочила съществуващи проблеми, довеждайки ги до "поколенческа катастрофа".
Това сочи документ на Организацията на обединените нации, акценти от който бяха представени вчера от генералния секретар на организацията Антониу Гутериш.
Към средата на юли решението в 160 държави е училищата да остават затворени. Поне 40 млн. ученици са били лишени от предучилищна подготовка, а смущения на образователния процес са преживели 94% от всички учещи се - 1.95 млрд. - е било регистрирано в хода на ограничителните мерки.
"Загуба на неизразим човешки потенциал"
Още преди пандемията близо 250 млн. деца са били извън образователната система, а едва четвърт от учениците на гимназиален етап в развиващите се страни завършват с основни умения, поясни Гутериш във видеообръщение.
"Сега сме изправени пред поколенческа катастрофа, която може да пропилее неизразим човешки потенциал, да подрине десетилетия напредък и да изостри вече вкоренените неравенства," каза Гутериш във видеообръщение, с което започна кампанията на ООН Save our Future ("Спасете бъдещето ни"). По думите му, щом предаването на COVID-19 в общността бъде овладяно, първият приоритет трябва да е връщането на учениците в учебните заведения.
Почти всички са в страни с ниски доходи
От засегнатите ученици 99% са в държави с ниски или близки до ниските доходи. Намаляват възможностите за най-уязвимите, за младежите и възрастните - както за тези, които живеят в бедни и провинциални райони, така и за бежанци, хора с увреждания и вътрешно разселени, се казва още в документа на ООН.
В много случаи - включително в считани за развити държави като Италия - ученици нямаха качествен достъп до дистанционното образование заради липса на достъп до интернет или устройства. И в документа на ООН е посочено, че макар кризата да отприщи иновации в дистанционното обучение, тя показа, че бъдещето на образованието трябва да се ръководи от принципа никой да не губи от трансформацията, а в момента не е така.
Това не изчерпва проблема: има риск загубите за образователната система да се отразят и на следващи поколения и да заличат напредъка по теми като образованието на жените. Само заради икономическите последици на пандемията според оценки на ООН 23.8 млн. деца по света може да нямат достъп до училищно и предучилищно образование. Следват и други проблеми: затварянето на образователни институции означава, че в много части на света децата губят достъп до хранителни продукти, а родителите - частична или пълна възможност да работят.
Какво да се направи
Според ООН е нужно:
- да се спре националното и локално предаване на COVID-19 и незабавно след това да се изработи план за отваряне;
- защита на финансирането на образованието въпреки най-дълбоката рецесия, която повечето живеещи сега хора си спомнят (например не бива да се намалява делът на средствата за образование в националния бюджет);
- да се укрепят образователните системи така, че да отговарят на нужните на безопасното отваряне на училищата и възможност да реагират при бъдещи кризи;
- да се преосмисли образованието и да се ускори промяната в начините на обучение и преподаване; това според ООН е и моментът да се предотврати отпадането на ученици, особено от маргинализирани групи, и да се създаде гъвкавост в системата.
Да се отворят ли училищата или не
Водещи държави в света се колебаят дали учебната година трябва да започне в познатия преди кризата вид и ако да - как трябва да стане това. В Съединените щати темата добива политически измерения. Президентът Доналд Тръмп смята, че училищата трябва да отворят...
Виж цялата новина тук: Дневник