Новини


20Окт2022

80 на сто от гимназистите изучават професия, 40% от тях са по дуалната система

80 на сто от гимназистите у нас изучават професия, а 40% от тях са по дуалната система. Данните бяха представени на регионална среща „Бизнесът за образованието“ в Дома на културата в рамките на австрийския проект „Дуално обучение в България“. Събитието, на което присъства търговският съветник при Австрийското посолство Филип Купфер, се проведе в партньорство с Община Пловдив.

Стартирахме през 2014 година с три професии, върна се назад във времето мениджърът на проекта София Дамянова и добави, че компаниите, които се включат, получават безплатно обучение на наставниците.

„Започнахме с идеята да подпомогнем австрийския бизнес в България, но сега вече по проекта работят също български и гръцки компании. Някои от фирмите коментират, че им излиза скъпо да обучават ученици, но инвестицията е 1200 лева на гимназист годишно, за зрелостник е 1800 лева. А ефектът е огромен не само за компаниите, но и за училищата, които реализират успешен прием. Ученичка от пилотна паралелка днес вече ръководи отдел в компанията, в която е стажувала, и дори й предстои да стане наставник“, коментира Дамянова.

Като доказателство на думите й бе презентацията на инж. Мина Вътева от Професионална гимназия по електроника и електротехника, която презентира ефекта на дуалното обучение, въведено при тях от 2019 година. Паралелките, които съчетават работа с учене, се пълнят още на първо класиране. Благодарение на партньорствата с компаниите училището модернизира средата. От ЕВН направили стена „По стъпките на електрическия ток“ в централното фоайе на втория етаж, обзавели класна стая и зала за практическо обучение по електротехника. Две класни стаи с интерактивни дъски и лаптопи за всички модернизират от „Монди“. По инициатива на АББ се изграждат две учебни лаборатории, от БТЛ Индъстрийз също оформят зала за практическо обучение. Партньорските фирми подпомагат и извънкласните дейности.

„Имаме обучени 42 наставници. Провеждаме Вечер на кариерата, в която родителите се запознават отблизо с дейността на фирмите. Учениците в дуална форма променят отношението си към образователния процес, усвояват професионални компетенции в реална среда, развиват меки умения. Ние пък разработихме национални изпитни програми, типови учебни планове, ръководство за учебна практика“, обобщава ползата от този вид обучение инж. Вътева.

Юлия Тенева от отдел „Човешки ресурси“ на електроразпределителното дружество, която се включи с презентация в срещата, увери, че компанията ще разширява мрежата от партньорски училища. Към момента работят с 11 професионални гимназии от 11 града на страната по професия „Електротехник“.

„Присъстваме активно в училищния живот, влизаме в часовете на класа, участваме в инициативи, изграждаме класни стаи, помагаме с учебни материали и онлайн платформи за обучение“, каза Тенева.

В резултат на партньорството си с гимназии в страната, от дрогерии „dm“ решават да подкрепят създаването на нова професия „Консултант козметични, парфюмерийни, биологични продукти и битова техника“. Която вече се предлага в столично училище. Маргарита Йорданова, която е ръководител екип обучение и развитие, заяви, че търси пловдивски училища, с които да сключат партньорски договори за дуално обучение. В момента фирмата работи с 13 гимназии от 9 населени места.

Гост на срещата бе и зам.-министърът на образованието и науката Мария Гайдарова, която отчете, че за 6 години броят на учениците в дуална форма се е увеличил 30 пъти в сравнение с 2016 година. В момента 159 училища работят по националния проект за подкрепа на дуалното обучение или 8500 ученици. Наставниците, преминали обучение, са 881. Гайдарова посочи, че дуалното обучение е залегнало и в стратегическите документи за развитие на образованието до 2030 година...

 

Виж цялата новина тук: u4avplovdiv.com

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: