Новини
„Нашите пари“ влиза в 10 училища
Около 300 ученици в 10 училища в различни български градове ще учат как да управляват личните си финанси през втория срок на настоящата учебна година. Те са първите участници в образователна програма за финансова грамотност на Visa, водещата глобална технологична компания за разплащания. Програмата е разработена с подкрепата на българските банки и е насочена към ученици от 9. до 11. клас.
За целта специално бяха създадени учебно помагало и учебна тетрадка „Нашите пари“, които обхващат ключови финансови теми, като икономика, финансови термини, лични финанси, изготвяне на бюджет, депозити, кредити, инвестиции и др. Те са отпечатани от издателство „Просвета“ и са изготвени съобразно стандартите за съдържание в образователните материали. Техен автор е Красимира Толина – училищен преподавател и обучител на учители по икономически предмети, с богат педагогически опит и задълбочени експертни познания.
Партньори в дългосрочния проект са също Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ) и онлайн платформата „Уча.се“, на която ще се публикуват видеоуроци на различни финансови теми, включени в учебника.
„Днес е широко разпространено мнението, че за да се запази в дългосрочен план устойчивостта на дадена икономика, от съществено значение е настоящите и бъдещите потребители на финансови продукти да разполагат с необходимите финансови познания и умения, така че да бъдат в състояние да вземат информирани и разумни решения. Освен това между отличните финансови познания и успеха на предприемача съществува тясна връзка. Visa и българските банки ще осигурят точните умения, необходими на учениците да успеят в модерния свят“, каза Красимира Райчева, мениджър на Visa за България, при обявяването на програмата в литературен клуб „Перото“ в НДК.
Целта на програмата е да научи младите хора как да разпределят своя бюджет и да правят разумен избор относно личните си финанси. Освен часовете в десетте училища ще има и онлайн присъствие и активност в социалните канали, за да се постигнат по-висока ангажираност и по-добро разбиране на темите.
„Трябва да развиваме уменията на младите хора и да ги стимулираме да постигат повече, което ще има позитивен ефект както за пазара на труда, така и за растежа и иновациите в България. Финансова грамотност е умението да разбираш как работят парите в днешно време, познанията, които позволяват на човек да взема ефективни решения за средствата, с които разполага. Нашата кампания ще помогне на младите хора да управляват по-добре средствата си в един свят, който всеки ден става все по-дигитален“, каза Александър Георгиев, председател на борда на Visa в България.
Без познания по финансова грамотност за младите хора е трудно да управляват ежедневните си финанси или да разпределят бюджета си, показа представително проучване, поръчано от Visa през 2016 г. сред ученици от 9. до 12. клас. Ниското ниво на финансова грамотност сред учениците се потвърди и от недостатъчните им познания по различни практически въпроси във финансовата сфера. Все пак, в контекста на недоброто теоретично и финансово образование, по-голямата част от учениците (84%) биха желали да посещават часове по практическа финансова грамотност, показва също проучването.
През последните 20 години Visa разработи и реализира качествено финансово обучение за потребителите в цял свят в сътрудничество с банки, партньори и правителства. През 2008 г. компанията се ангажира чрез Глобалната инициатива на президента Клинтън да достигне до 20 милиона души от цял свят с програмите си за финансова грамотност до 2013 г. – цел, която беше постигната една година по-рано от предвиденото. Днес Visa продължава да надгражда това постижение, като разширява обхвата на програмата и включва България в глобалната програма на компанията „Practical Money Skills for Life“ („Умения за управление на личните финанси“), която започва през 1995 г., а днес вече е достъпна на 16 езика в 42 страни. За този период програмата е достигнала до над 40 милиона души в цял свят, предоставяйки на възпитатели, родители и ученици достъп до безплатни ресурси за обучение, които включват статии на теми за личните финанси, игри, планове на уроци и други.