Новини
Към учителите: 8 приобщаващи игри за вашите ученици
Тази статия е част от специалния проект "На училище" на "Детски Дневник". Поредицата разказва за най-важните промени, които влизат в сила от началото на учебната година с новия Закон за училищното и предучилищното образование. Заедно с това родителите могат да си припомнят най-важните съвети на специалистите как да подготвят децата за връщане към работния ритъм и да открият идеи за занимания през годината.
"Детски Дневник" публикува статията от сайта "Приобщи се" на Център за приобщаващо образование. Тя предлага осем приобщаващи игри, които учителите могат да предложат на деца от всички класове в началото на учебната година.
СНИМКА НА КЛАСА (вдъхновена от: Tiffany Park Elementary School, Сиатъл)
Необходими материали: листове за рисуване, моливи, бои, флумастри, цветен кадастрон
Как се играе: Обяснете на децата, че ще правите нестандартна "снимка на класа". Нека всяко дете нарисува свой автопортрет. Заедно с децата изрежете рисунките и направете колаж. Можете да залепите колажа пред класната стая или вътре в стаята на видимо за децата място.
Тази съвместна дейност ще позволи на децата да изразят себе си, ще им покаже, че макар и да изглеждаме различни, има много неща, които ни свързват. "Аз съм аз и съм уникален." "Ние всички сме част от един и същ клас."
Говорете за общите интереси, за приятелството, за това да приемаш различието и да го цениш.
Понякога причината другите да ни възприемат по определен начин не е заради начина, по който изглеждаме, а заради начина, по който изразяваме себе си.
ВСИЧКИ МОИ ПРИЯТЕЛИ, КОИТО...
За кого е подходяща играта: всички възрасти.
Необходими материали: няма.
За какво помага играта: развива усещането за това, че сме част от общността, инициира връзка между децата.
Преди да започнете играта: Подредете столовете в кръгче, за да осигурите пространство на децата да се движат. Столовете в кръга трябва да са с един по малко от броя на децата.
Как се играе: Децата сядат в кръга на столчетата си. Едно дете остава право в центъра на кръга. Застанете първо вие в средата и задайте примерните думи: "Всички мои приятели, които обичат да карат колело." Всички деца, които обичат да карат колело, трябва да сменят мястото си с друго дете. Онези, които не обичат, остават на столчетата си.
Детето, което е в средата продължава: "Всички мои приятели, които носят дънки" и се опитва също да си намери столче, на което да седне. Децата си сменят местата. В средата идва детето, което не успяло да седне на столче. Играта наподобява "Музикални столчета".
Варианти: Ако нямате възможност да разместите класната стая, така че да подредите столовете в кръг, можете да използвате следните команди:
"Да станат всички мои приятели, които ... са гледали филма "Замръзналото кралство".
"Да плеснат всички мои приятели, които... обичат кучета."
"Да скочат всички мои приятели, които.имат тъмна коса."
Децата могат да се редуват по часовниковата стрелка. Важно е всички да кажат думите: "Всички мои приятели, които"
ОПЛИТАНЕ - ЗАПЛИТАНЕ
За кого е подходяща играта: за всяка възраст.
Необходими материали: няма.
Необходимо е достатъчно голямо пространство според броя на децата, които участват.
Разделете класа на 2 или повече групи. Броят на децата в една група не бива да надвишава 12. Нека всяка група образува кръгче. Добре е децата да са близо едно до друго. За целта, преди да дадете старт, помолете децата да минат крачка напред.
Как се играе: При сигнал "Старт" от Ваша страна, всяко дете хваща за ръцете когото си избере от кръгчето, като няма право да се хваща за децата, които са от двете му страни. Всички се оплитат. Целта на играта е децата да се разплетат, без да си пускат ръцете. Разбира се можете да направите играта състезателна. Групата, която първа се разплете, печели. Можете да говорите за това, че разплитането изисква много общуване, взаимна подкрепа и отборна работа.
Варианти: Може да опитате с целия клас без да разделяте децата на групи. Колкото повече участници има, толкова по-сложно е общуването (решаването на проблеми), но и по-забавно.
Усложнете правилата – например, всяко дете трябва да хване с всяка ръка различно дете, а не едно и също с двете си ръце. В следващ кръг на играта може правилото да включи и това децата да не си говорят, докато се разплитат, а да се разбират без думи.
ДИСКРИМИНАЦИЯ? НЕ, БЛАГОДАРЯ, ПРЕДПОЧИТАМ ТОЛЕРАНТНОСТ! (от помагалото "С ръце и сърце около света")
Идея за игра: Открий какъв съм аз
Време: 15 мин.
Необходими материали: Листа с различни характери и роли. Подгответе характери и роли на хора, които са различни от нас по един или друг начин – цвят на кожата, икономическо положение и към които знаете, че има предразсъдъци. Ролите трябва да са толкова, колкото са участниците. Може някои роли да се повтарят.
Цел: Участниците да получат разбиране за това какво е предразсъдък. Работа с цялата група
Примерни роли:
Аз съм беден – присмивай ми се
Аз съм с увреден слух – викай ми, когато ми говориш
Аз съм ром – ти мислиш, че съм мръсен
Аз съм чужденец – гледай ме странно
Аз съм с увреждане и се движа бавно – не ме изчаквай – ти бързаш
Аз съм жена – шофьор
Аз съм рус/а
Аз съм красив/а – прави ми комплименти
Аз съм арабин – страхувай се от мен
Аз съм от САЩ – имам много долари
Насоки: Разлепете ролите на гърба на всеки от класа, без той/тя да вижда и без да знае каква е неговата/нейната роля. Сега нека всички да започнат да се разхождат, да четат ролите на другите и да правят това, което е написано на листа, или което са чували за такъв тип човек, но без да издават какво е написано. Участниците трябва да се опитат да разберат какво пише на гърба им. Нека това да продължи докато всички разгледат и "общуват" с всички.
Съберете групата и дискутирайте с всички.
Примерни въпроси към всеки един последователно:
Какво се случваше с теб? Как се държаха другите?
Как се чувстваше ти? Кой/какъв си мислиш, че беше?
След като сподели, нека всеки един да прочита листчето с неговата роля.
Дискутирайте отново: Справедливо ли е такова поведение към тази група хора, към която ти принадлежеше? На какво се дължи такова поведение? Често ли се случва в нашето общество? Имаш ли примери за друга група хора, или със самия теб, някой да се е отнасял с пренебрежение или с неуважение? Справедливо ли е такова отношение? Има ли нарушение на някое от правата? Как да избегнем подобно отношение?
ПОЗНАЙ РАЗЛИЧИЯТА, УВАЖАВАЙ РАЗЛИЧИЯТА (от помагалото "С ръце и сърце около света")
Идея за задача: Открийте приликите
Време: 15 мин.
Цел: Участниците да достигнат до разбирането, че всички човешки същества са различни и уникални и заслужават уважение и зачитане. Въпреки това, хората имат и много общи неща помежду си.
Необходими материали: Бели листа и химикалки.
Работа в групи до 6-8 човека
Насоки:
1: Съберете участниците в малки групи. Нека всяка група да вземе лист хартия и да направи на него две колони – колона Прилики и колона Различия.
2: За 5 минути, нека участниците да обсъдят и да запишат приликите за всички в тяхната група. Например: всички са българи, говорят един език, всички имат тъмен цвят на косата, всички празнуват рожден ден през лятото, всички живеят в един град и т.н.
3: След това за още 5 мин. групите да отбележат кои са различията, които откриват. Например: различен пол, различен цвят на косата, някои имат братя, други сестри, а други са сами и т.н. Когато записват приликите и различията е важно участниците да се консултират с всички членове от групата, без да пренебрегват никого.
4: Нека всяка група да представи приликите и различията.
5: Дискутирайте, примерни въпроси:
Кое е онова, което ни свързва? А онова, което ни прави различни?
Кое виждаме по-лесно – приликите или различията?
Как ви карат да се чувствате различията, когато трябва да общувате с някого, който е различен?
6: В заключение, ако прецените, можете да направите на флипчарт хартия един общ списък с прилики и различия на цялата група, който да окачите на стената, така че това да бъде като един празник на приликите и толерантността към различията...
Виж цялата новина тук: "Дневник"