Новини


3Фев2022

Николай Денков, министър на образованието: Лятна програма ще обедини спорт, учене и култура за децата

За проблемите в системата на училищното образование, включително предизвикани от COVID кризата, "Дневник" разговаря с министъра на образованието и науката (МОН) академик Николай Денков.


Как ще бъдат наваксани дефицитите, които носи онлайн обучението?

Едните мерки изискват когато премине онлайн обучението, всеки учител за всяко дете да дефинира кои са конкретните дефицити, които са се натрупали - по кои предмети кои теми не са добре изучени. Има и финансиране (за учителите - бел.ред.), така че на базата на този анализ учителите да могат да работят с едно дете или с група деца със сходни проблеми по време на учебната година. В класовете, в които учебната година свършва преди 30 юни, има няколко седмици, в които ще могат да продължат да се обучават по същата логика - индивидуално или групово, за да наваксат с дефицитите.

Не на последно място, ще използваме максимално летния период, където няма епидимични вълни, за да излязат децата в извънкласни дейности и да ги комбинираме с отдих, спорт, културни дейности. Беше обявена нова програма, така че децата и да се социализират, и да играят, да общуват, но също така и да се продължи с обучението в неформална среда.

 

Тоест, подготвяната от МОН програма за преодоляване на пропуските на учениците вече работи?

- Има една програма от края на миналата година - "Отново заедно - за летния отдих. Новото за тази година е новата програма, която е включена в бюджета. Министерството на финансите не само я одобри, то я инициира в известен смисъл. Тя ще бъде съвместна между МОН, Министерството на младежта и спорта и Министерството на културата. Децата ще обогатят общата си култура през лятото и ще проодължат със спортни отбори, театрални групи, хорове, а програмата може да продължи и през следващата учебна година.


Защо през лятото не беше подготвена безопасна присъствена учебна година за учениците?

- През лятото свършихме доста работа, за да подотвим безопасна среда. Ваксинирахме около 28% учители, в момента са почти 50%. Осигурихме средства за дезинфектанти, маски и други необходими материали, 15 млн. лв. бяха разпределени в училищата в началото на учебната година. Работихме доста сериозно и не много лесно с Министерството на здравеопазването (МЗ), за да въведем т. нар. регионален подход. Именно това е причината днес да не бъдат затворени училищата на много места. Когато свърши учебната година, ще направим статистика и ще видите, че много по-дълго време децата са били в клас.

Направихме доста срещи с различните родителски организации, включително с учителските организации, непрекъснато имаме разговори и всеки месец - официални срещи, със социалните партньори. И по това време - юли, август, когато нямаше вълна - никой не би предположил, че ще се наложи да купуваме тестова за милиони левове. Тогава спорът беше съвсем друг - осигурени ли са компютри? Да, осигурихме компютри за всяко дете. Има ли интернет? Да, осигурихме интернет за всяко дете. И оттам нататък спорът беше да има ли мерки или да няма изобщо. Не на последно място, какви да бъдат мерките в училище, се решава от МЗ.


Близо 6.5 млрд. лв. получи МОН от държавния бюджет за тази година. Парите са стриктно разпределени, за какво няма да стигнат?

- Всяко увеличаване на парите е свързано с точно определена политика. Ако трябва да направя анализ от гледна точка на всички политики, за които отговаряме, струва ми се, че образованието е сравнително добре обезпечено. Увеличението в областта на науката е по-малко, отколкото смятам, че е оптимално. Министърът на финансите настоява да опитаме по-категорично да обвържем финансирането в областта на науката с конкретни задачи, програми. Работата по осигуряване на средства за наука продължава и през следващите месеци , надявам се при актуализацията (на бюджета - бел.ред.) да има повишение и на тези средства.


За пореден път се увеличават учителските заплати, как това може да гарантира качеството на преподаване?

- Това е необходимо, но не достатъчно условие. Ако няма добри заплати, особено при големия брой учители, които излизат в пенсионна възраст, няма как да осигурим качествено ново попълнение. Но голяма част от младите учители не издържат на напрежението и напускат и тук доста неща могат да се направят. На първо място, задължително всеки нов млад учител трябва да бъде подкрепен от ментор. Това се прави на много места, но не е задължителна практика. Трябва да стане задължение, така че всеки учител да получи подкрепа от по-опитен колега.

Задължително е и да се подобри системата за квалификация на учителите, там доста средства се отделят, но ефективността е доста ниска поради различни прични, които анализираме. Ще бъде променена организацията, така че темите да бъдат по-актуални и да има контрол върху изпълнението на квалификационните курсове, защото не е важна тапията, а какво са научили учителите.

Важно е да се разтоварят учителите от тежести, кото не са им присъщи и нямам предвид тестването на децата - това е задължителен елемент - да осигурим безопасна среда, докато е висока заболеваемостта. По-скоро да ги освободим от административни задължения, кото отнемат доста време, трябва да им се освободи време да работят повече с децата. И задължително да се облекчи фактологията в учебните програми и учбниците. Това е труден процес, но един от най-важните.


Какви са първите стъпки в тази насока - облекчаване на учебното съдържание и изчистване на учебниците от ненужна фактология?

- В момента дефинираме и обсъждаме и с експерти как да определим екипите, които ще могат да осъществят този процес. Начинът, по който досега са оценявани учебните програми и свързаните с тях учебници, не работи добре. Твърде академични са, има много термини, които не са необходими на децата. Това отнема от възможностиите за повече упражнения, повече развиване на важни умения.

В моемнта подготвяме по-активно да влязат новите методи на преподаване - става дума за електронния облак, който трябва да влезе в действие през следващата година. Тези нови методи на преподаване изискват определена квалификация на учителите и промяна в начина, по който трябва да бъдат обучавани учители във висшите училища.


Как могат да се повишат резултатите от националното външно оценяване (НВО) за 7 клас?

- Това е комплекс от няколко групи дейности, които трябва да се движат успоредно - едната е актуализиране на учебните програми, които да са в съответствие с компетентностите, които очакваме да развиват децата. Втората е квалификацията на учителте заедно с въвеждането на новите методи - електронни облаци и ресурси, така че да се облекчат и учениците, и учителите. Трябва и промяна в начина на изпитване, защото всеки знае, че като видим как ни изпитват, нагласяме начина на учене така, че да съответства на изпитването.

В последните месеци обсъждаме с колегите доколко можем да актуализираме задачите, тестовете на изпитите. И тъй като не можем рязко да правим тези промени, се правят поетапно, за да може и образователната система да се адаптира спрямо изпита, който очакват децата.

 

Какво трябва да се промени във формата на НВО за 7 клас, за да се превърне то в индикатор за успеваемост на политиките в образованието, да се използва като инструмент, който оценява компетентности, каквато е програмата PISA например?. Всъщност, това цел ли е на МОН?

- Имаме две свързани цели. Едната е да започнем по-добре да оценяваме компетентности, но това е свързано с промяна в начина на преподаването и изпитването. Работим в посока част от изпитите тази година да бъдат в електронна среда (НВО по "Информационни технологии" за 10 клас - бел.ред.), както се правят и олимпиадите по информационни и комуникационни технологии.

Другата цел е да използваме тези оценявания като основно средство на оценка на добавената стойност в училищата. Идеята е не само да оценим какво се случва в конкретно училище, а след това да анализираме на какво се дължат проблемите - дали учителите не са добре квалифицирани, дали има проблем с материалната база, с организацията, може би директорът не е достатъчно добър мениджър.

Друга цел е да разберем къде има системен проблем в начина, по който е организирано обучението. Примерно, може да се окаже, че разпределението на бюджета не е добре балансирано и някои училища получават повече средства за сметка на други. Този анализ ще ни позволи да прецизираме формулите, по които разпределяме бюджетите на училищата.

Друга възможност е да свържем тази оценка на добавената стойност с оценката на качеството, но и с атестирането на учителите, защото ще можем да видим конкретен учител как се е представил спрямо другите учители в подобни групи училища. Много е важно, че оценката на добавената стойност, която се базира на НВО, ще сравнява постиженията само на училища в дадена група. Ще сравняваме примерно училищата в малки населени места, само професионалните гимназии помежду им или само профилираните гимназии.


Споменахте атестирането на учителите, което беше отложено заради пандемията. Какви конкретно новости ще има?

- Най-големият проблем днес е, че в Закона за училищното и предучилищно образование атестирането е пряко свързано с процеса на инспектиране, а той е дефиниран в закона така, че е неизпълним. Изисква се на всеки 5 години инспекторатът да провери всяка и...

 

Виж цялата новина тук: Дневник

Автор: Видка Атанасова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: