Новини


27Юни2023

Обидно е учители да поставят под съмнение компетентностите на оценителите на ДЗИ

Шинка Дичева, преподавател по български език и литература в Математическа гимназия „Акад. Кирил Попов“ - гр. Пловдив и оценител на ДЗИ, която коментира по повод писмото на зрелостниците от 73. СУ "Владислав Граматик", гр. София (виж ТУК). 

Колеги, срам ме е от това, което чета в медиите по повод “неясните критерии за оценяване на ДЗИ”. Излива се несправедливо недоволство против учителите от страна на “учители”! Обвиненията за неясни критерии и субективно оценяване са напълно неоснователни. Наистина литературата предполага творческа свобода, но в голяма част от въпросите се изисква отговорите да бъдат съотнесени към посочен текст, а ученикът е нужно да покаже своята функционална грамотност и правилно разбиране на предоставена(та) информация. Неоснователните клевети са срамни, но по-притеснително е, че колеги учители също не могат да разберат условията на задачите и некоректно говорят за придържане към „ключ“ с отговори. Разбира се, че трябва да се зададат очаквани резултати, спрямо които да се регламентира изчерпателност (пълнозначност), целенасоченост и т.н.

Обидно е учители да поставят под съмнение филологическите компетентности и естетическите ориентири на оценителите при разглеждане на 40. задача от ДЗИ, в която се очаква разширен свободен отговор при съпоставка на два лирически текста – „Молитва“ на Атанас Далчев и „Молитва“ на Борис Христов. В този тип задачи не може да се оформя ключ с възможни отговори, а всеки ученик получава точки спрямо степента на задълбоченост, идейно-критическо, филологическо и книжовноезиково моделиране на словото си.

Възмутителен е фактът, че учители НЕ могат да обяснят на учениците си защо са получили броя точки и/или защо оценителите са отнемали точки. Тук не може и не е редно да се създават възможни очаквания, но всеки себеуважаващ се филолог би трябвало да може да аргументира/съотнесе спрямо отговора оценка/точки и т.н. За какъв ключ, колеги, става дума в подобен тип задачи? Да се разтълкува стихотворението на Борис Христов или това на Атанас Далчев в ключ? Срамно е! Същото се отнася и за 41. задача от ДЗИ, при която се очаква създаване на интерпретативно съчинение или есе.  Ако един учител не може да обоснове получените точки на двама, а понякога и на трима проверители, то значи поставя под съмнение не оценителите, а своите интерпретативни способности и професионални компетентности.

Мисля, че към длъжностната характеристика на всеки учител трябва да бъде и отговорността да бъде оценител. Лошо е, че се изказват и учители, които са извън системата, които не работят “на терен”, а в хола, вкъщи, и които грозно критикуват “ония даскали”...

 

Виж цялата новина тук: Уча в Пловдив

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: