Новини


29Сеп2015

Виртуална школа за учители

С началото на учебната година започна и виртуалната школа за учители на издателство „Просвета“ и още първите онлайн семинари (уебинари) привлякоха стотици участници. Издателството успешно налага тази нова квалификационна форма, която дава възможност на учители от цялата страна да получават полезна информация за иновативни практики и за нови помагала. Качеството на връзката между участниците и водещите в студиото е отлично и позволява голям брой учители не просто да се регистрират и да чуят това, което са подготвили за тях лекторите, а и да задават въпроси и да дискутират актуални въпроси на образованието.

След всеки уебинар участниците получават електронен сертификат. По този начин те удостоверяват, че са били обучени за работа с дадена система или учебник. От тази година платформата позволява да участват неограничен брой хора. Предаванията се записват и се качват в интернет, така че дори онези, които по някаква причина са ги пропуснали, може да ги гледат в удобно за тях време. Всички те са налични в YouTube канала на „Просвета“: www.youtube.com/prosvetaad.

Първият уебинар на издателството за новия сезон беше на тема „Как да направя моя час на класа по-интересен и практичен? (с комплекта нови помагала за часа на класа от 1. до 4. клас „Азбука на правилата“) с лектори проф. д-р Жулиета Савова, Ирена Николова и Цанка Маринова и водещ Катя Георгиева. Над сто учители участваха в дискусията. Някои се интересуваха дали ще бъдат издадени допълнителни тренировъчни тестове към помагалата. Проф. д-р Савова разясни, че на този етап тестовете са безплатни и са включени в книжките, но предстои да бъдат изработени и допълнителни помагала. Други питаха:  „Как да получа книга за учителя за съответния клас?“, а отговорът бе, че всеки учител, който работи с помагало на „Просвета“, ще получи и безплатното методическо ръководство към него.

Около двеста учители по български език и литература  се срещнаха във виртуалното пространство на други два уебинара на „Просвета“. Водещи в студиото бяха Весела Михайлова и Венцислав Божинов – редактори в издателството и автори на много учебници и учебни помагала.  Първата значима тема бе за часовете за задължителноизбираема подготовка и възможностите те да бъдат ефективно използвани за надграждане на знанията и уменията на учениците. Проведената в началото на уебинара анкета показа, че според повечето учители именно в тези часове може да се повишат знанията и функционалната грамотност на учениците и да се стимулира тяхната изобретателност. Това са и целите на новите учебни помагала на „Просвета“ по български език и литература за задължително избираема подготовка в 5. и в 6. клас. Водещите подчертаха, че са се стремили да постигнат максимална практическа насоченост на урочните статии в помагалата, като заместят дефинитивното представяне на езиковите и литературните явления с лесно приложими правила и точно и ясно описани стъпки за откриването им. Като предимство на помагалата те изтъкнаха разнообразните, градирани по степен на трудност задачи. Те предполагат както индивидуална работа от всеки ученик, така и екипност при решаването на някои от тях.

Голям интерес предизвика и уебинарът, посветен на новия тип задачи по български език в изпита за външно оценяване и прием след 7. клас. В хода на представянето на огласените от МОН промени отпаднаха редица неясноти, свързани със същността на теста и с начина, по който учениците може да бъдат подготвени така, че успешно да преодолеят изпита, който ги очаква в края на учебната година. Стана ясно, че на практика форматът на изпита не се променя и седмокласниците отново ще решават тест от 25 задачи в първия модул и ще правят преразказ с дидактическа задача във втория. Както и това, че не се променя принципът на формиране на оценката, с която те ще могат да кандидатстват в профилираните училища. Беше поставен акцент върху основния мотив да бъдат направени някои промени в частта от теста, съдържаща задачи по български език - да се постигне по-голяма обективност при оценяването. Именно заради това се увеличи броят на задачите, свързани с извличането и интерпретирането на информация от различни типове текстове, както и на задачите с кратък свободен отговор. Участниците в уебинара се запознаха с конкретни задачи от нов тип, включени в помагалото „Нови тестове за външното оценяване и приема след 7. клас по формат 2016“ с автори Борислав Борисов и Росица Калайджиева. Участниците се съгласиха, че промяната в част от задачите по български език е стъпка напред към преодоляването на инерцията в обучението и постигането на по-голяма прецизност при оценяването на учениците.

Десетки учители по математика участваха в уебинара на тема „Задачи за всеки ученик по всяка тема в новите сборници по математика за 5., 7. и 8. клас”. Водещ на онлайн семинара беше Пенка Нинкова, завеждащ редакция „Природни науки“ и дългогодишен учител и експерт по математика. Като част от авторския колектив тя сподели какво е породило идеята за сборниците и защо са обединени около това мото. Бяха представени много конкретни примери, което показа както огромното разнообразие от задачи, така и различните възможности за използване на помагалата – в часовете за задължителна, задължителноизбираема и  свободноизбираема подготовка и за самостоятелна работа на учениците.

Учителите споделиха, че намират сборниците за изключително полезни. Достатъчният брой на задачите, разделянето им в групи, както и подборът и разнообразният им формат според тях наистина осигуряват възможност за ефективно усвояване и затвърждаване на учебния материал по математика. Учителите оценяват високо задачите за развиване на способностите на всеки ученик за четене и разбиране на информация, зададена по различен начин, както и тези, които изискват приложение на математическите знания в ситуации, близки до реалния живот.

Виж цялата новина тук: Животът днес

Автор: Гергана Петкова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: