Новини


4Юни2015

27% двойки по математика и 15% по литература на изпитите след 7-и клас

Драстичен срив на знанията по български език и по математика регистрираха тазгодишните изпити за учениците след 7-и клас. Представянето на седмокласниците на националното външно оценяване по двата предмета е най-слабо от 2010 г. насам. 27% от децата са получили двойки по математика на задължителния модул, а 15% - по български език и литература. Нито един регион не е подобрил оценките си от миналата година, като изоставането е най-сериозно във Велико Търново, Видин и Разград. "Данните са изключително тревожни, мерки трябва да се вземат от всички партньори на образователната система", коментира зам.-министърът на образованието Ваня Кастрева след представянето на резултатите.

Сред най-неприятните "изненади" е огромният брой двойки по математика, въпреки че сложността на задачите според учители е съизмерима с тази от предишната година. От 54 305 ученици, явили се на първия модул на теста, "слаб 2" са получили близо 15 хиляди души, което е 27% от всички. Ако през 2014 г. средното постижение от националното външно оценяване по математика е било 35.4 т. от 65 възможни, то през тази година резултатът спада до 29.4 точки. За тройка са необходими поне 18 точки. Същото се отнася и за втория модул, с резултата от който се кандидатства за елитните гимназии - там средният брой постигнати точки в момента е 8.2 от 35 възможни, при 10 т. за миналата година. Общо по двата модула средният резултат по математика на седмокласниците е "добър 4", или 45.7 т., при 52.6 за миналата година.

Тревожен е и по-малкият брой ученици, които са се пробвали на втория модул - намалението е от 35 560 деца през 2014 до 29 770 души през 2015 г. "Учениците сами са си сложили бариери, казвайки: "Аз не мога повече", а в действителност вторият модул не е за отличници. Всеки средностатистически седмокласник би трябвало да реши поне 50% от задачите от него", коментира Снежинка Матакиева, експерт от МОН.

"Отказът на учениците да се борят е много тревожен, той е показателен за липсата на мотивация у младите хора и за това, че те не виждат кой знае каква перспектива за бъдещето си", коментира и зам.-министър Кастрева. Тя смята, че мерки трябват да се вземат от всички по веригата - родители, учители, инспекторати, министерство. "Всяко училище следва да анализира резултатите си и да предложи мерки - дали с индивидуална работа с учениците, дали с лятна работа или със засилен контрол и други конкретни дейности за преодоляване на пропуските", допълни тя. 

Същите тенденции проличават и на изпита по български език и литература, на който слаби оценки са получили 8154 седмокласници, или около 15% от всички. Тук общо на първия и втория модул учениците средно са изкарали по 58.7 точки от общо 100 т., което значи "добър" - "много добър", докато година по-рано са имали средно 62.6 т. На втория модул са се явили 38 427 деца, а м.г. са били 41 000. Общо на изпит по български са били 54 580 деца.

Учениците в края на 7-и клас масово не разпознават кое е сложно съставно изречение, кое - подчинено, затрудняват се при пунктуацията и цитатите, отчитат от МОН. Те все още срещат трудности при ...

Виж цялата новина тук: Сега

Автор: Силвия Георгиева

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: