Новини


18Яну2016

Опитни мишки от пети клас

Образователната реформа, която ще започне догодина, най-вероятно ще се окаже като първия сняг. Тоест, ще ни изненада. В положението на най-изненадани ще се окажат точно випуските, които са "ключови" в българското училище - децата от първи и пети клас. Точно там, където малките започват нов образователен етап. Там, където им се налага да се адаптират - било към първия учител, било към факта, че за първи път вече имат не един, а много преподаватели, че им се налага да учат купища термини и за първи път да пристъпят на територията на абстрактното мислене.


Точно тези два класа ще бъдат и първите, които ще опитат плодовете на училищната реформа. Проблемът е какви точно ще бъдат те. Новите им учебници, по които те трябва да учат коренно различни неща, е много вероятно да не бъдат готови до първия учебен ден. Дори и ако все пак са написани, със сигурност не е имало време да бъдат апробирани поне за една година сред ученици, за да се види какво им куца. До момента поне това бе желязно правило при издаването на нов учебник, и въпреки него сме свидетели на купища помагала с грешки, пропуски, двусмислици и откровени бисери, които се подмятат в медиите с години. Дори и когато вече са премахнати от учебниците. След като време за проба не е имало, е логично да предположим, че новите учебници ще изобилстват точно с това, за което от години говорим - грешки и неясноти. От министерството успокоиха, че ако нови учебници за пети клас няма, децата щели да учат по история от помагалата за седми клас. Целият проблем е, че тези помагала са написани за друга възрастова група. В тях вече са употребени термини и понятия, които учениците са усвоили в пети и шести клас. Ако дадем тези учебници на петокласниците, те няма как да ги разберат. Остава да се надяваме, че учителите ще компенсират недъзите на учебника в клас. Само дето не всички учители са магьосници. А за да проведеш тази реформа, май се изисква нещо повечко от магия.

В новите образователни документи и в самия закон, приет от парламента, се говори за нова философия на реформата, за "компетентности", които децата трябва да усвоят. Едва ли обаче някой знае какво се крие зад евроклишето за компетентностите. И как точно това трябва да промени и учебници, и учители, и училищна среда. Най-голямото ми опасение е, че в името на "компетентностите" ще се ...

Виж цялата новина тук: Стандарт

Автор: Стела Стоянова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: