Новини


18Юли2023

Изпитите след 7. и 12. клас: проблемите са добре известни, но продължават

  • Образованието не търси функционалната грамотност
  • Учениците нямат достатъчно време за упражнения
  • Скалата за оценяване на изпитите е силно занижена

Възможността учениците да разсъждават свободно в есетата и интерпретативните си съчинения е силно ограничена. Форматът на изпитите за седми и дванайсети клас измерва по-скоро уменията на учениците да правят тестове, отколкото познанията им по учебните предмети. Анализите на Министерството на образованието (МОН) сочат, че учениците продължават да се затрудняват да извличат информация и данни, представени чрез текст или графики, но достатъчно часове за подобни упражнения не са заложени в учебните програми.

Така учители от прогимназиалния и гимназиалния курс обобщават изводите от приключилия месец на държавните зрелостни изпити и външните оценявания за седми клас.

За Асен Александров допълнителен проблем е, че няма и нагласи сред голяма част от учителите да работят по модела PISA. По думите му повечето преподаватели са завършили образованието си отдавна и преподават по традиционните методи, а задачите за разчитане на диаграми и графики например трябва да се упражнява не само в часовете по математика, а и в уроците по география, химия и физика.

Сходен проблем в областта на българския език и литературата отбелязва и Кръстина Иванова, според която текстовете в учебниците на различните издателства, в които са включени задачи за четене с разбиране, не отговарят напълно на условията на задачите тип PISA.

Много уроци, малко упражнения

 

Няма достатъчно време учениците да създават текстове, които след това да поправят и анализират, коментира Давид Наков. Тази година е преподавал в 11-и клас и каза, че учебното време е стигнало точно за вземане на всички произведения. Наков е на мнение, че високата оценка на положения държавен изпит зависи изцяло и от личната мотивация на ученика. Макар и матурите да са вход за голяма част от държавните университети в страната, това невинаги е стимул за зрелостниците:

"Мисля, че е ясно за всички, че няма някаква страшна конкуренция в университетите в България, като изключим няколко специалности, която да изисква учениците да се борят за високи оценки от страх да не би да не се класират."

Според Кръстина Иванова сходен е проблемът с трансформиращия преразказ като част от формата за външното оценяване, който често се приема от седмокласниците просто като проверка на механичната им памет. По-полезно за тях би било да търсят отговори на литературни въпроси по нравствени проблеми и да изграждат съвременни и развиващи мисленето им умения.

Занижената скала за оценяване

 

Повечето европейски образователни системи използват скала за оценяване, според която...

 

Виж цялата новина тук: Дневник

Автор: Стефани Зорова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: