Новини
27Сеп2024
Изпитите след 7. клас не показват реалната картина на образованието и нямат добавена стойност за качеството му
По-големият брой задачи със затворен отговор, повечето време за работа и отпадане на учебен материал са вероятните причини за необичайното увеличаване на средния резултат по математика на седмокласниците тази година. Оценяването по български език и литература след 7-и клас е в по-голяма степен сравнимо през годините - по отношение на учебно съдържание и типове задачи, но и при него липсва детайлен анализ на представянето на учениците. Цялата система на националното външно оценяване (НВО) в България показва редица недостатъци и на този етап не може да се използва за извеждането на изводи и мерки за повишаване на качеството на българското образование.
Това са основните заключения от анализ на съдържанието и резултатите от националното външно оценяване след 7-и клас през последните три години, проведено от учители по математика и български език и литература*. Учителите са направили анализ на вида, сложността и тематиката на тестовите задачи, както и на успеваемостта на учениците през последните две години (какъв дял от учениците се справят с всяка задача от теста).
Защо е важно НВО да е наистина стандартизиран тест
Основна цел на националното външно оценяване би трябвало да бъде да направи обектива оценка на компетентностите, които учениците са развили на края на всеки образователен етап - след 4-ти, 7-и и 10-и клас. Тази оценка трябва да позволи сравнение както между различните випуски ученици, така и между постиженията на един и същ випуск в хода на образованието им. Подобна обективна картина е необходима, за да могат да се направят изводи за политиките в сферата на образованието - например, ако даден випуск учи по нови учебни програми, как това се е отразило на постиженията им на НВО спрямо тези на учениците от випуска, учил по старите програми. Ако изпитът е стандартизиран и резултатите дават възможност за анализ на развитието на всеки отделен ученик, клас и/или випуск, може да се направи извод дали новите учебни програми допринасят или не за по-качествено образование. Обективната оценка на постиженията на учениците може да бъде и основа за определяне на добавената стойност на училищата.
Тези изводи обаче в момента не могат да бъдат направени. Картината на българското образование, която националното външно оценяване обрисува, е силно изкривена поради множество фактори. Един от тях е начинът, по който се създават тестовете от НВО.
Какво видяхме тази година на НВО след 7-и клас
Тази година средните резултати на седмокласниците на НВО по математика нарастват с почти осем точки (или ръст от 21,6%) спрямо 2023 г. - значима разлика и сериозен скок спрямо стойностите от последните пет години (1). Резултатите по български език и литература са съпоставими спрямо предишните години.
Резултатите по математика обаче не са повод за радост. Статистически погледнато, подобен рязък скок говори по-скоро за промяна в трудността на теста, а не за истинско подобрение на знанията и уменията на учениците.
Анализът на група учители по математика стигна до извода, че НВО по математика през 2024 г. е било различно по няколко критерия в сравнение с тестовете от предишните две години.
Основни промени в НВО по математика
1. Повече задачи със затворен отговор
Задачите с отворен отговор изискват учениците да достигнат да правилния отговор и да го запишат в листа за отговори, докато при тези със затворен са дадени четири възможности за отговор, от които ученикът трябва да огради правилния. През 2024 г. броят на задачите със затворен отговор, както и точките, които се присъждат за тях, се увеличава. Това дава възможността седмокласникът да получи повече точки, дори и случайно да загради правилния отговор.
2. Различно учебно съдържание и сложност на задачите
През 2024 г. НВО по математика пропуска някои теми от учебното съдържание от пети и шести клас, които са били предмет на теста минали години. Сред тях са задачи, свързани с обемни геометрични тела, Питагорова теорема, делимост и координатна система.
Учителите по математика са категоризирали всяка задача от изпитите по математика след 7-и клас през последните три години по ниво на трудност от 1 (най-лесни) до 5 (най-трудни) (3). Анализът на успеваемостта на учениците показва, че задачите от категория 1, които засягат темите обемни тела и делимост, затрудняват мнозинството от седмокласниците през 2023 г. Възможно обяснение е, че тези теми изискват в по-висока степен абстрактно мислене - умение, което рядко се развива в училище. Именно темите, с които учениците са се справяли по-лошо през предишната година, отпадат през 2024 г.
Тази година учениците са се справили по-добре с почти всички задачи от теста, вкл. и с последните три - тези с отворен отговор и най-високо ниво на трудност. В сравнение с 2023 г. успеваемостта на тези задачи е двойно по-голяма. Тази твърде голяма разлика не може да се обясни с друг фактор освен с по-ниската сложност на задачите. Според оценката на учителите средната трудност на последните три задачи от НВО по математика през 2023 г. е 4.3 от 5, а през 2024 г. - 3.5 от 5.
3. Повече време за решаване на изпита
Тази година седмокласниците имаха 15 минути повече време за решаване на изпитите и по математика, и по български език и литература. Това поставя учениците в различни условия, но заради многото други променливи (различното учебно съдържание, сложността на задачите и повечето задачи със затворен отговор) не може с категоричност да се твърди дали времето за работа е оказало влияние върху успеваемостта на учениците.
От статистическа гледна точка, когато се налагат промени в един стандартизиран изпит, те трябва да засягат само една променлива. През 2024 г. обаче имаме цели три и това прави невъзможно извеждането на изводи и тенденции за резултатите на учениците. Няма и аргументация какво е наложило нововъведенията в НВО по математика тази година (с изключение на обяснението, че повечето време за работа е с цел да се намалят "техническите грешки" на учениците). Както и Сметната палата посочва в одитния си доклад за качеството на училищното образование, Министерството на образованието и науката не спазва законовия си ангажимент да въведе "механизъм за публичност, прозрачност и ежегоден анализ на резултатите от националните външни оценявания" - а това обезсмисля до голямата степен функцията на изпитите след 4-ти, 7-и и 10-и клас.
Изпитът по български: повече сравнимост, но пак без анализ
Проучването на учителите по български език и литература показва, че националното външно оценяване по този предмет след 7-и клас е по-скоро сравнимо през годините - по отношение на учебно съдържание, типове въпроси и брой точки, разпределени между отделните области. Учениците показват и сходни резултати. През 2024 г. времето за решаване на теста по български език и литература също е увеличено с 15 минути, но това не показва значими разлики в успеваемостта.
Ако задачите се категоризират в раздели, става ясно, че тази година седмокласниците се справят по-лошо с езикознанието и литературните въпроси в сравнение с 2023 г. Последната тестова задача, свързана със създаване на собствен текст, традиционно е с много ниска успеваемост - тази година само 17% от учениците са успели да разсъждават успешно върху падналия се цитат от "Една българка" (4). Тази задача е единствената, която изисква от учениците мислене от по-висок порядък - анализ и синтез, докато всички останали са на ниво запаметяване, разбиране и приложение (5). При този единствен въпрос, който изисква от учениците да интерпретират и да се аргументират във формат на свободен отговор от само няколко изречения, виждаме пълен крах или среден резултат от 1,07 точки от 6 възможни на национално ниво. От една страна, е крайно недостатъчно, че в целия тест има само една такава задача, от друга, тя успява да очертае много тревожна картина на седмокласници, които не могат да създадат елементарна теза и да я подкрепят с аргументи.
Отново обаче МОН не представи сериозен анализ на резултатите на учениците и не стана ясно по какъв начин ведомството планира да подпомогне училищата да развият компетентностите, които седмокласниците показват в най-ниска степен.
Нужна реформа
През последните месеци МОН усилено говори за преосмисляне на формата на националното външно оценяване и компетентностите, които то трябва да измерва. За съжаление, този иначе необходим процес се случва без ясна визия, по неструктуриран начин и с неясно идентифицирана крайна цел. При ежегодни промени на оценяванията цялата идея за сравнимост на резултатите и НВО и ДЗИ като инструмент за мониторинг на образователните политики пропада.
При една цялостна реформа на системата на външните оценявания МОН трябва да гарантира, че:
- НВО измерва най-важните за учениците компетентности за съответния етап;
- резултатите от тестовете са сравними между отделните години на провеждане, т.е. че всяка година измерваме едни и същи компетентности по един и същи начин, за да можем да проследим точно динамиката в успеваемостта на учениците;
- има добра степен на сравнимост със следващото НВО (например 7-и - 10-и клас), за да знаем как се развиват учениците в следващия етап на образование, кои знания и умения им липсват и какви мерки трябва да се вземат;
- форматът на изпитите се променя за всеки образователен етап, така че да може да се...
Виж цялата новина тук: Дневник