Новини
20Юли2015
Как се промениха училищата през последното десетилетие
Изследването сравнява ситуацията в училищата през 2003 и през 2012 г. То показва, че разходите за един ученик на възраст между 6 и 15 г. се увеличават с 40% през посочения период. В резултат на това в повечето държави се подобряват оборудването и осигуряването на преподаватели. Освен това самите учители стават все по-квалифицирани. Намалява делът на учениците, чието обучение страда поради липса на подготвени учители по математика - от 22% през 2003 г. на 17% през 2012 г.
Недостигът на квалифицирани преподаватели
по математика намалява с над 10% в 15 държави, и с над 35% в Турция и Индонезия. Обратната тенденция обаче се наблюдава в някои европейски страни - Австрия, Финландия, Лихтенщайн, Люксембург, Холандия, Швейцария, както и в Корея и Тайланд, където дефицитът значително се увеличава.
В 29 от 38 държави качеството на обучителните материали като оборудване за научни лаборатории, учебници, компютри, библиотеки и т.н. се е подобрило, показва още международното изследване. Най-голям напредък се забелязва в Полша, Руската федерация, Турция и Уругвай, докато значително влошаване има в Исландия, Корея и Тунис.
Положителните тенденции в сравнението на PISA между 2003 и 2012 г. се виждат и по качеството на материалната база. Средно в държавите от ОИСР броят на учениците, които имат проблем с часовете поради липса на оборудване, отопление или свободно място, се свива съответно с 6, 4 и 5 процентни пункта. В някои държави, като Корея, Лихтенщайн, Люксембург, Холандия, Тайланд и Тунис, общото качество на материалната база се влошава.
Изследването показва обаче, че повечето ресурси не водят автоматично до по-добро представяне на учениците, макар че едновременно с това наличието на известен минимум е предпоставка за по-добри резултати.
Допълнителните ресурси не биха помогнали
с нищо, ако не се използват за създаване и поддържане на подходяща учебна среда, отбелязват авторите на доклада. В същото време обаче има ясна връзка между училищната среда и постиженията на децата дори когато се вземат предвид разликите в демографията и социално-икономическия профил. Тези показатели като цяло се подобряват. Например в повечето държави се подобряват отношенията между учители и ученици. Средно в различните страни броят на учениците, които ...
Виж цялата новина тук: Сега
Автор: Силвия Георгиева