Новини


16Май2019

40 000 деца върнати в училище за две години

Общо 40 029 деца са върнати в клас за последните две години, откакто механизмът за обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици е започнал да се прилага. Това съобщи вицепремиерът Томислав Дончев след среща с Координационното звено по Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и включване на деца и ученици в образователната система.

Той обясни, че за учебната 2018/ 2019 г. нови 19 077 деца и ученици са записани за първи път или са върнати в детска градина или в клас, като 18 255 са останали там и до момента. Дончев даде за пример страничните ефекти на механизма, посочвайки, че докато миналата година само 7 души на 19 години са се записали за първи път в клас, тази година пълнолетните са близо 800. 

Вицепремиетър посочи, че спрямо учебната 2016/2017

новоотпадналите от образователната система са намалели 4 пъти.

Към 30 април 2019 г. те са само 5200 деца и ученици, докато за за учебната 2017/2018 г. броят на отпадналите е бил 14 058, а за учебната 2016 /2017 г. е бил 20 092.
Дончев съобщи, че на днешната среща са били обсъждани мерки за подобряване на координацията между различните институциите.„За да знаем къде е детето, което не е в клас, са необходими още усилия и пряк информационен обмен между системите и регистрите на отделните ведомства“, заяви вицепремиерът. Той обясни, че през следващите месеци ще се работи за това училището да бъде по-близо до нуждите на детето и до случващото се в живота навън, върху превенцията от отпадане от училище, както и за стимулиращи мерки под материална и финансова форма. Това обаче според Дончев трябва все пак да бъде комбинирано с „елементи на репресия“, тъй като имало и безотговорни родители, които не правят нужното децата им да бъдат в клас. В тази връзка, освен разширяване на базата на санкциониращите мерки от страна на държавата, според Дончев

основното образование трябва да е задължително по конституция,

а не само до 16-годишна възраст. „Подобно послание на ниво конституция би дало по-голяма сила и на законодателството, и на всички институции, които го прилагат.

Просветният министър Красимир Вълчев заяви, че работата по механизма остава приоритет на правителството. „Колкото по-малко преждевременно отпаднали от образователната система деца, толкова по-малко изключени хора от обществото.“, каза той. Според Вълчев от механизма има резултат, но той до момента е до първоначалното записване на учениците. „За да не бъде едно дете изключено от обществото и да е подготвено за пазара на труда, трябва да бъдат изпълнени три условия – да е записано в детска градина и училище, да ги посещава редовно и да бъдат ангажирани в по-голяма степен в учебния процес“, коментира Вълчев.

Просветният министър заяви, че

механизмът ще се префокусира към ежедневната посещаемост,

поради това от ведомството подготвят и промени в постановлението, което регламентира работата по него. „От тук нататък няма да говорим за обходи по първоначалното записване, а за ежедневна реакция на училищата и детските градини и чрез екипите да бъде осигурено присъствието на учениците“, каза Вълчев. Той обясни, че проблемните и рисковите деца посещават учебните заведения епизодично. „Два дни присъстват, два не ходят или обратното. Това се усилва от трудовата мобилност, пътуването в чужбина, но в крайна сметка не се осигурява достатъчно време да придобият необходимите знания и умения“, посочи образователният министър. Вълчев разясни ролята на ежедневната работа на екипите по механизма.

„Когато детето не дойде сутрин в училище, екипът се активира, ходи вкъщи, събужда го, защото оправданието е, че вечерта е ученикът е бил на банкет. Облича го, мие го, води го до училище, защото другото оправдание е, че е бил свален от автобуса, тъй като не си е купил билет“

обясни просветният министър.

Той посочи, че от миналата бюджетна година министерството предоставя и средства за училищата и детските градини, които работят с уязвими групи. Те са за допълнителни възнаграждения на работещите по механизма, за учителите, които работят с децата от уязвимите групи, за назначаване на медиатори, които към момента са над 200.

Според Вълчев проблем обаче имало с мерките за принуда. Като неработещ механизъм той определи глобите, които общините съставят по закона за предучилищното и училищно образование на родителите на деца, които не ходят на училище. „От 11 хиляди подадени сигнала чрез информационна система за неприсъстващи ученици са наложени едва 300 акта, което по-малко от 3%. Миналата година са били 1100“, заяви просветният министър.

Той припомни също, че Народното събрание направи промени в закона за семейните помощи за деца и този в социалното подпомагане. Според тях при пет неизвинени отсъствия от час за месеца на дете, семейството му ще бъде лишено от детски надбавки за цяла година, а еднократната помощ за първолаци ще се дава на два пъти. В момента от социалното министерство пък са предложили и промени в наредбата за енергийните помощ, коментира Вълчев. „Те имат за цел обвързване на този вид помощи с редовната посещаемост в училище“., заяви той.

Социалният министър Бисер Петков уточни, че се предвижда...

 

Виж цялата новина тук: Монитор

Автор: Стела Маринова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: