Новини
24Юни2014
Дуалната система - трамплин за пазара на труда
Според проучванията и анализите на Евростат се очаква населението на страните членки да застарява до 2050 година с все по-интензивни темпове. Този задълбочаващ се процес представлява едно от най-сериозните предизвикателства пред трудовите пазари на Европа в средносрочна и дългосрочна перспектива. През 2060 г. в ЕС съотношението между хората в трудоспособна възраст и хората след нея ще бъде само двама души в трудоспособна възраст (15 - 64 години) на всеки човек на възраст над 65 години. За сравнение днес това съотношение в ЕС е средно четирима в трудоспособна възраст към един на възраст над 65 години.
Каква е демографската статистика у нас? През 2001 г. в България 100 лица, излизащи от трудоспособна възраст,
се заместват от 124 млади хора
По данни от преброяването на населението през 2011 г. това съотношение се променя драстично, като 100 лица, излизащи от трудоспособна възраст, се заместват само от 70 млади хора.
Резултатите от проучванията на Европейския център за развитие на професионалното обучение (CEDEFOP) показват и друга изключително важна тенденция. Прогнозите за заетостта според квалификациите сочат, че ще продължи да расте търсенето на висококвалифицирани и средноквалифицирани работници дори и за по-ниските позиции, докато търсенето на хора с ниска (или без) квалификация ще продължи да спада. Това означава, че в следващите няколко десетилетия ще имаме все по-малка възможност за справяне с потребностите от умения чрез замяна на по-възрастните работници с по-младите, както винаги сме правили в миналото.
И така си дойдохме на думата - за все по-острия проблем с конкурентоспособността на българския работник. Неговото решение изисква един подход за младите, които сега навлизат на пазара на труда, и друг - за възрастните работници, които все по-дълго ще остават на пазара на труда.
Какво ще означава това на практика?
Първо – сериозна реформа в професионалното образование, която да осигурява на младите хора много плавен преход от училище към работа. Ако сега между тези два етапа в живота на десетки хиляди млади българи стои „същински Еверест”, то промяната трябва да свърже ученика и предприемача още в 10-и - 11-и клас. Моделът „2 плюс 3” в последните гимназиални класове (т.е. в седмицата два дни учене в училище и три дни стажуване на реално работно място) може да помогне на всички.
Второ – подкрепа на солидарността между млади и възрастни работници на българския пазар на труда. Едно от широко разпространените дори и на битово ниво мнение е, че ...
Виж цялата новина тук: Монитор
Автор: Иван Нейков