Новини


23Юли2014

Детето не иска да чете? Не изпадайте в истерия

„Няма да влизаш във водата днес, ако не прочетеш десет страници от книгата!” „Докъде стигна с книгата? Оооо, съжалявам днес няма сладолед!” Сигурно често сте чували родител да се пазари така с детето си на плажа. Нацупени физиономии, сълзи, тръшкане... И всичко това заради задължителната литература, която трябва да се прочете през лятото.

Децата не обичат да четат, предпочитат компютрите и безсмислените чатове в социалните мрежи, твърдят онези родители, които са се отказали от битката за добрата стара книга. Други са категорични, че всичко зависи от домашната среда – ако родителите четат, и децата им ще го правят.
Според резултатите от международните изследвания PISA учениците със слаби резултати на тестовете за грамотност са от семейства, които имат малко или изобщо нямат книги в домовете си.

У нас изследването показва, че учениците, които всеки ден четат книги за удоволствие, имат средно със 115 точки (от максимум 550-600) по-висок резултат от тези, които не четат. 21% от учениците смятат четенето за „ненужно загубено време“, а основното четиво на младежите са списанията. В домовете на 26% от българските ученици има между 26 и 100 книги, при 20% книгите са между 0 и 10, при 18% книгите в семейството са между 11 и 25. В домовете на 15% от децата има между 100 и 200 книги, а при 17% книгите са от 200 до 500 и повече.

Тази статистика е доста обезкуражаваща, но педагози твърдят, че има начини децата да заобичат четенето. Още повече, че децата в началното училище показват много по-голямо желание да общуват с литературата, отколкото тези в гимназията. Има много техники, с които да се запали любопитството на едно дете към книгата, но наказанието не е сред тях. Нито подкупът.

Книгата не бива да е задължение, а необходимост, но за да стане такава, трябва да накарате детето ви да я търси, съветват експерти. „Когато отивам в книжарница, винаги вземам дъщеря си с мене и тя сама избира книгата, която иска да чете”, казва Меглена Петрова, майка на третокласничка.

Френският педагог Даниел Пенак смята, че в името на крайната цел са допустими всякакви хитрости: например да разрешите на детето да прескача страници, когато чете, да започне книгата от средата или да прочете предварително края. Това са все неща, които могат да запалят интереса на малкия ученик към книгата, твърди той.

Ако детето не хареса някоя книга, ако тя му е скучна, просто му предложете друга, съветват преподаватели по методика на четенето в Софийския университет. Те напомнят, че родителите трябва ...

Виж цялата новина тук: Животът днес

Автор: Гергана Петкова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: