Новини


30Сеп2015

Частните училища ще губят субсидията си при слаби резултати

Държавното финансиране на частните училища ще бъде прекратявано при установени нарушения на нормативните актове, както и при ниски образователни резултати на учениците. Това решиха депутатите, приемайки окончателно текстове от новия училищен закон. Това ще постави частните школа в още по-неравностойно положение, тъй като при държавните и общинските парите не са обвързани с успеха на децата. Обвързването на субсидията с резултатите на учениците освен това създава опасност оценките да се завишават нереалистично.

Още преди седмици бяха одобрени текстовете, които разрешават държавна субсидия на частните училища, при условие че 20% от учениците в тях бъдат приемани без такси. Вчера обаче бяха уточнени подробности около начина, по който школата ще получават публичните средства, ако бъдат включени в системата на държавното финансиране. 

Записано бе, че средствата ще се дават на брой ученици и ще се определят по бюджетите на общината, на чиято територия се намира съответното школо. Те ще се предоставят само за дейностите по възпитание, обучение и социализация на децата, като частните училища няма да могат с приходите си от дейности срещу заплащане да финансират разходите си за дейности, които вече са субсидирани от държавния бюджет. Ако училището затвори или се откаже от държавните пари, то следва да върне неизразходваните пари обратно. Периодично частните школа трябва да дават отчети за разходите си. При нарушения на нормативните актове или при слаби резултати на учениците пък субсидията им ще се отнема до отстраняване на нарушенията. Самите резултати ще се оценяват по методология, утвърдена с държавния стандарт за финансиране на институциите и включваща оценката от инспектирането и резултатите от обучението.

Системата на делегираните бюджети на общинските и държавните училища у нас се запазва. Както и досега, те ще получават пари от бюджета по няколко линии - за обучение на учениците, за подпомагане на равния достъп до образование, за развитие на училищата и за изпълнение на националните програми. Средствата за училищата ще се разпределят по формула, в която 80% от тях ще са на база на основни компоненти като стандарт и брой деца, а 20% - въз основа на допълнителни компоненти като демографски, географски, инфраструктурни и други показатели. 0.5% от допълнителните средства ще се заделят за логопедични кабинети. Средствата за развитие пък ще са за подобряване на материалната база, за повишаване на качеството на обучение, за подпомагане на учителите и т.н. Нов момент тук е, че перото за подобряване на качеството ще се изразходва по различен начин от ...

Виж цялата новина тук: Сега

Автор: Силвия Георгиева

Споделете с приятели

« ПредишнаСледваща »

Открий ни в: