Новини
Кампания на МОН и вестник "Труд" - Краят на безработицата след училище
България има застаряващо с шеметна скорост население в трудоспособна възраст. Младежката безработица на хората между 15 и 24 години е 28,7 на сто, а между 25 и 34 г е 15,3 %. Работодателите са категорични, че нямат квалифицирана работна ръка. Работниците се оплакват от бизнеса, че не им плаща достатъчно и няма европейски условия на труд. В същото време у нас е времето на поколенията, които искат да работят малко и да получават много. Единственият начин да се разплетат затегнатите възли на пазара на труда не е нито в увеличението на заплатите, нито в това работодателите да наемат хора с по пет дипломи за позиция, която изисква професионални умения.
Един от най-добрите механизми, които работят в държави като Германия, Австрия, Швейцария, минава през образованието. Т.нар. дуално обучение, което работи пилотно от няколко години у нас, а вече е и законов факт и трябва да влезе в сила от догодина, всъщност е добре познатото отпреди 1989 г. образование в техникумите със задължителната практика в предприятията. Дуалното образование е механизмът, който може да направи така, че младите хора, излизайки от училище, да имат повече от един избор. Това е начинът за намаление на статистиката от безработни и най-вече условието, което ще направи предлаганите на пазара услуги (от който и да е вид) по-добри за всеки от нас потребителите.
Министерството на образованието и науката и в. “Труд” започват съвместна кампания за популяризирането на този тип обучение у нас.
Ново: Два дена учиш, три - в завода
Скорошно проучване на Българската търговско-промишлена палата сред членовете показва, че само 8% от собствениците и мениджърите на фирми са доволни от образованието на младите си служители. Цели 77% смятат, че знанията, придобити в българските висши училища, не са достатъчни за трудова реализация. 80% посочват, че виждат пропуски в професионалните умения, 56% - в предприемаческото мислене. Членовете на БТПП посочват, че най-изостанало е образованието в университетите и професионалните гимназии. Широко мнозинство от 77% сред предприемачите подкрепя дуалната система на образование (практически стажове на работното място заедно с учене).
Първата стъпка към въвеждането на дуалното образование в училищата е изработването на наредба за прилагането му, каза началникът на отдел “Професионално образование и обучение” Емилия Вълчовска. Предстои създаването на работна група, в която работодатели, експерти, синдикати и учители да определят параметрите на общата работа между професионалните гимназии и работодателите.
В момента в някои училища има елементи на дуалното образование, но не е достатъчно, обясни Вълчовска. За разлика от Германия и Швейцария, в които този тип обучение се финансира основно от бизнеса(виж стр. 21), у нас първите години парите ще се дават основно от държавата. Дуалното обучение ще бъде въведено за всичките 419 гимназии. То ще е в 11 и 12 клас. Училищата ще сключват договори с предприятията за съвместното образование. Гимназистите ще учат по 2 дни в училището или завода. А останалите ще работят под ръководството на наставници в цеховете.
Тепърва ще се реши въпросът как ще се заплаща трудът им, дали и как ще гарантираработодателят назначаването им след завършване. Работодателите ще участват в писането на учебните програми и в изпитните комисии. Те ще казват от какви специалисти имат нужда. Ангажиментът на държавата е да гарантира, че няма да има забравени занаяти. Със закон вече е въведено понятието “защитена професия”, което ще позволи на директорите да не закриват паралелки, за които няма достатъчно ученици. Нещо, което сега не е възможно.
“Тепърва ще чуем конкретните искания на работодателите. Най-важното е да се направи договорът за работа между тях, училището и учениците. Със сигурност в процеса на работа ще има много “подводни камъчета”, но важното е, че всички са приели идеята за дуалното обучение”, обясни експертката на образователното министерство.
Дуалното обучение ще доведе до ...
Виж цялата новина тук: Труд