Новини
12Юли2014
Един за всички
Предложенията са разписани доста неясно, но накратко означават едно - от първи до осми клас учителите няма да имат право да изберат по кой учебник да преподават (в момента имат избор между три), а той ще им се спуска централно от министерството след спорна процедура на одобрение. Не е ясно кой точно ще избира проекта на учебник и по какви критерии. Тоест, ако през последните години българското образование е извървяло няколко малки крачки напред в посока училищна автономия и овластяване на преподавателите, приемането на тези промени ще го върнат много преди изходната позиция. И ще направят държавата монополист на един пазар, което досега се е доказало като изключително вредна практика. С което и ще влошат още повече качеството на българското образование.
Промени на изпроводяк
Според публичните изказвания на министър Клисарова основният мотив за въвеждането на един учебник в основното образование е, че "в момента държавата дава милиони левове за учебници, които отиват в частни издателства". Освен това по думите й се създават трудности при преместването на един ученик от едно в друго училище. Ако държавата поеме процеса, ще се спестят пари, учебниците ще се пишат предимно от учители, министерството ще може да променя съдържанието и ще се намали тежестта на ученическите раници, смята Анелия Клисарова. Първоначално тя обяви, че "учебниците трябва да бъдат отпечатвани в печатницата на МОН", под която се има предвид печатница "Образование и наука" ЕАД - самостоятелно търговско дружество, но с принципал образователното министерство. Впоследствие обаче в проекта за изменение на наредбата беше записано "възпроизвеждането и разпространяването на одобрения учебник се възлага от министъра на образованието и науката при условията и по реда на Закона за обществените поръчки".
Дори да оставим настрана очевидно абсурдните доводи (учениците ще носят точно толкова на брой учебници, колкото и сега, просто защото броят на предметите не се променя), и в другите няма голям смисъл. И в момента образователното министерство определя съдържанието на учебниците (както и техния шрифт, брой символи на тема и други детайли). По всеки предмет за всеки клас има конспект с теми и авторските колективи са доста ограничени при писането на учебниците. Ако иска промяна в съдържанието на учебниците, министерството може да реши въпроса, като осъвремени учебните програми - нещо, което екипите на последните правителства не успяха да постигнат. Цените на учебниците пък се определят с държавно постановление. При това положение не е ясно как ограничаването на избора би спестило пари - броят ученици и предмети пак ще е един и същ. Между другото икономията не би била и особено голяма - тази година държавата отдели 42 млн. лв. за покупка на нови учебници за учениците от 1 до 7 клас. Това се случва на три години и по груби сметки означава, че струва под 30 лв. на година на ученик. А авторските хонорари, срещу които министър Клисарова имаше популистки аргументи, по данни на издатели обикновено са между 10 и 15% от коричната цена и се изплащат само след реализирана продажба.
"Не би имало необходимост държавата да определя един или три учебника, ако има ...
Виж цялата новина тук: Капитал
Автор: Люба Йорданова