Новини


3Юли2024

Огромен дефицит на учители по математика и физика

Родните училища отново са изправени пред липса на учители по ключови специалности, най-вече такива по физика и математика.

"Изненадващо, тази година изключително сериозен е дефицитът на учителите по физика и математика, като към тях се добавят и предмет като Технологии и предприемачество. Преди няколко дни пуснах обява за учител по Физическо възпитание и там се оказа, че има 80 заявления за една позиция, което означава, че има изключително голямо предлагане на тази специалност за поредна година", каза директорът на 119-о училище "Акад. Михаил Арнаудов" в София Диян Стаматов за "България сутрин".

Според него това се дължи на нерегулирания пазар на академичното ни образование.

"Такъв дисбаланс, където няма учители по математика и физика, а има свръхпредлагане на учители по физическо възпитание, показва една тенденция, в която държавата не се е намесила през последните години. Това, което трябва да се промени, е дефицитните дисциплини, където има под един кандидат на училище, да бъде направено така, че тези специалности да бъдат безплатни, след това да имат много по-високи стипендии за студентите, които ги изучават", добави Стаматов за Bulgaria ON AIR.

По думите му другото, което трябва да се направи, е студентите, които ги изучават, да имат бърз и лесен достъп до различни европейски програми.

"Единственият кандидат, който се отзова на обявата за учител по математика, е учител на 63 години, което показва, че хората, които са от по-старото поколение, силно дисциплинирани и силно организирани, в трудни ситуации продължават да се отзовават и да реализират това, което могат със сили и енергия. В същото време във ВУЗ-овете не влизат желаещи за изучаване на учител по математика и физика", подчерта директорът.

Той е на мнение, че идеята в училище да се изучава религия не е нова.

"Тя някъде от 2013-2014 година започна да се лансира. Не би представлявало проблем намирането на кадри, които да обезпечат подобна дисциплина. По-скоро интересът от страна на родителите няма да покаже устойчивост. Задължителният формат няма как да се приложи според настоящия национален консенсус по отношение на религиозното образование", поясни Стаматов.

Гостът добави, че форматът, по който се извършва националното външно оценяване, не е променян през последните години.

"Той е създаден в началото на 2000 г., той е консервативен. Само се усложнява организацията по провеждане, усещаме една силна стресова ситуация от всички кандидатстващи при самото НВО...

 

 

 

 

Виж цялата новина тук: България он ер

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: