Новини
Нов вид изпити борят частните уроци. И ще са със седмица по-късно (Обзор)
Предстоят 506 конкурса за училищни директори
Обучението да се преакцентира от усвояване на знания към формиране на умения. Да се намали фактологическата тежест в учебните програми, а това изисква и промяна в оценяването - да не се оценява основно възпроизвеждане на знания.
Това са част от приоритетите на Министерството на образованието и науката, които обяви министър проф. Галин Цоков.
Учебните програми трябвало да станат по-ориентирани към уменията и с по-голяма връзка между отделните предмети. За това ще са необходими месеци, а може би и година, но започваме веднага, уточни министърът.
Досега през годините с тях било говорено за интегрален тест, в който има въпроси от различни предмети. “Това наистина е плашещо. Ако направим нещо такова, няма да го насочим в тази посока. Ще търсим възможност в самата задача решението да бъде свързано с използване на знания от различни области, нещо, което е свързано с проблемно мислене, с използване на умения на интердисциплинарност”, коментира още министърът. Промени изведнъж нямало да се правят. Първо ще се пробват в олимпиади по различни предмети, за да се види как се справят учениците.
В МОН обсъждат идеята изпитите след 7-и клас догодина да са една седмица по-късно в сравнение с тази или в предпоследната седмица на юни. Графикът нямало да пострада. Проверката на работите на седмокласниците трябвало да е с приоритет пред 10-и клас заради план-приема в гимназия.
Предстои да се организират 506 конкурса за училищни директори. Трябвало обаче да се гарантират добри тестови въпроси за втория етап от конкурса, както и подходящи казуси за разрешаване за третия.
В 7-и клас: 2/3 трудно вникват в смисъла на “Опълченците на Шипка”
Проф. Цоков: Резултатите са притеснителни
Едва 35,29 точки е средният резултат, постигнат от седмокласниците на националното външно оценяване по математика. Това стана ясно, след като оценките бяха обявени вчера.
Единствено София, Варна и Смолян са минали средния резултат. С най-ниски резултати са седмокласниците от Видин, Разград и Сливен.
Повече от 1/2 успешно се справят със задачите, свързани с пресмятане на числов рационален израз и с решаване на неравенство. Около 37% умеят да разграничават простите числа в дадена редица от числа, почти 2/3 от учениците се затрудняват да прилагат свойствата на пропорциите.
Учениците се затрудняват при определянето и записването на координатите на симетрична на дадена точка в правоъгълна координатна система. Проблеми има и при разчитането, използването и интерпретирането на данни, представени с текст или диаграма. Децата се затрудняват и при съставянето на математически модел на реални житейски ситуации и преобразуването му с математически методи и алгоритми.
Средният резултат за 7-и клас по български език и литература е 55,04 точки. Задачите с избираем отговор не са проблем за учениците. Повече от 3000 са с максимални или много близко до тях точки от работата си върху тези задачи. Умеят да намират и извличат информация от текст. Над 75% не се затрудняват при определянето на синоними и антоними.
При задачите със свободен отговор най-трудна се е оказала 25-а задача. Учениците трябваше да разтълкуват внушенията на стихове от одата “Опълченците на Шипка” -близо 2/3 са се затруднили да разтълкуват смисъла на посочените стихове. Резултатите от изпита по математика в 7-и клас, както и на матурите са притеснителни. Притеснителни са и резултатите от PISA. Не могат да се вземат бързи решения. Трябва да се направи внимателен анализ на ситуацията. Това каза министърът на образованието Галин Цоков.
“Средният брой точки е проблем, който стои не отсега. Много е важно да се...
Виж цялата новина тук: 24 часа
Автор: Ярослава Прохазкова