Новини


28Юли2015

Дуалното обучение срещу безработицата

Близо 7,5 млн. млади хора в Европа са без работа. Това е почти колкото една Швейцария и малко повече от населението у нас. Данните са на Центъра за европейски икономически изследвания (ZEW) за миналата година. Причините – младите хора нямат нужното образование, напускат рано училище, трудно се преквалифицират и, разбира се, икономиката е в криза през последните години. Тенденцията младежите да са без работа заради липса на квалификация е сравнително нова, отчитат анализаторите на трудовите пазари в Европа. От това последваха цял куп препоръки за промяна на просветните организации в държавите членки на Европейския съюз. България вече прие, че се нуждае от спешни реформи в професионалното обучение, за да осигури квалифицирани кадри за пазара на труда. Парламентът гласува промените в Закона за професионалното образование, с което се въвежда т.нар. дуално обучение. Но експерти на образователното министерство още пишат наредбата за приложението ѝ.

Дуалното обучение – учене и работа, е разработено в Германия, прието е от Австрия и е въведено в Швейцария. То представлява паралелно обучение на две места - в професионално училище и в предприятие, като едновременно с теорията учениците придобиват и практически умения. От тази есен в София и Ямбол Австрийската търговска камара въвежда пилотно модела в няколко паралелки. Седем фирми с немско и австрийско участие у нас са поели ангажимент да обучават и осигуряват работни места на учениците, решили да изберат тази форма на образование. Германия от години предлага този тип обучение за български младежи.

Какъв е моделът в Германия? След три години обучение в училище и в предприятието завършващите полагат изпит пред съответната професионална камара и получават сертификат за занаят, който се признава в целия свят. Може да се избира от общо 344 професии – съвременни или традиционни. Занаятчийската камара в Кьолн от 2010 г. например предлага програма за тристепенна квалификация. Младежите, които я предпочетат, учат традиционен занаят като пекарство или дърводелство, а накрая получават диплома за калфа, майстор и мениджър. Програмата им е изключително натоварена - по 80 учебни часа седмично. Но в Германия тясноспециализираните кадри в редки или „стари“ професии са много търсени и високоплатени. Там около 66 на сто от младежите или 1,6 млн. души избират да учат професия и това не са хора, които нямат намерение да продължат в университет. Те просто искат да са сигурни, че докато учат, ще имат време да изберат това, което най-много отговаря на индивидуалността им, ще имат материална подкрепа и при всички случаи ще се реализират на пазара. Ето защо повечето от фирмите, които предлагат дуално обучение, изискват доста висока минимална оценка от задължителната степен в училище. А после одобрението идва едва след редица интервюта. Повече от половината от завършилите тази форма на образование продължават да работят при същите работодатели. Средното месечно заплащане по време на обучението е 680 евро. (В България се предвижда то да е равно на минималната заплата.) Продължителността може да варира между 2, 3 и 3,5 години. Практиката се провежда 3-4 дни в седмицата. За учебни занятия се отделят средно 1-2 дни седмично. Преподават се общи и специални предмети, като общите са 1/3 от всички, а специалните – 2/3. И в Германия, и в Швейцария системата се финансира основно от бизнеса и по-малко от държавата. В Швейцария например формулата е 60% субсидия от бизнеса и 40% - от държавата чрез специално създаден фонд за професионалното образование. Годишният бюджет е 6,5 млрд. швейцарски франка. Близо 40 на сто от компаниите участват в този проект. 70 на сто от швейцарските младежи, като завършват задължителното образование, се включват в дуалното.

У нас този модел би довел до връщане на професионалното образование в челните редици на системата. Родителите ще са сигурни, че децата им ще си намерят работа дори да не отидат в университет, а и много преди да завършат, ще са избрали какво, как и къде да учат. Бизнесът, който все още доста плахо приема идеята за дуалното обучение, ще има шанса да подготви кадри така, както иска. По този начин ще спести пари за квалификации и преквалификации. В Германия например част някои фирми вече обучават новите си кадри по технологии, които ще влязат след 5 или повече години в реалното производство.

Предимствата на модела в България

  1. Професионалните гимназии ще преподават професии, които са приложими за реалния пазар. А няма да са места за събиране на „мъртви души“ с цел запазване на работните места на учителите.
  2. Учебните планове бързо ще станат гъвкави, защото бизнесът ще има думата какво да се учи.
  3. Предприятията ще поръчват работници за години напред и ще пестят от търсенето на квалифицирани кадри.
  4. Регионът, в който има училище и предприятие, които работят по тази система, ще имат ясна предвидимост при задържането на населението си. Защото ще се осигурява реална работа.
  5. Учениците ще получават реални знания и ще им се плаща за извършения труд докато учат.   

Виж цялата новина тук: Животът днес

Автор: Гергана Петкова

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: