Новини


26Яну2015

Как се променят оценките от PISA през годините

Подобряването на грамотността на учениците, която се измерва с международното изследване PISA, няма връзка с география, национално богатство или култура. Това констатират анализаторите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, които провеждат най-мащабното изследване в света за грамотността сред 15-годишните. Половината от държавите и икономиките, участвали в най-малко три от изследванията, са подобрили значително резултатите по четене от 2000 г. насам. Около една трета са регистрирали по-добри резултати по математика от 2003 г. досега. Еволюцията в постиженията е темата на най-новия доклад на ОИСР.

Авторите на изследването правят любопитни паралели. Например Сингапур - малка, относително богата азиатска държава (второ място по математика в PISA 2012), подобрява своето представяне с около 4 пункта годишно, колкото и Бразилия - голяма, латиноамериканска държава със средно високи доходи, където две трети от учениците не достигат постиженията на базовото второ ниво по математика. Много и различни държави като Чили, Германия, Израел, Малайзия, Катар и Румъния също имат съществено подобрение на представянето по математика.

Резултатите от РISA през годините показват как промяната може да се осъществи относително бързо, тоест много по-бързо, отколкото се предполага. Пример за това е Полша, която само за едно десетилетие подобрява представянето си по математика от 490 на 518 точки. Това означава, че в началото полските ученици са били на по-ниско от средното за държавите - участнички в изследването, но след това са надскочили средното. А по четене в началото са имали 479 т., но са се повишили на 518 т. - разлика, равна на пълна учебна година. Част от това подобрение се дължи на структурната реформа в Полша, приета през 1999 г., отбелязват анализаторите на ОИСР.

За сравнение българските ученици показват

завидно подобрение на резултатите

по четене между 2006 и 2009 г. - от 402 на 429 т. Въпреки това резултатите им остават далеч от средното за ОИСР и в двете изследвания - съответно 490 и 495 т. В същото време обаче постиженията през 2009 г. са по-ниски - макар и с 1 т., спрямо 2000 г. (тогава резултатът на българските ученици е 430 т. при 496 т. средно за ОИСР). Значително повишаване на постиженията през периода от 2000 до 2009 г. се наблюдава в Латвия (26 т. ), Израел (22 т. ), Лихтенщайн (17 т. ), Унгария (14 т. ) и Германия (13 т. ). Откроява се и група държави, в които учениците постигат значителен ръст на резултатите си по четене, но въпреки това изостават от средните постижения по четене сред връстниците си от останалите държави. В тази група влизат Перу, където учениците са подобрили постиженията си с цели 43 т., Чили - 40 т., Албания - 36 т., и Индонезия - 31 т.

Българските ученици са участвали в четири от петте изследвания на PISA. Липсват национални данни от 2003 г. Това е причината, поради която анализът на подготовката на българските ученици по математика следва да се прави предпазливо предвид непълнотата на наличните данни. Данните от 2000 г. досега показват, че 15-годишните са регистрирали най-висок резултат на последното изследване през 2012 г. - 439 т. Повишението е значително - в сравнение с 2006 г. - 26 точки, а спрямо 2009 г. е 11 т. Въпреки това отново се наблюдава сериозно изоставане от средните постижения за ОИСР - 493 т. В новия доклад на PISA се отбелязват няколко причини за подобряване на общото представяне на държавите. Една от тях е сериозно увеличаване на дела на учениците с най-високи постижения (пето и шесто равнище по оценяването на PISA). Например учениците в Корея и Хонконг, които постигат високи средни резултати през всички етапи на изследването, отбелязват ръст съответно от 15 и 8 точки. В групата от държави, които са успели да повишат дела на учениците с най-високи резултати, влизат още Италия, Макао, Полша и Португалия.

При последните две държави се наблюдава и другата тенденция - наред с повече ученици с много високи постижения да се намали и делът на учениците със слаби постижения (първо и второ равнище, което се счита за критичния праг на грамотността). Това означава, че в тези страни има

по-голяма справедливост

при разпределянето на образователните ресурси и осигуряването на възможности за образование. Сред държавите и икономиките, които в периода от 2000 г. до 2009 г. са подобрили резултатите си по четене в резултат на намаляване на слабо представящите се ученици, са Бразилия, Германия, Гърция, Италия, Мексико, Тунис и Турция. Данните за България показват, че през 2009 г. съвсем незначително се е увеличил делът на учениците с най-високи резултати (пето и шесто равнище) по четене в сравнение с 2000 г. В същото време обаче българските деветокласници с най-високи резултати са в пъти по-малко спрямо средните нива за ОИСР.

И обратното - дори и през годините да се наблюдава леко намаляване на слабите ученици, то делът им остава на относително стабилни нива - около 40%, което ни нарежда сред ...

Виж цялата новина тук: Сега

Автор: Ванина Стоянова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: