Новини
Колко временно да затворим училищата? След 3 седмици ще се каже - още три. Може ли неграмотни да ограмотяват деца?!
До две седмици училищата започват редуване на присъствено и е-обучение за класовете по графици до Рождество
Категорична и остра позиция срещу национално затваряне на училищата изрази днес министърът на образованието Красимир Вълчев.
"Категорично не сме съгласни със затваряне на всички училища. Това ще бъде проблем за образователното развитие на голяма група ученици до края на годината, не обсъждаме такъв вариант. Ще направим всичко възможно децата да учат присъствено", заяви той и допълни, че е нормално у учителите да има страх, някъде вече има и психоза и ако това е по-малкото зло, ще се носят маски и в клас, но няма да препоръча пълно затваряне на училища.
"Търсим разумните, балансирани, локални решения. Не можем да оставим децата за 4, 5 или 8 месеца вкъщи. Това е пагубно за физическо, психическото, социалното им развитие. След втората, третата седмица видимо намалява когнитивната ангажираност на учениците", подчерта той.
"Когато преобладават страхът, молбите за отпуски, нормално е да се премине временно към обучение в електронна среда. Въпросът е колко временно. След 3-5 седмици ситуацията ще бъде ли по-нормална? След три седмици какво ще се промени? Ще кажем - още три седмици, защото пак има епидемична ситуация, а след това - още три. Да, ако затворим училищата, ще се облекчи натискът върху здравната система, но в образователната - не. Най-тежките седмици за нея тепърва предстоят. Те ще дойдат с традиционните грипни вируси - предупреди министърът и попита: Може ли неграмотни родители да ограмотяват деца - говоря за първи клас. В такива семейства загубите клонят към 100%. За тези деца училището е единствената българска образователна среда. Ако искате, в него получават и по-добра храна."
По негови данни днес 45% от учениците учат в е-среда по решения на областните и общинските щабове, като 5% са по предложение на училищата с министерска заповед (130 училища).
За да продължи присъственото обучение в епидемичната обстановка, от МОН са изпратили примерни графици до училищата за редуване на присъственото и електронното обучение. Така няма да се налага едни и същи ученици да се обучават постоянно в електронна среда.
"Трябва да се видят на живо с учители и съученици, да почувстват реалното обучение, да преодолеят психическото напрежение, което се е натрупало и ако цената е носене на маски, ще го вземем, но искам да чуем мнението на повече хора", каза той.
По повод обвиненията, че отговорността се прехвърля от централно на местно ниво министърът отговори, че не става въпрос за децентрализация, а за вземане на локални решения, които са по-ефективните и които означават да се затваря там, където има нужда.
"Това прави работата ни много по-трудна, но е по-ефективна, не сме всевиждащи в София, не режем най-добре, когато режем с една и съща ножица", каза министърът и даде пример: "В Генерал Тошево 1300 деца не са се сблъсквали с коронавируса. Няма смисъл да затваряме всички. Но най-проблемните градове взеха относително синхронизирани решения - шести - дванадесети клас преминаха на електронно обучение."
"С пълен локдаун няма да изчезне вирусът, трябва да намерим...
Виж цялата новина тук: OFFNews
Автор: Александра Маркарян