Новини


10Окт2022

Новите учители – по-образовани, по-добре платени, но без ясни цели

Често напоследък се задават въпроси, като например какви хора стават учители, кой ще преподава на децата ни, какви характеристики и умения притежават учителите и ще съумеят ли да се справят с бъдещите предизвикателства пред съвременното преподаване. На тези въпроси частичен отговор можем да открием в  рейтинговата система на висшите училища в България – тя поддържа много богата база данни за това какви са студентите и какво се случва с тях след завършването им.

По отношение на направленията, в които се обучават бъдещите учители, а именно „Педагогика“ и „Педагогика на обучението по…“ се забелязват интересни тенденции:

1. За да станеш учител, е необходим все по-висок успех в средното образование.

Средният успех в дипломата на учениците, кандидатстващи за учители, расте през последните години с висок темп. Макар все още той да е по-нисък от средния за всички кандидат-студенти, ножицата между тях постепенно се затваря. Това означава, че желаещите да учат за учители, вероятно са по-мотивирани от преди, те са обект на все по-сериозна конкуренция, а в специалностите се приемат все по-добри ученици. “Можем да допуснем – макар и с много уговорки –  че по-добрите ученици ще са по-добри студенти и ще станат по-добри учители”, обобщават от Института за пазарна икономика (ИПИ).

2. Рязко се увеличава броят на студентите в педагогическите специалности, както и делът на дипломираните студенти.

В направление „Педагогика“ за 5 години броят на студентите се увеличава с близо 5 хиляди. В направление „Педагогика на обучението по…“ студентите нарастват значително след 2019 г. Дипломираните студенти също отбелязват значителен ръст и в двете направления. Причината за по-високите бройки вероятно се крие в очакванията за по-високо гарантирано заплащане, което е особено силно предимство в по-малките населени места с ниски средни възнаграждения.

Друг фактор вероятно са очакванията за сравнително висока степен на защита, която учителите имат на работното място. Когато все повече и все по-мотивирани студенти учат и завършват висше образование, можем да очакваме, че ще има подбор на все по-добри учители за училищата.

3. Все повече  студенти, завършили педагогика, работят като учители.

Между 2015 и 2021 г. делът на избралите да упражняват учителската професия сред завършилите педагогика студенти се увеличава с над 17 п.п. в направление „Педагогика на обучението по…“ и с около 3 п.п. в направление „Педагогика“. Високият дял на завършилите, които започват работа като учители, на практика означава, че професията е все по-желана, което ще даде възможност на гилдията да се „подмлади“.

4. Повишаването на заплатите в сектора е ускорено, като осигурителният доход на завършилите учители расте по-бързо от средния след 2017 г.

Тази тенденция е резултат от политиката за повишаване на заплатите в образователния сектор и се отразява и върху останалите показатели в сектора, свързани със статута на учителската професия.

Какво не забелязваме все още в образователната система обаче?

1. Липсва установена връзка между представянето на учителите и качеството на образованието в училищата и оттам – финансирането на институциите. Обвързването на финансирането с качеството на образованието предстои, но трябва да бъде направено по начин, който стимулира слабо представящите се да подобряват резултатите си и не ограничава добре представящите се да продължат да работят.

2. Липсва сериозна „употреба“ на богатата национална и международна база данни от оценки и изследвания на качеството за управление и вземане на решения за развитие на системата. Все още не виждаме министерството да извършва сериозни анализи на резултатите на учениците, които да залегнат в основата на вземане на решения за развитие.

3. Липсват ясни цели пред учителите какво да постигнат в клас – такива, които те да разбират и да могат да бъдат измервани с числа. Липсата на конкретни и ясни цели пречи за решаване на конкретните проблеми.

4. Все още липсва достатъчно свобода за учителите за вземане на решения извън...

 

Виж цялата новина тук: Kmeta.bg

Автор: Нина Александрова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: