Новини


20Юли2015

Как се промениха училищата през последното десетилетие

Доста неща се измениха в училищата по света през последните десетина години. Сред промените с положителен знак безспорно са по-големите ресурси, с които разполагат школата. Редица страни увеличиха инвестициите си в образование, опитвайки да подобрят качеството на обучение в началните и средните училища. Достатъчно или не, финансирането несъмнено осигурява повече и по-добър учителски състав, повече материали за обучение и по-добра материална база. Дали си струват обаче огромните инвестиции и водят ли те до по-качествено образование? Отговори на тези въпроси търси публикувано през юни т.г. изследване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие в рамките на PISA. То е проведено сред 39 държави по света със сравними показатели, но България не участва в него.

Изследването сравнява ситуацията в училищата през 2003 и през 2012 г. То показва, че разходите за един ученик на възраст между 6 и 15 г. се увеличават с 40% през посочения период. В резултат на това в повечето държави се подобряват оборудването и осигуряването на преподаватели. Освен това самите учители стават все по-квалифицирани. Намалява делът на учениците, чието обучение страда поради липса на подготвени учители по математика - от 22% през 2003 г. на 17% през 2012 г.



Недостигът на квалифицирани преподаватели



по математика намалява с над 10% в 15 държави, и с над 35% в Турция и Индонезия. Обратната тенденция обаче се наблюдава в някои европейски страни - Австрия, Финландия, Лихтенщайн, Люксембург, Холандия, Швейцария, както и в Корея и Тайланд, където дефицитът значително се увеличава.

В 29 от 38 държави качеството на обучителните материали като оборудване за научни лаборатории, учебници, компютри, библиотеки и т.н. се е подобрило, показва още международното изследване. Най-голям напредък се забелязва в Полша, Руската федерация, Турция и Уругвай, докато значително влошаване има в Исландия, Корея и Тунис.

Положителните тенденции в сравнението на PISA между 2003 и 2012 г. се виждат и по качеството на материалната база. Средно в държавите от ОИСР броят на учениците, които имат проблем с часовете поради липса на оборудване, отопление или свободно място, се свива съответно с 6, 4 и 5 процентни пункта. В някои държави, като Корея, Лихтенщайн, Люксембург, Холандия, Тайланд и Тунис, общото качество на материалната база се влошава.

Изследването показва обаче, че повечето ресурси не водят автоматично до по-добро представяне на учениците, макар че едновременно с това наличието на известен минимум е предпоставка за по-добри резултати.



Допълнителните ресурси не биха помогнали



с нищо, ако не се използват за създаване и поддържане на подходяща учебна среда, отбелязват авторите на доклада. В същото време обаче има ясна връзка между училищната среда и постиженията на децата дори когато се вземат предвид разликите в демографията и социално-икономическия профил. Тези показатели като цяло се подобряват. Например в повечето държави се подобряват отношенията между учители и ученици. Средно в различните страни броят на учениците, които ...

Виж цялата новина тук: Сега

Автор: Силвия Георгиева

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: